Dennis
Online marketeer & SEA specialist
Een website migratie is niet eenvoudig. Zeker op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) zijn er talloze valkuilen aan te wijzen, wanneer je een vernieuwde of nieuwe website live gaat zetten. Zowel kleine ondernemers als grootschalige ondernemingen zien we vaak de mist ingaan, waardoor de organische vindbaarheid en de websitebezoeken sterk teruglopen.
Zonde natuurlijk! Daarom geven we in deze blog zicht op de grootste SEO valkuilen, en vertellen we hoe je deze kunt vermijden wanneer je een nieuwe website live zet.
Voor veel SEO (zoekmachineoptimalisatie) specialisten een open deur, en zij zullen bij het lezen van dit eerste punt ongetwijfeld gniffelend ja-knikken. Maar voor veel opdrachtgevers is dit helemaal nog niet vanzelfsprekend.
Een website migratie kan natuurlijk om talloze redenen ondernomen worden, van de wens tot een nieuw design, betere gebruiksvriendelijkheid, als onderdeel van rebranding of om beter vindbaar te worden. Dat laatste, beter vindbaar worden, is vaak een van de redenen, of op zijn minst een onderliggende reden. Maar daarvoor moet uiteraard wel wat gebeuren!
Wanneer zoekmachineoptimalisatie pas laat in de website migratie de aandacht krijgt die het verdient, is het waarschijnlijk al mosterd na de maaltijd. Het design staat in grote lijnen, de webbouwer heeft al een hele website opgebouwd, kortom, het wordt met het moment lastiger om grote wijzigingen door te voeren.
En na de livegang van de nieuwe website wordt het natuurlijk helemaal behelpen, als blijkt dat essentiële onderdelen aangepast moeten worden in het kader van zoekmachineoptimalisatie.
Om het verlies van waardevolle posities in de zoekresultaten, websiteverkeer en/of conversies te voorkomen, is het van groot belang om van begin af aan al te werken aan de SEO prestaties van de nieuwe website.
Zo zijn er meer aspecten van je nieuwe website, waar mogelijk niet of te weinig aandacht aan besteed wordt tijdens de transitie. De laadsnelheid van je website en de mobielvriendelijkheid zijn zowel van belang in het kader van SEO als in het kader van gebruiksvriendelijkheid.
Niets is vervelender dan een langzame website, en de laadsnelheid is essentieel voor de ervaring van je bezoekers. Duurt het te lang voordat pagina’s en content ingeladen wordt? En is het niet makkelijk om snel een aankoop te kunnen doen? Dan zal je conversieratio daar flink onder lijden! Uiterst zonde natuurlijk om potentiële klanten te verliezen door technische gebreken.
– Via Google’s Pagespeed Insights krijg je eenvoudig inzicht in de laadsnelheid van je website
Hetzelfde geldt voor de mobielvriendelijkheid van je nieuwe website. Ruim de helft van het online verkeer is tegenwoordig afkomstig van mobiele apparaten. Doordat dit aandeel zo groot is en verder blijft toenemen, hanteert Google een ‘mobile first’ benadering. Dit houdt in dat Google in eerste instantie zal kijken naar de prestaties en gebruiksvriendelijkheid van de mobiele weergave van je website.
Een website die slecht geoptimaliseerd is voor mobiel zal minder snel goede posities kunnen behalen in de zoekresultaten. Naast dat dit dus schadelijk is voor je zoekmachineoptimalisatie, is het logischerwijs ook nadelig voor je bezoekers. Als je website niet goed te gebruiken is door mobiele bezoekers, verlies je mogelijk veel klandizie. Lang niet iedereen zal het geduld op kunnen brengen om je website via een desktop te bezoeken, als blijkt dat mobiel navigeren niet lukt. Zo verlies je potentiële klanten aan concurrenten die wél op orde hebben.
– Google’s Mobielvriendelijke Test kan gebruikt worden om de mobielvriendelijkheid van je website snel te testen.
Om daadwerkelijk inzicht te krijgen in de prestaties van je website na de website migratie, zul je een nulmeting moeten verrichten. Alleen zo krijg je een eerlijk beeld van de vooruitgang of achteruitgang na de overgang.
Stel daarom voor jezelf een overzicht met benchmarks op van de huidige website. Hoe presteert deze qua laadsnelheid, mobielvriendelijkheid, verkeer en conversies? En welke organische posities heb je met je huidige pagina’s bereikt in de zoekresultaten? Al deze informatie geeft een beeld van de huidige websiteprestatie en vormt een benchmark om voorbij te gaan streven met je vernieuwde website.
Mogelijk heb je al pagina’s rondom specifieke thema’s of onderwerpen die goed presteren en daardoor via de organische zoekresultaten veel verkeer en/of conversies opleveren. Het zou ultiem zonde zijn om deze pagina’s niet mee te nemen naar je nieuwe website. Ook het maken van grote wijzigingen in de inhoud of indeling van deze pagina’s kan grote gevolgen hebben.
Identificeer op tijd welke pagina’s essentieel zijn en dus zeker zorgvuldig overgenomen / overgeplaatst moeten worden. Hiervoor kun je diverse hulpmiddelen gebruiken, waaronder Google Analytics, Google Search Console en diverse SEO monitoring tools.
Komen belangrijke pagina’s op een andere bestemming te staan, of verandert de url? Zorg er dan voor dat de nodige redirects ingesteld worden. Zonder redirect krijgen de bezoekers van de oude bestemming een 404 pagina voorgeschoteld, in plaats van de content die ze wilden bereiken.
Redirects zorgen ervoor dat deze content vindbaar blijft en helpen om de opgebouwde waarde van deze pagina’s te behouden. Daarbij is een overvloed aan 404 bestemmingen een negatief signaal voor zoekmachines, wiens doel het is om gebruikers zoveel mogelijk nuttige bestemmingen aan te bieden. Het zoveel mogelijk beperken van niet-werkende bestemmingen levert op SEO vlak dan ook zeker winst op.
Bovengenoemde SEO valkuilen zijn natuurlijk nog slechts een greep uit alle zaken waar je rekening mee moet houden bij een website migratie. Zo kun je onder andere ook nog denken aan het juist instellen van (conversie)metingen, het toevoegen van sitemaps aan Google Search Console, het controleren van je belangrijke inkomende backlinks, en ga zo maar door.
Website migraties zijn complexe processen, en zonder de juiste voorbereiding kun je op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en de gebruikerservaring onbedoeld veel schade aanrichten.
Kun je hulp gebruiken om je website migratie in goede banen te leiden? Think Online heeft al veel opdrachtgevers begeleid en beschikt zodoende over zowel uitvoerige kennis als waardevolle praktijkervaring. Stuur ons je vraagstuk via het contactformulier, of neem telefonisch of per mail contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.
ROI staat voor Return Of Investment, ofwel als ik 1 euro investeer, hoeveel euro levert investeren in online marketing mij dan op?
Een logische vraag waar we niet direct antwoord op kunnen geven omdat dit per bedrijf, sector, periode en ook regio kan verschillen. Daarnaast is ook de aansluiting van jouw product of dienst op de markt een belangrijke factor.
THINK helpt bedrijven en organisaties met employer branding en vacature marketing. Heb je veel openstaande vacatures en is het moeilijk om deze in te vullen? Laat je voldoende aan je doelgroep zien waarom je een interessante werkgever bent? Wij kunnen je hiermee helpen! Daarnaast kunnen we met online campagnes potentiële kandidaten rechtstreeks bereiken. Ben je HR Manager en kun je hier hulp bij gebruiken? Lees dan over de aanpak van THINK Recruitment marketing.
Het is belangrijk om voorafgaand aan het maken van een nieuwe website na te denken over de doelstelling en de klantreis. Wie (welke doelgroep) wil je bereiken, wat wil je ze vertellen en nog belangrijker, wat moet de doelgroep doen nadat ze je informatie hebben gezien.
Als je nu al een website hebt met (goede) posities in zoekmachines als Google is het wel zo fijn om die posities te behouden. Website migraties zijn namelijk delicate processen. Hierbij heb je stevige kennis nodig van SEO (zoekmachine optimalisatie). THINK kan je begeleiden tijdens het hele proces, om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Ja, geen probleem! Om zichtbaar te zijn in Google zet je zoekmachine marketing in: [SEO](/zoekmachine-optimalisatie-seo) en [SEA (Search Engine Advertising)](/zoekmachine-adverteren-sea). Met SEA kun je adverteren boven de zoekresultaten van Google. Dit is vaak binnen een paar dagen te realiseren. Je betaalt alleen als mensen doorgeklikt hebben op jouw advertentie. Of dit interessant is, hangt af van de kosten per klik en de prijs die jij zou willen betalen voor een verkoop of een nieuwe klant. Bel ons gerust eens op om te bespreken of dit interessant is voor jouw business!
Met SEO optimaliseer je een website om goed zichtbaar te zijn in de organische zoekresultaten. Hier heeft THINK veel ervaring in, en dat gaat ook zeker lukken. Alleen niet binnen een paar dagen.
Veel marketingcampagnes zijn gericht op de Do fase (aankoopfase in de klantreis). In deze fase heb je veel kans omdat er een koopbehoefte is. Echter is er ook meer concurrentie. Daarom is het belangrijk om ook in de eerdere fasen van de klant reis als de See en Think fase (orientatie en overweging) aanwezig te zijn om alvast een band met de prospect op te bouwen. Leer er meer over in dit artikel over het See, Think, Do, Care model.