10 gouden tips voor employer branding: verover de harten van huidige én nieuwe medewerkers!

10 gouden tips voor employer branding: verover de harten van huidige én nieuwe medewerkers!

Laetitia

Sr. online marketeer & Strategy lead

Als HR-professional of werkgever weet je vast dat employer branding essentieel is in een succesvolle wervingsstrategie. Maar als je geen marketingachtergrond hebt, doe je hier misschien nog (te) weinig mee. Of je bent al wel met employer branding bezig, maar wil weten of je op het juiste pad zit. Dat snappen we! Daarom geven we je in deze blog 10 tips waarmee jij de harten van huidige én nieuwe medewerkers verovert.

10 gouden tips voor employer branding

  1. Ga op zoek naar wat jouw organisatie uniek maakt

  2. Spreek alle verschillende (toekomstige) werknemers aan

  3. Zorg voor een positieve onboarding en neem goed afscheid

  4. Denk als een marketeer

  5. Zorg voor een goede Werken Bij site

  6. Laat medewerkers hun verhaal vertellen

  7. Maak gebruik van foto en video

  8. Maak ambassadeurs van je medewerkers

  9. Lanceer je employer branding strategie intern

  10. Zet employer branding campagnes in

1. Ga op zoek naar wat jouw organisatie uniek maakt

Heel veel bedrijven zijn op zoek naar nieuw personeel. Je moet er dus voor zorgen dat jouw organisatie als werkgever opvalt tussen de rest. Wat maakt het nou zo aantrekkelijk om bij jou te werken?

Vraag aan huidige werknemers waarom ze bij jouw organisatie zijn komen werken. En nog beter: waarom blijven ze hier werken? Waarom zijn ze weggegaan bij hun vorige werkgever en wat is er hier beter?

Kijk ook eens rond bij de concurrentie. Ga op zoek naar vergelijkbare organisaties in de regio. Is jouw organisatie aantrekkelijk in vergelijking met de concurrentie? Zo niet, wat moet je doen om aantrekkelijker te worden?

Let op! Zoek echt naar wat jouw organisatie uniek maakt. Primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn lang niet meer voldoende om talent binnen te halen. En er zijn ook al meer dan genoeg werkplekken met een leuke vrijmibo, een tafeltennistafel of een kantoorhond.

2. Spreek alle verschillende (toekomstige) werknemers aan

Je organisatie bestaat uit allerlei verschillende soorten mensen. Jongere en oudere medewerkers, in allerlei functies en met diverse achtergronden. Verschillende mensen hebben verschillende behoeften. Probeer een balans te vinden in kenmerken die voor meerdere doelgroepen interessant zijn. Zo spreek je met employer branding alle (toekomstige) werknemers aan.

3. Zorg voor een positieve onboarding en neem goed afscheid

Vanaf het eerste contact wil je een kandidaat een positieve ervaring geven. Maar het is belangrijk dat je de medewerkerservaring niet uit het oog verliest! Zo voorkom je teleurstellingen en is de kans groter dat medewerkers ambassadeurs van je organisatie worden.

Besteed aandacht aan een goede onboarding. Stuur nieuwe medewerkers bijvoorbeeld iets leuks als ze de baan aangeboden hebben gekregen. Zorg dat alles goed geregeld is voor de eerste werkdagen (/-weken) zodat nieuwkomers vlekkeloos kunnen beginnen.

Daarnaast is het ook belangrijk om goed afscheid te nemen als mensen je organisatie verlaten. Een positieve offboarding-ervaring maakt de kans groter dat ex-werknemers je aanbevelen bij anderen. Neem de tijd voor een goed exitgesprek en geef mensen voldoende gelegenheid om feedback te geven. Bedank mensen ook voor hun inzet, bijvoorbeeld met een afscheidsborrel en cadeau.

4. Denk als een marketeer

Het werven van nieuw talent is niet veel anders dan het werven van nieuwe klanten. Zeker op een krappe arbeidsmarkt. Als HR-professional is het misschien ver van je bed, maar het kan geen kwaad om over je employer branding na te denken als een marketeer.

Verplaats je in potentiële kandidaten en bekijk alle communicatie eens vanuit hun perspectief. Zorg ervoor dat de stijl van je merk de cultuur en waarden van je bedrijf goed weergeeft en consistent is op je website, carrièresite en alle externe activiteiten.

Overweeg ook om af en toe te brainstormen met het marketingteam of een online recruitment marketingbureau, zoals THINK Recruitment. Samen kun je werken aan het versterken van je werkgeversmerk of sparren over hoe je deze het beste kunt promoten.

5. Zorg voor een goede Werken Bij omgeving

Heb je alleen nog maar losse vacatures maar geen Werken Bij gedeelte op je website? Dan is het nu tijd om daar verandering in te brengen! Een goede Werken Bij omgeving is namelijk een essentieel onderdeel van employer branding.

Je kunt ervoor kiezen om een Werken Bij gedeelte op de huidige website van je organisatie te maken. Voor een grote organisatie met veel verschillende vacatures kan het juist nuttig zijn om een aparte Werken Bij website te laten bouwen.

Op een Werken Bij site komt je werkgeversmerk duidelijk naar voren. Je laat de organisatie en medewerkers zien en vertelt hoe het is om er te werken. Zo krijgen potentiële kandidaten een goede indruk van hun mogelijke nieuwe werkplek.

6. Laat medewerkers hun verhaal vertellen

Wie kan er beter vertellen hoe het is om bij je organisatie te werken dan de medewerkers zelf? Zoek een aantal verschillende collega’s die hun verhaal willen vertellen. Hoe is de sfeer in de organisatie en wat zorgt ervoor dat ze met plezier naar hun werk gaan?

Laat je medewerkers aan het woord? Dan is dit niet alleen extern interessant, maar ook intern! Mensen voelen zich namelijk extra betrokken en gewaardeerd als ze een handje kunnen helpen bij het vertellen van jullie verhaal.

7. Gebruik foto en video

Beelden zeggen zoveel meer dan duizend woorden. De collega’s en de sfeer zijn erg belangrijk voor het kiezen van een nieuwe werkplek. Door je medewerkers en je organisatie goed in beeld te brengen, laat je potentiële kandidaten zien hoe het is om er te werken.

8. Maak ambassadeurs van je medewerkers

Het is fijn als collega’s hun verhaal willen vertellen op je website, maar het is nog fijner als ze dat daarbuiten ook doen! Zorg ervoor dat medewerkers zich gezien en gehoord voelen. Geef de ruimte om persoonlijke doelen op te stellen en een eigen koers te varen. Een gemotiveerde medewerker zal namelijk eerder trots over werk vertellen.

Maak het ook zo makkelijk mogelijk om content over je organisatie te delen. Schrijf bijvoorbeeld een paar voorbeeld posts of laat zien hoe collega’s LinkedIn berichten van de bedrijfspagina kunnen delen met hun eigen netwerk.

9. Lanceer je employer branding strategie intern

Employer branding is alleen succesvol als de verwachting aansluit op de werkelijkheid. Lanceer je strategie daarom eerst intern, voordat je je werkgeversmerk extern gaat delen. Laat verschillende medewerkers de employer branding strategie beoordelen. Neem hun mening serieus en gebruik de feedback die ze je geven om je strategie aan te scherpen. 

Blijf de employer branding strategie daarna regelmatig evalueren. Je organisatie is namelijk continu in beweging, dus je werkgeversmerk moet dat ook zijn.

10. Zet employer branding campagnes in

Als je werkgeversmerk intern staat, ben je klaar om deze met de buitenwereld te gaan delen. Met employer branding campagnes kun je laten zien dat je een interessante werkgever bent in de regio. Je bereikt de doelgroep al ver voordat deze actief naar ander werk aan het zoeken is. Zo zorg je ervoor dat de vacatures die vrijkomen ook nog eens veel sneller gevuld zijn!

Hulp nodig met employer branding?

Kun je wel wat hulp gebruiken? Bijvoorbeeld om te achterhalen wat jouw organisatie nu precies zo bijzonder maakt. Of bij het bedenken en uitvoeren van je employer branding strategie? Dan is ons Werken Bij traject misschien wel interessant.

Heb je andere recruitment vraagstukken? Bekijk dan de Recruitment pagina of neem contact met ons op!

Ook interessant om te lezen