Aan de slag met E-E-A-T voor optimale SEO

Aan de slag met E-E-A-T voor optimale SEO

Carli

Online marketeer

Een aantal jaren geleden voerde Google de E-A-T richtlijnen in. Dit werd gedaan om de kwaliteit van geschreven content te signaleren op: Expertise, Autoritativeness en Trustworthiness. Sinds december 2022 is hier nog een ‘E’ aan toegevoegd, namelijk Experience. Het wordt steeds belangrijker om jouw content en SEO met de E-E-A-T richtlijnen te creëren. Wil jij weten waarom? En ben je benieuwd wat jij hier aan kunt doen? Lees het in deze blog.

E-E-A-T in het kort

De vier elementen van de Google richtlijnen zijn: Expertise, Experience, Authoritativeness en Trustworthiness. Voor degene die nog niet bekend zijn met deze richtlijnen, lichten we in het kort toe wat deze elementen inhouden. Voor degene die hier wel bekend mee zijn: het kan maar weer scherp op het vizier staan!

  1. Expertise: hier draait het om de kennis die je hebt over een onderwerp. Dit wordt beoordeeld op basis van content en de expertise van de auteur. Bijvoorbeeld: opleiding en werkervaring.

  2. Experience: hiermee wordt aangetoond dat je ervaring hebt als auteur in het vak. Denk aan het delen van een projectcase of een review. 

  3. Authoritativeness: dit gaat over de reputatie van een website. Ben jij voor anderen (bezoekers) een autoriteit op het gebied van bijvoorbeeld een dienst of over een specifiek onderwerp? Dan ben je een autoriteit. 

  4. Trustworthiness: bij dit laatste element gaat het om vertrouwen. Denk aan het toevoegen van contactinformatie, het toevoegen van externe bronnen en opnemen van feitelijke content. Kortom, de eerste drie elementen dragen hieraan bij.

SEO EEAT

Waarom is E-E-A-T zo belangrijk?

Als je online zoekt naar informatie merk je vast dat de kwaliteit van de content enorm kan verschillen. Zeker nu er steeds vaker hele teksten en websites worden geschreven door AI in plaats van door mensen. Er zijn dan ook genoeg artikelen of pagina’s te vinden met lage inhoudelijke content, wat een negatieve invloed kan hebben op de gezondheid, financiële stabiliteit of veiligheid van mensen. Google houdt daarom rekening met de mate waarin de auteur van het artikel ervaring heeft met het onderwerp. 

Om te bepalen wat kwalitatief goede en betrouwbare content is, is het zaak dat goede content volgens de richtlijnen aan de volgende punten voldoen:

  • De content moet geschreven zijn om gebruikers (lezers) te helpen;

  • De content moet geschreven zijn door een expert;

  • De geschreven content moet geplaatst zijn op een website met autoriteit;

  • De geschreven content moet betrouwbaar zijn;

  • De content dient regelmatig te worden bijgewerkt.

Verbeter de kwaliteit met E-E-A-T voor je SEO

Om de E-E-A-T voor je SEO te verbeteren volgens de kwaliteitsrichtlijnen zijn er verschillende mogelijkheden. Belangrijk is om altijd te bedenken dat het gaat om de juiste balans te vinden tussen de vier elementen. Laat zien dat je een autoriteit bent én laat zien dat je ervaring (experience) hebt! Wij geven een aantal toepasbare tips om jouw SEO-prestaties te verbeteren:

  1. Actualiseer je content

Google vindt het belangrijk dat content actueel is. Zorg daarom regelmatig voor actuele content rondom de nieuwste ontwikkelingen. 

  1. Wordt genoemd in een bericht 

Word je genoemd in een online bericht dat zeer relevant is in jouw branche? Super! Google heeft dit namelijk door en daarmee wordt jouw autoriteit vergroot. Werken aan je eigen PR kan dus zeker z’n vruchten afwerpen.

  1. Zorg voor bronvermeldingen

Vergroot het vertrouwen van je artikel, blog of geschreven content door de bronvermelding toe te voegen.

  1. Reviews van klanten

Een belangrijk onderdeel voor SEO zijn reviews. Op basis van reviews beoordelen potentiële klanten of ze jouw product of dienst willen afnemen. Zeker in de nog oriënterende fase. 

  1. Werk aan je linkbuilding

Realiseer kwalitatieve links op andere relevante websites die linken naar jouw pagina(s). Ook hiermee vergroot je jezelf als autoriteit in de ogen van Google. 

Let op: ga geen links kopen of overmatig linkjes plaatsen op andere websites. Het moet namelijk wel op een geloofwaardige en kwalitatieve manier uitgerold worden.

  1. Laat zien we het artikel heeft geschreven

Vermeld de auteur boven een artikel om te laten zien wie het stuk heeft geschreven en met welke kennis en ervaring. Aanvullend is het goed een link naar de biografie van de auteur te plaatsen. 

  1. Vermeld contactgegevens

Het vermelden van je adres, contactgegevens en links naar social media kanalen draagt bij aan het vertrouwen voor een websitebezoeker.

  1. Zorg voor structured data 

Als we het over SEO hebben, dan spreken we over signalen voor Google. Maar sommige signalen zijn niet altijd duidelijk genoeg. Daarom is het belangrijk om data te ordenen voor zoekmachines, zodat de informatie op de website beter geïnterpreteerd kan worden. Een concreet voorbeeld van structured data is reviews plaatsen op je website.

Zelf aan de slag of uitbesteden

Ben jij klaar om jouw E-E-A-T te verbeteren? Ga dan zelf aan de slag met het verbeteren, optimaliseren of toepassen van de richtlijnen.

Geen tijd of zin om hier zelf mee aan de slag te gaan? Besteed het uit en bouw verder aan jouw kwalitatieve website met autoriteit!

Neem contact met ons op

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

Een traditionele salespitch werkt niet bij Gen Z. Je marketingstrategie moet gebouwd zijn op authenticiteit, snelle en visuele communicatie, en maatschappelijke relevantie. Verplaats je in hun leefwereld: ze scrollen razendsnel en bepalen binnen enkele seconden of je merk relevant is.

Gebruik platforms als TikTok en Instagram, werk met micro-influencers die echt bij je merk passen, en vermijd generieke content. Denk ook aan interactie: polls, challenges en user-generated content versterken de band.

Wil je weten welke strategie wél werkt voor deze doelgroep? Lees dan de strategieën die we in onze blog uitlichten: Generatie Z met déze insteek zijn ze écht wel te bereiken.

Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.

Jouw website goed laten presteren met SEO doe je niet zomaar. Google moet jouw website namelijk zien als relevant en functioneel. Maar hoe dan? Denk aan het schrijven van blogs gericht op SEO, de broncode van je website schoonhouden, zorgen voor goede hosting, snelle laadtijden, een uitstekende prestatie op mobiel, afbeeldingen voorzien van het juiste format en jouw website begrijpelijk maken voor een klant. Doe je dit goed? Dan zal Google jou een betere SEO ranking geven. Ook is online autoriteit belangrijk.

Het analyseren van de zoekwoordstrategieën van je concurrenten kan op verschillende manieren:

  • Gebruik van SEO-tools: Er zijn diverse tools beschikbaar waarmee je kunt zien op welke zoekwoorden je concurrenten scoren. Denk aan de zoekwoorden planner van Google Ads.
  • Analyse van websitecontent: Door de content van je concurrenten te bekijken, kun je achterhalen welke zoekwoorden zij targeten.
  • Bestuderen van metatags: De metatitels en beschrijvingen van je concurrenten geven inzicht in hun focuszoekwoorden.

Door deze methoden toe te passen, kun je waardevolle inzichten verkrijgen en je eigen zoekstrategie versterken.

Programmatic Advertising is een geautomatiseerde methode om digitale advertenties te kopen en te verkopen. In plaats van handmatige afspraken en onderhandelingen, maakt programmatic advertising gebruik van software en technologie om advertentieruimte te verhandelen.