Het overgrote deel van je bezoekers verlaat je website de eerste keer zonder te converteren. Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep niet definitief wegblijft, maar uiteindelijk toch overgaat tot actie? Met retargeting houdt je je doelgroep warm en verleid je ze om terug te keren naar je website, door advertenties te vertonen op de diverse andere platformen en websites die zij bezoeken.
De klantreis bestaat uit meerdere fasen en de kans is groot dat iemand niet direct bij het eerste contact met jouw onderneming overgaat tot conversie. Meestal zijn meerdere contactmomenten nodig om iemand te overtuigen van jouw dienstverlening of aanbod. Met retargeting breng je jouw onderneming opnieuw onder de aandacht bij een doelgroep die al opgewarmd is, doordat ze al eerder kennis gemaakt hebben met je. De kans dat deze personen op een advertentie klikken is daardoor veel groter dan bij advertenties die gericht worden aan een nieuwe doelgroep, die nog helemaal aan het begin van de klantreis staan.
Met retargeting maak je gebruik van externe platformen (bijv. social media kanalen) en websites om je boodschap (opnieuw) uit te dragen. Via deze weg realiseer je gemakkelijk een groter bereik voor je bedrijf, en vergroot je dus de kans dat degenen die eerder je website bezocht hebben toch gaan converteren.
Retargeting en remarketing worden door veel partijen omschreven als hetzelfde middel. Dit is niet helemaal terecht; hier is namelijk een belangrijke nuance in te maken. Retargeting draait om de inzet van online campagnes (bijv. via Google Ads of social media netwerken) om personen te benaderen die wél jouw website al bezocht hebben, maar nog geen klant / afnemer zijn geworden. Je gebruikt retargeting dus om hem net even dat extra zetje te geven en ze alsnog te verleiden om tot aankoop of conversieactie over te laten gaan.
Remarketing daarentegen draait om het opnieuw benaderen van degenen uit je doelgroep die wel al klant zijn geworden. Deze personen hebben al een product of dienst van je afgenomen, en wil je gaan benaderen met een interessant nieuw of aanvullend aanbod. Vaak wordt bij remarketing gekozen voor de inzet van e-mail marketing campagnes.
Wat de doelgroepen voor retargeting en remarketing wel delen qua kenmerk is dat beiden sneller geneigd zullen zijn om te converteren dan een volledig nieuwe doelgroep die nog niet bekend is met je bedrijf en je aanbod.
Bij THINK focussen we op de inzet van retargeting campagnes in Google Ads en social media kanalen om je potentiële klanten te begeleiden door de klantreis en conversie te stimuleren. Daarbij maken we gebruik van het See, Think, Do, Care model om voor elke fase van de klantreis de juiste marketing-uitingen en middelen in te zetten richting je doelgroep.
Retargeting campagnes kunnen we gemakkelijk opzetten naast je huidige Google Ads en social media campagnes. Indien deze ook nog niet ingezet worden is het uiteraard ook mogelijk om deze in te richten voor je.
Op basis van de doelstellingen die we samen met je bepalen zorgen we ervoor dat via elk kanaal de juiste doelgroep aangesproken wordt, met passende uitingen voor elk moment in de klantreis. Zo realiseren we doeltreffende campagnes met een hoog rendement.
Wil je ook retargeting campagnes in gaan zetten? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw onderneming te bespreken.