Matomo open analytics platform

Matomo (voorheen bekend onder de naam Piwik) is een opensource webstatistieken alternatief voor Google Analytics. Waarom zou je kiezen voor dit alternatief, in plaats van Google Analytics?

HET UITGANGSPUNT VAN MATOMO

Hoewel Google Analytics de marktleider is op het gebied van webstatistieken, is het niet voor ieder bedrijf of organisatie de meest geschikte oplossing. Voor de websites van sommige organisaties is het niet wenselijk om gegevens inzichtelijk te maken voor een externe partij zoals Google. Het is niet altijd even duidelijk wat dergelijke partijen met de gegevens doen. Dat vormt de hoofdreden waarom sommige bedrijven kiezen voor een gepast alternatief: Matomo.

(lees verder onder de afbeelding)

Matomo goed opensource alternatief voor Google Analytics

Matomo vormt een opensource tegenhanger van Google Analytics, waarbij je organisatie zelf volledige grip heeft op de data. Je bepaalt zelf hoeveel data opgeslagen wordt en voor welke tijd. Daarbij is Matomo sterk gericht op de privacy van de gebruikersdata. Dit maakt Matomo een interessant alternatief, zeker in het huidige tijdperk na de invoering van de privacywetgeving (GDPR / AVG).

Google Analytics biedt de mogelijkheid om gegevens van gebruikers te anonimiseren, maar Matomo bood al langer scherpe privacyinstellingen. Deze zijn zelfs verder aangescherpt nu de GDPR privacywetgeving van kracht is. Prettig dus voor bedrijven en organisaties die veel waarde hechten aan het beschermen van gebruikers, terwijl er toch voldoende nuttige informatie verzameld kan worden rondom de websiteprestaties.

MATOMO VERSUS GOOGLE ANALYTICS

Biedt Matomo een volwaardig alternatief voor Google Analytics? Het kiezen voor Matomo heeft een aantal voordelen. Naast de eerdergenoemde privacyregelingen is het grootste voordeel van Matomo de mogelijkheid om alle gegevens binnen eigen beheer te houden. Dit kan gerealiseerd worden door Matomo op een eigen server te installeren.

Maakt dat Matomo altijd tot een interessanter alternatief dan Google Analytics? Dat niet. Voor veel bedrijven zullen de functionaliteiten van Matomo wel toereikend zijn om alle interessante data te analyseren. Google Analytics biedt echter (standaard) meer mogelijkheden en functionaliteiten, waardoor daarin meer waardevolle gegevens verzameld kunnen worden.

Daar tegenover staat echter weer de mogelijkheid van Matomo om de software uit te breiden met plugins. Dat maakt het voor gevorderde gebruikers interessant: er kan eenvoudig geëxperimenteerd worden met interessante toevoegingen en je krijgt op deze manier zelf meer grip op de beschikbaarheid van waardevolle data.

Bron: Matomo

PIWIK >>> MATOMO

Piwik was voor velen al een bekend platform om webstatistieken mee te verzamelen en inzichtelijk te maken. Waarom is er dan gekozen voor de overgang naar Matomo? Zoals ze bij Matomo al aangeven betreft het puur een naamsverandering. Ook met Matomo behouden ze de kernwaarden die ze al sinds de opstart gehanteerd hebben.

De oprichters vonden het tijd om het merk na 10 jaar aan grote ontwikkelingen te verfrissen. Daarnaast wordt de naam ‘Piwik’ al door vele bedrijven over de wereld gebruikt en was het hun wens om een unieke merknaam te claimen voor het platform.

Met Matomo hebben ze gekozen voor een nieuwe merknaam die reflecteert waar ze voor staan. De naam is niet zo maar bedacht: ‘Matomo’ betekent ‘eerlijkheid’ in het Japans en sluit daarmee mooi aan bij de transparantie die ze met hun inzichtelijke webstatistieken platform nastreven.

WEBSTATISTIEKEN IN EIGEN BEHEER, INCLUSIEF DE NODIGE SUPPORT?

Wil je ook de webstatistieken in eigen beheer hebben en daarbij volledig eigenaarschap van de verzamelde data behouden? Of spreken de uitgebreidere customisatiemogelijkheden je aan? Think Online verzorgt de installatie en inrichting van Matomo. Ook kun je bij ons terecht voor blijvende support. Samen met een technische partner voorzien wij je van volledige ondersteuning voor Matomo. Zo vormen wij een aanspreekpunt voor lastige vraagstukken en bieden we support bij updates en problemen.

Meer weten? Neem nu contact met ons op voor meer informatie.

Matomo alvast bekijken?

Om alvast een indruk te krijgen van de mogelijkheden kun je op de website van Matomo een demo bekijken. Hier kun je vrij rondkijken in een voorbeeldweergave en een gevoel krijgen bij de manier waarop Matomo de verzamelde data inzichtelijk maakt.

Veelgestelde vragen

Veel marketingcampagnes zijn gericht op de Do fase (aankoopfase in de klantreis). In deze fase heb je veel kans omdat er een koopbehoefte is. Echter is er ook meer concurrentie. Daarom is het belangrijk om ook in de eerdere fasen van de klant reis als de See en Think fase (orientatie en overweging) aanwezig te zijn om alvast een band met de prospect op te bouwen. Leer er meer over in dit artikel over het See, Think, Do, Care model.

Natuurlijk is dit afhankelijk van de benodigde inzet van online marketing. Belangrijke factoren die de kosten van online marketing bepalen zijn hoe sterk de beschikbare middelen zijn zoals website en online autoriteit. Maar ook de naamsbekendheid en concurrentie spelen een rol. Daarnaast hangt het ook af van wat je doelstelling is en hoeveel van het werk je zelf op kan pakken. Wij kijken graag samen met je naar deze zaken en kunnen dan een inschatting maken van de benodigde investering die nodig is om je online marketing doelstellingen te realiseren.

Waar je zelf vast over na kan denken; wat mag een verkoop, contactmoment of nieuwe klant kosten? En hoeveel wil ik die per maand hebben?

Om een vliegende start met online marketing te maken heeft THINK Start Smart ontwikkeld. Ook slim starten met online marketing?

THINK helpt bedrijven en organisaties met employer branding en vacature marketing. Heb je veel openstaande vacatures en is het moeilijk om deze in te vullen? Laat je voldoende aan je doelgroep zien waarom je een interessante werkgever bent? Wij kunnen je hiermee helpen! Daarnaast kunnen we met online campagnes potentiële kandidaten rechtstreeks bereiken. Ben je HR Manager en kun je hier hulp bij gebruiken? Lees dan over de aanpak van THINK Recruitment marketing.

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Door een website technisch, op het gebied van content en autoriteit te optimaliseren maak je websites beter vindbaar in zoekmachines als Google en Bing.

SEA staat voor zoekmachine adverteren

CRO staat voor conversie ratio optimaliseren

CTR is het percentage gebruikers dat doorklikt

Ja, geen probleem! Om zichtbaar te zijn in Google zet je zoekmachine marketing in: [SEO](/zoekmachine-optimalisatie-seo) en [SEA (Search Engine Advertising)](/zoekmachine-adverteren-sea). Met SEA kun je adverteren boven de zoekresultaten van Google. Dit is vaak binnen een paar dagen te realiseren. Je betaalt alleen als mensen doorgeklikt hebben op jouw advertentie. Of dit interessant is, hangt af van de kosten per klik en de prijs die jij zou willen betalen voor een verkoop of een nieuwe klant. Bel ons gerust eens op om te bespreken of dit interessant is voor jouw business!

Met SEO optimaliseer je een website om goed zichtbaar te zijn in de organische zoekresultaten. Hier heeft THINK veel ervaring in, en dat gaat ook zeker lukken. Alleen niet binnen een paar dagen.