Als er veel aanbieders zijn die allemaal exact hetzelfde aanbieden, hoe zorg je er dan voor dat de doelgroep met jou in zee gaat?
Leuke vragen die je aan ondernemers kunt stellen zijn: heb je concurrenten, wie zijn jouw concurrenten en afsluitend: waarom heb je voor deze concurrenten gekozen? Want als je precies hetzelfde doet als je concurrent, dan maak je zelf de keuze dat dit een concurrent is.
De oplossing is te vinden in toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen. Stel dat je precies hetzelfde verkoopt als je concurrent. Dan kun je je onderscheiden in de manier waarop je verkoopt. CoolBlue besteedt bijvoorbeeld veel aandacht aan klanttevredenheid en processen. "Alles voor een glimlach" is hun motto. Het product dat je bij CoolBlue koopt is exact hetzelfde als dat wat je bij de concurrent bestelt. Alleen is de kans groot dat je bij Coolblue beter op de hoogte wordt gehouden van de order status, het product sneller in huis hebt, de informatie over het product en de procedures vollediger is, je sneller contact hebt met de klantenservice en dat een product retour sturen een stuk makkelijker gaat.
CoolBlue is hierdoor erg succesvol. Er zijn veel webshops die hun zaakjes niet zo goed op orde hebben en dat begint al bij de productinformatie en de uitstraling van de webshop. Hierdoor heeft CoolBlue een klantenbestand opgebouwd van mensen die deze waarden belangrijk vinden. En het mooie is dat we het niet eens over de prijs hebben. Op prijsconcurrentie ga je niet winnen, er kan altijd iemand goedkoper zijn. Coolblue is niet per se goedkoop. De prijs is goed maar je kunt vaak wel goedkopere aanbieders vinden. CoolBlue klanten betalen graag wat meer in ruil voor de snelheid, productadvies, zekerheid en service die ze bij CoolBlue krijgen. Even terug naar het begin; we hebben het over een markt waar veel aanbieders precies hetzelfde product verkopen. En het is ze alsnog goed gelukt om toegevoegde waarde te bieden en zich te onderscheiden.
Het is belangrijk om je doelgroep en concurrentie te kennen. Weten wat je doelgroep belangrijk vindt, maar ook zicht hebben op hoe concurrenten zichtbaar zijn en wat ze beloven. Ga het gesprek aan met de doelgroep en vraag wat ze belangrijk vinden en op welke manier je ze het beste kan helpen. Dit kan je op grote schaal door een marktonderzoekbureau laten doen, maar ook heel makkelijk met eigen onderzoek. Via Google en social media is veel informatie te vinden.
Ook kun je op de website en social media kanalen van concurrenten veel informatie verzamelen. Zo verkrijg je inzicht in kansen om je te onderscheiden van je concurrentie. De kunst is om erachter te komen welke waarden en motivatoren voor de doelgroep belangrijk zijn bij de keuze voor een aanbieder.
De toegevoegde waarde van een bedrijf als THINK is dat onze online marketeers veel ervaring hebben met het in kaart brengen en analyseren van concurrenten. Daarnaast hebben wij de beschikking over software waarmee we kunnen analyseren hoe succesvol de concurrent online is. Hoeveel bezoekers heeft de website, waar komen die bezoekers vandaan, welke posities hebben ze in Google, adverteren ze al en zo ja, wat betalen ze daarvoor?
Naast de concurrentie analyse helpt THINK graag om jouw marketing- en communicatiemiddelen onderscheidend in te richten. En last but not least ook om te zorgen dat jij goed vindbaar bent voor je doelgroep.
Lees verder op onze website over onze online concurrentieanalyse