AI in Google: Hoe speel je in op de drastische veranderingen in de zoekresultaten?

AI in Google: Hoe speel je in op de drastische veranderingen in de zoekresultaten?

Demy

Online marketeer

Je denkt misschien: alweer een post over een Google update? Het lijkt wel alsof er elke week een nieuwe update is. Maar af en toe introduceert Google een update die echt een grote impact heeft. Zo'n verandering is de introductie van Search Generative Experience (SGE). Maar wat houdt dit precies in, en nog belangrijker, wat betekent het voor jouw bedrijf?

Introductie van Search Generative Experience (SGE)

Search Generative Experience (SGE) is de nieuwste fase van Google. Deze innovatie integreert generatieve AI, bekend als BARD, direct in Google Search. Op 14 mei 2024 is het uitgerold in de VS. Naar verwachting krijgt Nederland later in 2024 ook de update. Klinkt leuk allemaal, maar wat doet het precies?

Stel je voor dat je op zoek bent naar het beste restaurant in de stad. Met één zoekopdracht in Google SGE stel je gelijk meerdere vragen: wat zijn de beste restaurants, wat staat er op het menu, en hoe ver is het restaurant van je locatie? SGE verwerkt dit allemaal en geeft je in één oogopslag een gedetailleerd antwoord, zonder dat je op een link hoeft te klikken. Deze functie, 'AI Overviews’, belooft je binnen enkele seconden het soort informatie te geven waar je anders meer tijd aan kwijt zou zijn.

Wat ga je hier als bedrijf of organisatie van merken?

Met de introductie van SGE veranderen niet alleen de zoekresultaten zelf, maar ook hoe gebruikers met deze resultaten omgaan. Dat heeft de volgende gevolgen: 

  1. Minder maar kwalitatiever organisch verkeer
    Doordat mensen via SGE direct antwoord krijgen op hun vragen, klikken ze minder vaak door naar websites. Dit betekent dat het organische verkeer naar je site kan dalen, mogelijk met gemiddeld 30%. Hoeveel het precies zal dalen, hangt af van je huidige prestaties en de zoekintentie van de gebruikte zoekwoorden.

Hier staat natuurlijk wel tegenover dat het organische verkeer dat naar je website gaat, wel kwalitatiever is. Dit zijn namelijk de mensen die oprecht geïnteresseerd zijn. Ze willen meer dan alleen een snel antwoord, of willen meer bekijken van het product of service dat je aanbiedt. 

  1. Advertenties op andere plaatsen
    Met SGE krijgen de zoekresultatenpagina's (SERP's) een nieuwe indeling. Dit betekent dat advertenties nu op andere posities kunnen verschijnen dan je gewend bent. Bijvoorbeeld, als SGE antwoorden direct bovenaan de zoekresultaten toont, worden advertenties daaronder weergegeven. Hierdoor verandert hun zichtbaarheid en potentiële impact.

Hoe kun je inspelen op de SGE?

Met de introductie van SGE wordt het belangrijker dan ooit om goede, informatieve content te creëren die alle vragen van je doelgroep beantwoordt. Dit helpt je niet alleen om zichtbaar te blijven in de organische zoekresultaten, maar vergroot ook de kans dat je wordt opgenomen in de SGE-resultaten.

.

Verbeteren van E-E-A-T

(Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness): Zorg ervoor dat je content deze vier pijlers weerspiegelt. Dit verhoogt de kans dat je content door de AI als waardevol wordt beschouwd.

Meer over EEAT voor optimale SEO

Verbeteren van gebruikerservaring (UX):

Een goede, intuïtieve gebruikerservaring houdt bezoekers langer op je website en verhoogt de kans op conversies.

Meer over UX & CRO

Focus op visuals:

Gebruik goede visuele content zoals infographics, video's en afbeeldingen om de aandacht van potentiële klanten te trekken en vast te houden.

Meer over het belang van sprekende content

Help, moet ik dan nu mijn hele SEO en SEA strategie omgooien?

Het antwoord is: nee, dat is niet nodig. Als het goed is, ben je hier al deels mee bezig! De afgelopen jaren heeft Google steeds meer de focus gelegd op het bieden van een optimale gebruikerservaring, waarbij de gebruiker centraal staat. Met SGE gaat dit gewoon een stapje verder. Nog een paar tips om je goed voor te bereiden op SGE:

Zorg voor content waarin je de vragen van je doelgroep duidelijk beantwoordt: 

Voorbeeld: Stel dat je werkt voor een bedrijf dat industriële automatiseringsoplossingen aanbiedt. Schrijf dan uitgebreide artikelen over de technologie achter je producten, de voordelen van automatisering in verschillende industrieën, en specifieke toepassingen. In plaats van alleen je producten op te sommen, ga je dieper in op hoe ze werken en welke problemen ze oplossen. Dit vergroot de kans dat je wordt vermeld in SGE-antwoorden op gerelateerde vragen.

 Gebruik data van websitebezoekers om je content op aan te passen:

Voorbeeld: Merk je dat het aantal bezoeken naar je productpagina’s vermindert, maar dat de bezoeken aan jouw succesvolle cases toenemen doordat ze door AI worden geboost? Dan kun je hierop inspelen door de informatie op je productpagina’s te verbeteren. Daarnaast kun je de cases beter uitlichten op je productpagina’s, zodat Google ziet dat de informatie bij elkaar hoort.

Zorg voor super relevante advertenties 

Pas je advertentiestrategieën aan om mee te gaan met de veranderende zoekdynamiek door SGE. Denk na over hoe de zichtbaarheid van advertenties kan veranderen door nieuwe zoeklayouts en hoe gebruikers hiermee omgaan.

Voorbeeld: Test verschillende advertentieformaten of verbeterde beschrijvingen die opvallen of direct inspelen op de zoekopdracht van de gebruiker. Bijvoorbeeld, maak advertenties met aantrekkelijke afbeeldingen van jouw product of dienst met duidelijke beschrijvingen die jouw USP’s benadrukken.

Focus op het bouwen van jouw merk: de branding 

Naast het optimaliseren van advertentiestrategieen, wordt het ook steeds belangrijker om te werken aan de branding van jouw bedrijf of product. Dit kan gedaan worden door onder andere display en programmatic advertising. Je merk wordt zo constant onder de aandacht gebracht bij je doelgroep, zelfs buiten directe zoekresultaten om. 

  • Display advertising: Maak gebruik van visueel sterke advertenties die op relevante websites en platforms worden getoond. Dit helpt niet alleen om je merkbekendheid te vergroten, maar ook om potentiële klanten op een subtiele manier aan je merk te herinneren.

    Bijvoorbeeld: Stel je voor dat je een kledingwinkel hebt: je kunt advertenties maken met foto’s van je nieuwste collectie, die worden getoond op modeblogs en nieuwswebsites. Zo blijven je producten constant in beeld bij je doelgroep.

  • Programmatic advertising: Door middel van programmatic advertising kun je geautomatiseerd en op grote schaal gerichte advertenties inkopen. Dit programma zorgt ervoor dat je advertenties precies de juiste mensen bereiken, op het juiste moment en op de juiste plaats. 

    Bijvoorbeeld: Als je een broodjeszaak hebt, kun je ervoor zorgen dat jouw advertenties verschijnen op de smartphones van mensen die zich in de buurt van je zaak bevinden, precies rond lunchtijd.

MEER WETEN OVER HOE JE HET BESTE KAN INSPELEN OP SGE?

Benieuwd naar hoe jij optimaal kunt profiteren van SGE? THINK helpt je graag met SEO en SEA. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Neem contact op voor de mogelijkheden

Ook interessant om te lezen