Matomo open analytics platform

Matomo (voorheen bekend onder de naam Piwik) is een opensource webstatistieken alternatief voor Google Analytics. Waarom zou je kiezen voor dit alternatief, in plaats van Google Analytics?

HET UITGANGSPUNT VAN MATOMO

Hoewel Google Analytics de marktleider is op het gebied van webstatistieken, is het niet voor ieder bedrijf of organisatie de meest geschikte oplossing. Voor de websites van sommige organisaties is het niet wenselijk om gegevens inzichtelijk te maken voor een externe partij zoals Google. Het is niet altijd even duidelijk wat dergelijke partijen met de gegevens doen. Dat vormt de hoofdreden waarom sommige bedrijven kiezen voor een gepast alternatief: Matomo.

(lees verder onder de afbeelding)

Matomo goed opensource alternatief voor Google Analytics

Matomo vormt een opensource tegenhanger van Google Analytics, waarbij je organisatie zelf volledige grip heeft op de data. Je bepaalt zelf hoeveel data opgeslagen wordt en voor welke tijd. Daarbij is Matomo sterk gericht op de privacy van de gebruikersdata. Dit maakt Matomo een interessant alternatief, zeker in het huidige tijdperk na de invoering van de privacywetgeving (GDPR / AVG).

Google Analytics biedt de mogelijkheid om gegevens van gebruikers te anonimiseren, maar Matomo bood al langer scherpe privacyinstellingen. Deze zijn zelfs verder aangescherpt nu de GDPR privacywetgeving van kracht is. Prettig dus voor bedrijven en organisaties die veel waarde hechten aan het beschermen van gebruikers, terwijl er toch voldoende nuttige informatie verzameld kan worden rondom de websiteprestaties.

MATOMO VERSUS GOOGLE ANALYTICS

Biedt Matomo een volwaardig alternatief voor Google Analytics? Het kiezen voor Matomo heeft een aantal voordelen. Naast de eerdergenoemde privacyregelingen is het grootste voordeel van Matomo de mogelijkheid om alle gegevens binnen eigen beheer te houden. Dit kan gerealiseerd worden door Matomo op een eigen server te installeren.

Maakt dat Matomo altijd tot een interessanter alternatief dan Google Analytics? Dat niet. Voor veel bedrijven zullen de functionaliteiten van Matomo wel toereikend zijn om alle interessante data te analyseren. Google Analytics biedt echter (standaard) meer mogelijkheden en functionaliteiten, waardoor daarin meer waardevolle gegevens verzameld kunnen worden.

Daar tegenover staat echter weer de mogelijkheid van Matomo om de software uit te breiden met plugins. Dat maakt het voor gevorderde gebruikers interessant: er kan eenvoudig geëxperimenteerd worden met interessante toevoegingen en je krijgt op deze manier zelf meer grip op de beschikbaarheid van waardevolle data.

Bron: Matomo

PIWIK >>> MATOMO

Piwik was voor velen al een bekend platform om webstatistieken mee te verzamelen en inzichtelijk te maken. Waarom is er dan gekozen voor de overgang naar Matomo? Zoals ze bij Matomo al aangeven betreft het puur een naamsverandering. Ook met Matomo behouden ze de kernwaarden die ze al sinds de opstart gehanteerd hebben.

De oprichters vonden het tijd om het merk na 10 jaar aan grote ontwikkelingen te verfrissen. Daarnaast wordt de naam ‘Piwik’ al door vele bedrijven over de wereld gebruikt en was het hun wens om een unieke merknaam te claimen voor het platform.

Met Matomo hebben ze gekozen voor een nieuwe merknaam die reflecteert waar ze voor staan. De naam is niet zo maar bedacht: ‘Matomo’ betekent ‘eerlijkheid’ in het Japans en sluit daarmee mooi aan bij de transparantie die ze met hun inzichtelijke webstatistieken platform nastreven.

WEBSTATISTIEKEN IN EIGEN BEHEER, INCLUSIEF DE NODIGE SUPPORT?

Wil je ook de webstatistieken in eigen beheer hebben en daarbij volledig eigenaarschap van de verzamelde data behouden? Of spreken de uitgebreidere customisatiemogelijkheden je aan? Think Online verzorgt de installatie en inrichting van Matomo. Ook kun je bij ons terecht voor blijvende support. Samen met een technische partner voorzien wij je van volledige ondersteuning voor Matomo. Zo vormen wij een aanspreekpunt voor lastige vraagstukken en bieden we support bij updates en problemen.

Meer weten? Neem nu contact met ons op voor meer informatie.

Matomo alvast bekijken?

Om alvast een indruk te krijgen van de mogelijkheden kun je op de website van Matomo een demo bekijken. Hier kun je vrij rondkijken in een voorbeeldweergave en een gevoel krijgen bij de manier waarop Matomo de verzamelde data inzichtelijk maakt.

Veelgestelde vragen

Veel bedrijven vragen zich af of ze zelf een marketeer aan moeten nemen of online marketing uitbesteden. Beide situaties hebben voor- en nadelen.

Voordelen van online marketing uitbesteden aan THINK: Een breed team van online marketing specialisten die samen meer ervaring en kennis hebben dan een 'generalist'. Routine van onze online marketeers, effectieve werkprocessen en toegang tot slimme software tools geven vaak sneller resultaat dan een inhouse marketeer die deze omstandigheden niet heeft. Een inhouse marketeer zit dichter op de dagelijkse gang van zaken en kan zich focussen op een segment. De ideale situatie is in veel gevallen de combinatie. En THINK kan ook een hybride variant aanbieden. Sparren over online marketing kansen?

THINK helpt bedrijven en organisaties met employer branding en vacature marketing. Heb je veel openstaande vacatures en is het moeilijk om deze in te vullen? Laat je voldoende aan je doelgroep zien waarom je een interessante werkgever bent? Wij kunnen je hiermee helpen! Daarnaast kunnen we met online campagnes potentiële kandidaten rechtstreeks bereiken. Ben je HR Manager en kun je hier hulp bij gebruiken? Lees dan over de aanpak van THINK Recruitment marketing.

Jouw website goed laten presteren met SEO doe je niet zomaar. Google moet jouw website namelijk zien als relevant en functioneel. Maar hoe dan? Denk aan het schrijven van blogs gericht op SEO, de broncode van je website schoonhouden, zorgen voor goede hosting, snelle laadtijden, een uitstekende prestatie op mobiel, afbeeldingen voorzien van het juiste format en jouw website begrijpelijk maken voor een klant. Doe je dit goed? Dan zal Google jou een betere SEO ranking geven. Ook is online autoriteit belangrijk.

Zeker! Goede content heeft invloed op je SEO score. Echter naast content zijn er nog veel meer factoren die je SEO score beïnvloeden. Onze SEO specialisten adviseren je hier graag bij.

Om er achter te komen welke online marketing specialist in Breda het beste bij je past kijk je naar je bedrijfsgrote en je doelstellingen.


Kijk eerst zelf eens in Google, welke online marketing specialisten ui Breda zijn zelf goed zichtbaar in Google? Kijk vervolgens op de blog van de specialist en vraag je af of de onderwerpen aansluiten bij wat de stijl en kwaliteit die jij zoekt! Kijk ook naar de teksten, zijn deze goed geschreven of staan ze (te) vol met zoekwoorden? Kijk goed naar de uitstraling en klanten, is dat wat bij jouw past?


Er zijn verschillende soorten onlne marketing specialisten in Breda. Freelance online marketeers (vaak hoog niveau van 1 marketing discipline), Kleine bureau's en grote bureau's. Bij online marketing bureau's kan je een onderscheid maken tussen verkoopgedreven en marketinggedreven. De verkoopgedreven bureau's werken vaak met pakketten en hebben veel accountmanagers in dienst die je bellen dat je niet goed vindbaar bent. Ze adverteren soms zelf wel in Google maar zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten vaak niet vindbaar.


Marketinggedreven online marketing bureau's leveren meestal maatwerk, hebben een goed verhaal op de overons pagina, vertellen over hun visie in plaats van pakketten en in de teamsamenstelling zie je meer inhoudelijke medewerkers dan verkopers.


Bij THINK hebben we geen verkopers, alleen specialisten. Wij leveren maatwerk en hebben specialisten op het gebied van marketing strategie, SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google Ads), social media marketing, Analytics, en conversie optimalisatie.