Nieuwe toegankelijkheidseisen voor jouw cookiebanner vanaf 28 juni 2025

Nieuwe toegankelijkheidseisen voor jouw cookiebanner vanaf 28 juni 2025

Inmiddels zijn we allemaal gewend aan de cookiebanners die in beeld verschijnen op een website. Maar let op: vanaf 28 juni 2025 zijn er nieuwe Europese toegankelijkheidseisen geintroduceerd waar jouw banner óók aan moet voldoen. In deze blog zetten we voor je op een rij wat er nieuw is, wat je (als het goed is ;-)) al geregeld hebt en wat jij nu kunt doen.

Even een stap terug: wat zijn cookies ook alweer?

Cookies zijn kleine bestandjes die een website op de computer of telefoon van een bezoeker plaatst. Sommige zijn functioneel en broodnodig (zoals het onthouden van een winkelmandje), andere verzamelen gegevens voor analytics, advertenties of personalisatie.

Voor cookies die niet strikt noodzakelijk zijn voor het functioneren van de site – de zogeheten niet-essentiële cookies – geldt op basis van de Telecommunicatiewet (artikel 11.7a) én de AVG dat je in veel gevallen expliciete toestemming nodig hebt. Dit geldt bijvoorbeeld voor marketingcookies, maar ook voor bepaalde analytics-cookies, afhankelijk van hoe ze zijn ingesteld en of ze herleidbaar zijn tot een persoon.

Wat is er nieuw sinds 28 juni 2025?

Sinds 28 juni geldt er een nieuwe verplichting: digitale diensten moeten toegankelijk zijn voor álle gebruikers. Deze eis komt voort uit de European Accessibility Act (de Toegankelijkheidswet), en betekent dat je cookiebanner óók goed bruikbaar moet zijn voor mensen met een visuele beperking of andere ondersteuningsbehoefte.

Concreet moet je banner:

  • voldoende kleurcontrast hebben

  • logisch opgebouwd zijn qua volgorde (bijv. voor schermlezers)

  • volledig bedienbaar zijn met alleen een toetsenbord

  • goed werken met screenreaders

  • en duidelijke, begrijpelijke taal gebruiken

Kortom: je cookiebanner moet dus gebruiksvriendelijk zijn voor iedereen.

Welke regels jij (hopelijk) al hanteert

1. 'Nee' is net zo makkelijk als 'ja'

Bezoekers moeten net zo makkelijk geen toestemming kunnen geven als wel. Een klein kruisje verstoppen of de ‘weigeren’-knop achter een extra klik zetten? Dat mag niet. Beide keuzes moeten in één oogopslag beschikbaar zijn.

2. Geen stiekeme nudges (dark patterns)

Knoppen als “Ja, graag!” in felle kleuren en “Weigeren” in grijs muizenschrift? Niet oké ;-) Je cookiebanner moet neutraal en eerlijk zijn, zonder bezoekers te manipuleren.

3. Volledige transparantie

Je moet duidelijk uitleggen:

  • Welke cookies je plaatst

  • Door wie ze worden geplaatst

  • Waarom je ze gebruikt

  • En welke persoonsgegevens je daarmee verzamelt

En nee: “voor een betere ervaring” of “voor marketingdoeleinden” is te vaag. Wees concreet.

4. Geen cookies vóór toestemming (prior consent)

Niet-essentiële cookies (zoals analytics, advertentietrackers, Hotjar, etc.) mogen pas geactiveerd worden nádat een bezoeker toestemming geeft. Doorklikken op je site telt dus niet als akkoord.

5. Geen cookiewall

Je mag bezoekers niet blokkeren als ze geen cookies accepteren. Je website moet functioneel bruikbaar blijven, ook zonder marketingcookies.

6. Toestemming makkelijk intrekken

Bezoekers moeten eenvoudig hun toestemming kunnen wijzigen of intrekken. Dit kan bijvoorbeeld via een zichtbaar ‘cookie-instellingen’-linkje in de footer. Wegstoppen in zes lagen is geen optie meer.

7. Geo-targeting toepassen

Je cookiebanner moet zich aanpassen aan de locatie van je bezoeker. Komt iemand uit de EU? Dan gelden de strengste eisen (GDPR/AVG).

Wat betekent dit concreet voor jou?

Gebruik je tools als Google Analytics, Meta Pixel, LinkedIn Insight Tag of Hotjar? Dan had je al:

  • een cookiebanner nodig die vóór plaatsing toestemming vraagt voor niet-essentiële cookies

  • én een systeem dat pas cookies plaatst nadat die toestemming is gegeven (zogenoemde prior consent).

Wat er nieuw is sinds 28 juni 2025: je cookiebanner moet óók toegankelijk zijn voor iedereen, dus goed leesbaar, navigeerbaar met toetsenbord en bruikbaar met een schermlezer.

Voldoe je daar nog niet aan? Dan is dit hét moment om het goed te regelen voor je bezoekers.

Wat kun jij nú doen?

  • Check je huidige cookiebanner
    Voldoet je banner aan alle wettelijke eisen én de nieuwe toegankelijkheidsregels?  Zo niet: aanpassen. Liever vandaag dan morgen.

  • Werk met een goede tool
    Gebruik een gecertificeerde consent management tool, zoals:

    • Cookiebot

    • Complianz

    • CookieYes

  • Update je privacy- en cookieverklaring
    Stem je cookie- en privacyverklaring af op wat je écht verzamelt. Transparantie = vertrouwen.

  • Test je banner op toegankelijkheid
    Check of je cookiebanner werkt voor iedereen.

Wat levert het op?

Behalve juridische compliance en tevreden toezichthouders?

  • Een website die werkt voor iedereen

  • Betere conversies en gebruikerservaring

  • Een sterkere, inclusieve merkpositie

Wil jij weten of jouw cookiebanner voldoet?

Neem contact op

Ook interessant om te lezen