Jeroen
Online marketing strateeg & Eigenaar
Google Analytics is nog steeds de meest gebruikte webstatistieken tool. Maar steeds meer organisaties kiezen voor een alternatief: Matomo. Lees in dit artikel waarom je zou kiezen voor Matomo, in plaats van Google Analytics.
Matomo (voorheen Piwik) is een open-source webanalyseplatform en is een alternatief voor Google Analytics. Het platform helpt organisaties inzicht te krijgen in de prestaties van hun website en het gedrag van hun websitebezoekers.
Toen Matomo nog Piwik heette was het al een bekend platform om webstatistieken mee te verzamelen en inzichtelijk te maken. Met Matomo is er gekozen voor een nieuwe merknaam die reflecteert waar de organisatie voor staat: ‘Matomo’ betekent ‘eerlijkheid’ in het Japans. Dit sluit mooi aan bij de transparantie die ze met hun inzichtelijke webstatistieken platform nastreven.
Op het gebied van wet-en regelgeving is er sinds de invoering van de AVG veel veranderd. Je moet als organisatie verantwoordelijk omgaan met persoonsgegevens.
Sommige organisaties hechten extra veel waarde aan gegevensprivacy- en beveiliging. Denk bijvoorbeeld aan overheidsinstellingen, zorginstellingen of banken. Voor deze organisaties is het niet wenselijk om websitegegevens inzichtelijk te maken voor een externe partij zoals Google. Het is niet altijd even duidelijk wat dergelijke partijen met de gegevens doen. Dit is dan ook de hoofdreden van sommige bedrijven om te kiezen voor een gepast alternatief: Matomo.
Matomo is een open-source tegenhanger van Google Analytics. Matomo geeft de mogelijkheid om data op je eigen server op te slaan of op een cloudserver die in Europa staat. Zo blijven verzamelde gegevens in handen van de gebruiker. En je bepaalt zelf hoeveel data opgeslagen wordt en voor welke tijd. Daarmee voldoet Matomo dus automatisch aan de strenge privacywetgeving, zoals de GDPR/AVG.
Belangrijk verschil met Google Analytics: Matomo stuurt gegevens niet door naar Amerika. Google Analytics doet dit wel.
Google Analytics biedt de mogelijkheid om gegevens van gebruikers te anonimiseren, maar Matomo hanteerde al langer scherpe privacyinstellingen. Deze zijn zelfs verder aangescherpt toen de GDPR privacywetgeving van kracht werd. Prettig dus voor bedrijven en organisaties die veel waarde hechten aan het beschermen van gebruikers, terwijl er toch voldoende nuttige informatie verzameld kan worden rondom de websiteprestaties.
Biedt Matomo een volwaardig alternatief voor Google Analytics? Hieronder zetten we de belangrijkste verschillen tussen deze platformen op een rijtje.
Gegevens binnen eigen beheer
Naast de eerder genoemde privacyregelingen is het grootste voordeel van Matomo de mogelijkheid om alle gegevens binnen eigen beheer te houden. Dit kun je realiseren door Matomo op een eigen server te installeren.
Geavanceerde analyse
Matomo biedt gedetailleerde rapporten over bezoekersgedrag, verkeersbronnen, inhoudsprestaties, trefwoorden, geografie, en nog veel meer. Daarentegen kun je in Google Analytics veel makkelijker visueel aantrekkelijke rapporten maken. Deze rapporten kunnen vervolgens gekoppeld worden aan Looker Studio dashboards.
Uitbreiding met plugins
Matomo biedt de mogelijkheid om de software uit te breiden met plugins. Zo heeft Matomo een eigen Tag Manager en de mogelijkheid om heatmaps van pagina’s te maken. Je krijgt op deze manier zelf meer grip op de beschikbaarheid van waardevolle data.
Data uit Google Analytics naar Matomo
Een groot verschil tussen Matomo en Google Analytics, is dat eerder verzamelde data uit GA4 geïmporteerd kan worden naar Matomo. Zo blijf je de inzichten behouden van vorige jaren. Deze mogelijkheid biedt GA4 niet.
Betaald versus gratis
Een ander groot verschil tussen de twee platformen is dat Matomo een betaalde dienst is. Je betaalt voor het aantal hits (bezoekers) op je website per maand. Dit bedrag begint bij €19,- per maand. Google Analytics kun je gratis gebruiken.
Verschil in integratiemogelijkheden
Naast webanalyses werken veel organisaties met andere marketingtools van Google. Denk aan Google Ads en Google Search Console. Deze producten communiceren niet 1-op-1 met Matomo, maar wel met GA4.
Om alvast een indruk te krijgen van de mogelijkheden kun je op de website van Matomo een demo bekijken. Hier kun je vrij rondkijken in een voorbeeldweergave en een gevoel krijgen bij de manier waarop Matomo de verzamelde data inzichtelijk maakt.
Wil je ook de webstatistieken in eigen beheer hebben en daarbij volledig eigenaarschap van de verzamelde data behouden? THINK kan je helpen met de installatie en inrichting van Matomo.
Ook kun je bij ons terecht voor blijvende support.
Succesvolle doelgroepactivatie voor Profoto: Uitverkocht event en een wachtlijst!
Profoto is een premiummerk in flitsapparatuur voor professionele fotografen, bekend om hun inspirerende content en sterke merkimago. Maar wat als je doelgroep het product eerst moet ervaren om overtuigd te raken? Dat was precies de uitdaging waarvoor Profoto ons inschakelde. Het resultaat?