Carli
Online marketeer
Het zal je vast niet ontgaan zijn, maar de afgelopen twee jaar is er nogal wat veranderd op het gebied van cookiebeleid en privacyregel- en wetgeving. Dit is niet zonder reden: dit heeft namelijk alles te maken met het feit dat website bezoekers en website-eigenaren meer grip krijgen op hun eigen data.
Per 1 maart zal opnieuw een wijziging in de cookiewet worden doorgevoerd. Volgens de Europese wetgeving (Digital Markets Act, DMA) zijn advertentieplatformen die data verzamelen, zoals Google en Meta, verantwoordelijk om dit op een legale manier te gaan doen.
Dus, gebruikers van betaalde advertenties opgelet: er gaan een aantal zaken veranderen die mogelijk nog bijgestuurd moeten worden voor deze deadline. Waarom dat moet en wat er gedaan moet worden, lees je in dit artikel.
In 2021 werd al aangekondigd dat er een eind komt aan third party cookies (een externe cookie die wordt aangestuurd vanuit een derde partij) om het gebruikersgedrag over verschillende websites te volgen. Apple volgde dit al gauw op met een IOS update 14.3 en voerde dit door voor hun gebruikers.
Later in 2023 kondigde Apple aan cookies na 7 dagen te verwijderen. Aansluitend heeft ook Google een grote transformatie doorgemaakt, namelijk door van Universal Analytics over te gaan naar GA4. Met deze ontwikkelingen zijn al verschillende stappen gezet om een stuk AVG en privacy gevoeligheid aan te pakken.
De nieuwe wijziging die nu, op 1 maart 2024, voor de deur staat zorgt voor het nog verder aanscherpen van het cookiebeleid. Oftewel: er écht voor zorgen dat men meer grip heeft op de verspreide data. En indien dit niet volgens de juiste procedures wordt nageleefd, worden advertentieplatformen hier ook daadwerkelijk voor ‘gestraft’.
Over het algemeen een positieve ontwikkeling, maar wel met een kanttekening voor website-eigenaars die momenteel gebruikmaken van advertentieplatformen. Waarom? Het niet doorvoeren van de nieuwe regels wat betreft cookiebeleid kan ervoor zorgen dat jouw advertentiekanalen worden opgeschort: bijvoorbeeld je Google Ads of Meta account.
Een cookie is een tekstbestand dat op een website via de browser op je apparaat wordt geplaatst. Dit dient als basis om jou als gebruiker te herkennen en te kunnen onderscheiden van een andere gebruiker. Bijvoorbeeld: heb je ergens ingelogd, dan kun je daar door een cookie ingelogd blijven. Dit heet ‘first party cookie’.
Tegenwoordig zie je op bijna alle websites al een cookiemelding. Dit is een pop-up bericht om je website bezoeker te informeren over het gebruik van cookies en om toestemming te vragen voor het verzamelen van hun gegevens en deze te delen met zowel de website (first party) als externe partijen (third party). Momenteel zien we dat deze cookiemeldingen nog niet altijd op de juiste manier werken.
Om ervoor te zorgen dat jij geen last hebt van de consequenties die kunnen volgen als je geen actie onderneemt adviseert THINK je om het volgende:
Doe een cookiemelding check*: check de huidige cookiemelding en implementatie;
Heb je nog geen cookiebanner? Maak dan een keuze voor een CMP (Cookie Management Platform) die wordt aanbevolen door Google;
Zorg dat zowel cookiebeleid als privacy- en wetgeving verklaring** up-to-date zijn;
Stel de Google Consent Mode V2 in via Google Tag Manager.
*Let op: THINK voert deze cookie melding check gratis uit voor haar opdrachtgevers en neemt hierover contact met je op indien dit nog niet correct staat.
**THINK is een online marketing bureau en geeft geen juridisch advies. Bij onduidelijkheden of twijfels adviseren we contact op te nemen met een jurist.
Nog een keuze maken voor een CMP? Dan adviseert THINK om met Cookiebot te werken. Waarom? Deze werkt naar onze mening het beste met de ontwikkelingen rondom Google Consent Mode V2. Wij kunnen er vervolgens in Google Tag Manager voor zorgen dat alles werkend wordt ingesteld.
Helder is nu: de regel- en wetgeving wordt strenger rondom het cookiebeleid. Maar wat zijn nu de gevolgen van Google Consent Mode V2 voor jouw advertenties?
Opschorten van jouw advertentieaccount(s)
Wil je Google Ads blijven gebruiken maar voldoe je niet aan de vereisten van Google Consent Mode V2? Dan bestaat de kans dat jouw advertentiekanalen worden opgeschort en je hier ook geen toegang meer tot krijgt. Let op: dit geldt voor alle advertentieplatformen.
Geen remarketing indien niet voldoen richtlijnen
Voldoen je cookies niet aan de nieuwe richtlijnen van de Consent Mode V2? Dan is het niet meer mogelijk om remarketing in te zetten. Hiervoor moeten websitebezoekers nadrukkelijk toestemming geven in de cookiemelding.
Meer inzicht in data als geen toestemming voor cookies is gegeven
Voordeel is dan weer wel dat het implementeren van Google Consent Mode V2 zorgt voor meer inzicht als mensen geen cookies accepteren. Door middel van ‘cookieless pings’ wordt er namelijk data gemodelleerd waardoor we zonder cookies toch een inschatting kunnen maken van bijvoorbeeld het aantal conversies.
Zorg ervoor dat je op tijd aan de slag gaat en kunt blijven adverteren. Schakel de juiste mensen in om dit te realiseren.
Veel succes :)
ROI staat voor Return Of Investment, ofwel als ik 1 euro investeer, hoeveel euro levert investeren in online marketing mij dan op?
Een logische vraag waar we niet direct antwoord op kunnen geven omdat dit per bedrijf, sector, periode en ook regio kan verschillen. Daarnaast is ook de aansluiting van jouw product of dienst op de markt een belangrijke factor.
Social media is hét speelveld voor Generatie Z. Ze gebruiken platforms zoals TikTok, Instagram, YouTube en Snapchat niet alleen om te communiceren, maar ook om merken te ontdekken, inspiratie op te doen en keuzes te maken.
Social media is daarmee geen kanaal ‘erbij’, maar het startpunt van je klantrelatie. Zorg voor relevante, creatieve, en vooral snackable content. Pas je tone of voice aan per platform en reageer actief op interactie.
Wil je je social content aanscherpen voor Gen Z? Laat je inspireren door onze tips in dit artikel: Generatie Z met déze insteek zijn ze écht wel te bereiken.
Social media marketing is essentieel voor het vergroten van merkbekendheid, het stimuleren van klantbetrokkenheid en het genereren van leads. Door actief aanwezig te zijn op platforms zoals LinkedIn, Instagram en Facebook, kun je direct communiceren met je doelgroep, feedback ontvangen en een community opbouwen rondom je merk.
Effectieve social media strategieën kunnen leiden tot hogere conversieratio's en een sterker merkimago. Door waardevolle content te delen en in te spelen op actualiteiten, zorg je ervoor dat je doelgroep betrokken blijft bij je merk.
Hoewel UX en UI nauw met elkaar verbonden zijn, zijn het verschillende concepten:
UX (User Experience):
Richt zich op de algehele ervaring die een gebruiker heeft bij het interactieproces met een product, systeem of dienst.
Het gaat om het begrijpen van de behoeften, doelen en gedrag van de gebruiker, en het ontwerpen van een product dat nuttig, bruikbaar en wenselijk is.
UX omvat aspecten zoals gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid, informatiearchitectuur en gebruikeronderzoek.
UI (User Interface):
Richt zich op de visuele aspecten van een product, zoals de lay-out, typografie, kleuren en iconen.
Het gaat om het ontwerpen van een interface die esthetisch aantrekkelijk en gemakkelijk te gebruiken is.
UI is het deel waar de gebruiker daadwerkelijk mee in contact komt.
Kort gezegd:
UX gaat over de algehele ervaring, terwijl UI gaat over de visuele presentatie.
UX is de basis, en UI is de manier waarop die basis wordt gepresenteerd.
Andere veel gestelde vragen zijn:
Wat is het belang van UX?
Hoe meet je de kwaliteit van UX?
Wat zijn de belangrijkste UX-principes?
Wat is het verschil tussen CX en UX?
Een data clean room is een beveiligde omgeving waar bedrijven data kunnen delen en analyseren zonder de privacy van de betrokken individu in gevaar te brengen of bedrijfsgeheimen te onthullen. Hierdoor kunnen gegevens van verschillende bronnen worden gecombineerd en geanalyseerd die volgens strikte privacy- en beveiligingsvoorschriften voldoen.