Google Search Console gebruiken: haal het meeste uit de nieuwe versie!

Google Search Console gebruiken

Heb je nog niet eerder gebruik gemaakt van Google Search Console en ben je benieuwd wat je hiermee zoal kunt doen? Ontdek hoe je als website eigenaar, webbouwer of marketeer profiteert van deze handige gratis tool!

Ook als je juist een echte Google Search Console veteraan bent helpen we je graag op weg. Mogelijk heb je nog gewacht met het gebruiken van de nieuwe Search Console, omdat je nog niet alle belangrijke functionaliteiten kon vinden. Nu de oude variant niet meer bruikbaar is, is het tijd om over te stappen naar de nieuwe Google Search Console ervaring.

In deze blog bespreken we het gebruik van Google Search Console en lichten we alle belangrijke functionaliteiten toe, zodat je optimaal gebruik kunt maken van deze praktische tool!

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een hulpprogramma van Google. Via Google Search Console biedt Google inzicht in hoe ze jouw website zien en indexeren. De data in de verschillende rapporten biedt waardevolle informatie die essentieel kan zijn om jouw website verder te optimaliseren voor de zoekmachine.

Zo krijg je inzicht in de zoekopdrachten waarvoor jouw website in de zoekresultaten weergegeven werd, op welke positie je gemiddeld stond voor die termen en hoe vaak er op jouw resultaat geklikt werd. Maar Google Search Console brengt ook technische problemen in kaart die de prestaties van je site kunnen hinderen en geeft je tegelijkertijd inzicht in de mobiele bruikbaarheid. Met al deze input van Google kun je aan de slag gaan om zo de prestaties van jouw website te verbeteren.

Voor wie is Google Search Console bedoeld?

Google Search Console is nuttig voor meerdere doelgroepen:

  • Website eigenaren die meer uit hun website willen halen

  • Webbouwers die de prestaties van hun websites willen monitoren

  • Marketeers die de resultaten van hun werkzaamheden willen inzien en op zoek zijn naar verdere optimalisatiekansen

Zo maak je gebruik van Google Search Console

Je begint met het gebruiken van Google Search Console door je met een Google Account aan te melden op deze pagina. Als je al een Google Analytics account hebt, kun je hetzelfde e-mailadres ook het beste gebruiken voor je aanmelding bij Google Search Console, omdat dat het toevoegen van je website eenvoudiger maakt.

Eenmaal ingelogd kun je je website URL toe gaan voegen, waarna je diverse verificatiemethodes kunt gebruiken om dit te verifiëren. Kies hierbij voor de optie die het eenvoudigste door jou te gebruiken is; dit is afhankelijk van de systemen waar je toegang tot hebt.

De meestgebruikte functies van Google Search Console

Nadat je je website toegevoegd en geverifieerd hebt kom je terecht in het overzicht, waar je een aantal (basis-) statistieken te zien krijgt. Vanuit dit overzicht zal je waarschijnlijk snel doorklikken naar de diverse functies, waarvan we nu de meestgebruikte zullen bespreken.

Prestaties

Het eerste tabje ‘Prestaties’ vormt direct een van de interessantste functies in Google Search Console. Hier zie je namelijk bij welke zoekopdrachten je website het meeste vertoond werd en welke zoekopdrachten de meeste klikken opleverden.

Ook zie je hier op welke positie jouw site gemiddeld in de zoekresultaten vertoond werd. Dat gegeven, in combinatie met het doorklikratio (CTR) levert ontzettend belangrijke informatie op.

Stond je voor een zoekopdracht bijvoorbeeld hoog in de zoekresultaten met je website, maar klikt slechts een klein percentage door? Onderzoek dan waarom dit zo tegenvalt. Zijn de metatitel en metaomschrijving interessant genoeg voor zoekmachinegebruikers om door te klikken? Of springen concurrenten er veel sterker uit met hun vermeldingen? Wie weet komt het zelfs door de betaalde zoekresultaten, die een groot deel van de pagina in beslag nemen. Door gebruik te maken van de data en dit te koppelen aan je eigen inzichten en onderzoek ontdek je interessante optimalisatiemogelijkheden!

Naast de zoekopdrachten vind je in dit tabblad van Google Search Console ook inzichten in de meest weergegeven en aangeklikte pagina’s van je website, de prestaties in diverse landen en prestaties per apparaat (mobiel, desktop, tablet).

URL-inspectie

De URL-inspectie vormt ook een praktische tool. Dit onderdeel biedt je de kans om in te zoomen op een specifieke pagina en te analyseren hoe deze door Google gezien wordt. Door hier zelf een URL in te voeren zie je of deze door Google geïndexeerd is, of deze in de sitemap(s) terug te vinden is en of er problemen met de pagina zijn. Door live te testen kun je bovendien zien hoe Google jouw pagina ziet, met een begeleidende screenshot.

Onze favoriete functie, en met ons waarschijnlijk vele andere marketeers: de ‘Indexering aanvragen’ mogelijkheid. Heb je belangrijke wijzigingen in de content of opmaak van je pagina doorgevoerd? Dan zorg je er via deze weg voor dat Google sneller een kijkje komt nemen op de pagina.

Google crawlt periodiek je website, maar zal niet altijd elke pagina regelmatig bekijken. Het is bij grote wijzigingen dan ook zeker verstandig om herindexering aan te vragen, zodat je verbeteringen sneller onder de aandacht gebracht worden.

Dekking

Om inzicht te krijgen in de indexatie van je website en al haar pagina’s, en om eventuele problemen met de pagina’s te ontdekken, kun je kijken in het tabblad ‘Dekking’. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen vier categorieën: Fout, Geldig met waarschuwing, Geldig en Uitgesloten.

Grote fouten en problemen komen terug in het tabje ‘Fout’. Staat een pagina bijvoorbeeld in jouw ingediende sitemap (over sitemaps verderop meer in deze blog), maar kan deze niet geïndexeerd worden, dan staat deze hier weergegeven, inclusief begeleidende uitleg over het probleem.

Geldig met waarschuwing’ geeft aan dat indexatie wel geslaagd is, maar dat er mogelijk zaken zijn die niet helemaal juist ingesteld of aangegeven zijn. Omdat daardoor twijfel kan ontstaan over het wel of niet mogen indexeren geeft Google dit als waarschuwing mee. Goed om eens naar te kijken dus.

Onder ‘Geldig’ vallen alle pagina’s die juist zijn geïndexeerd, zonder verdere problemen. Interessant is hier het onderscheid tussen pagina’s die zijn geïndexeerd en ook door de gebruiker zijn ingediend via de sitemap, en pagina’s die niet in de sitemap staan, maar toch geïndexeerd zijn. Als belangrijke pagina’s nog niet in je sitemap staan, kun je overwegen om die daar toch in op te nemen, om de zoekmachine in de toekomst een handje te helpen.

Ook zeker niet onbelangrijk is het tabje met ‘Uitgesloten’. Hier worden allerlei redenen weergegeven waarom bepaalde pagina’s niet geïndexeerd zijn door Google. Als hier belangrijke pagina’s tussen staan of pagina’s in grote getale niet geïndexeerd worden kan het lonen om te achterhalen waarom dit gebeurt en dit zelf of met behulp van een webbouwer op te lossen.

Sitemaps

Sitemaps hebben alles te maken met de indexatie van je website. Je kunt het Google eenvoudiger maken om je pagina’s te vinden en indexeren door in Google Search Console een sitemap (of sitemaps) in te dienen. De sitemap kun je zien als een soort kaart waarbij de structuur van je website inzichtelijk gemaakt wordt voor de zoekmachine. Door deze structuur aan te reiken, maak je het voor de zoekmachine eenvoudiger om je websitestructuur in te zien en te volgen voor indexatie.

Het indienen van de sitemap doe je door de sub-URL in te voeren waar de sitemap zich bevindt op je website. Maak je gebruik van WordPress en de Yoast plugin, dan is deze bijvoorbeeld standaard te vinden op /sitemap.xml . Het is ook mogelijk om in Google Search Console meerdere sitemaps in te dienen, wanneer je bijvoorbeeld aparte sitemaps gebruikt om blogposts in te verzamelen.

Eenmaal ingediend zie je hoeveel URL’s door Google gevonden zijn en of er eventueel problemen zijn met de indexatie van je sitemap(s).

Mobiele bruikbaarheid

Tegenwoordig werkt Google vanuit een ‘mobile first’ principe, aangezien mobiele gebruikers een steeds grotere en belangrijkere groep worden online. Google vindt het dan ook zeer belangrijk dat webpagina’s mobielvriendelijk zijn.

In het tabblad ‘Mobiele bruikbaarheid’ krijg je inzicht in de prestaties van je pagina’s op mobiele devices. Als Google vindt dat er elementen zijn op de pagina die problematisch kunnen zijn voor mobiele gebruikers wordt dat in dit onderdeel van Google Search Console aangegeven.

Met problemen kan gedacht worden aan tekst die te klein is om te lezen voor mobiele gebruikers, klikbare elementen die te dicht bij elkaar staan voor touchscreens of content die niet past op mobiele schermen. Door je mobiele gebruikers een aangenamere gebruikerservaring te bieden help je niet alleen hen; dit kan ook een positieve invloed hebben op je ranking in de zoekresultaten (als één van de vele factoren uiteraard).

Let wel: dit is slechts een basis inzicht in elementen die de gebruiksvriendelijkheid op mobiel bepalen. Voor meer inzicht kun je je site door de Mobielvriendelijke test en Pagespeed Insights van Google halen.

Producten

Bied je producten aan en heb je een webshop op je site staan, dan zie je bij ‘Producten’ of daar nog problemen mee zijn met betrekking tot de indexatie. Google kijkt hierbij of gebruik gemaakt is van schema.org markup om een aantal producteigenschappen aan te duiden. Dit is opmaak die in de code meegenomen is, waarbij teksten op je website voorzien worden van extra informatie rondom het product, zoals de prijs of de waardering (beoordelingen) die het product krijgt.

Het is niet direct problematisch om geen gebruik te maken van de schema.org markup. Toch kan dit wel meerwaarde bieden. Google begrijpt namelijk beter wat er op je website te vinden is wanneer belangrijke tekstelementen voorzien zijn van de markup. Hierbij geef je bijvoorbeeld aan dat ‘Avatar’ een Blu-ray film is die bij jou te koop is, en dat het in dit geval niet om het profielplaatje van gebruikers gaat.

Links

Een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie zijn links. Zowel je interne linkstructuur (hoe er wordt gelinkt tussen de verschillende pagina’s op je website en naar welke pagina’s het meeste wordt gelinkt) als de externe links (links van andere websites naar jouw pagina’s) zijn hierbij belangrijk.

In het tabblad ‘Links’ wordt inzichtelijk gemaakt hoeveel interne links en externe links er zijn, en naar welke pagina’s de meeste links liggen. Hier kun je waardevolle informatie uit halen. Naar welke pagina’s link je bijvoorbeeld intern het meeste, en is dat terecht? Of zijn er belangrijkere pagina’s waarnaar je nog te weinig verwijst binnen je site?

En naar welke pagina’s verwijzen externe websites? Zijn het algemene links naar je homepage, of verwijzen ze naar specifieke content die voor hen blijkbaar dus belangrijk of interessant is? Je ziet zelfs welke tekst (de zogeheten ankertekst) gebruikt wordt in de link die naar jouw pagina leidt.

Zo geeft het tabblad ‘Links’ nuttige inzichten in de interne en externe links van je website. Op basis hiervan kun je bepalen of de juiste pagina’s de meeste aandacht krijgen, of dat er nog werk aan de winkel is op het gebied van sitestructuur verbeteringen en/of linkbuilding bij externe websites.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je website?

Bij Think Online werken we dagelijks met Google Analytics, Google Search Console en software waarmee je inzicht krijgt in bezoekersgedrag, de structuur en prestaties van je website. Onze kennis, ervaring en tools delen we graag met je!

Het optimaliseren van een website kan je full-service aan Think Online uitbesteden. Voor website-eigenaren en marketeers die graag een deel zelf doen kunnen we een samenwerkingsvoorstel op maat maken. Maak direct een afspraak voor een kennismakingsgesprek!

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

THINK helpt bedrijven en organisaties met employer branding en vacature marketing. Heb je veel openstaande vacatures en is het moeilijk om deze in te vullen? Laat je voldoende aan je doelgroep zien waarom je een interessante werkgever bent? Wij kunnen je hiermee helpen! Daarnaast kunnen we met online campagnes potentiële kandidaten rechtstreeks bereiken. Ben je HR Manager en kun je hier hulp bij gebruiken? Lees dan over de aanpak van THINK Recruitment marketing.

Het is belangrijk om voorafgaand aan het maken van een nieuwe website na te denken over de doelstelling en de klantreis. Wie (welke doelgroep) wil je bereiken, wat wil je ze vertellen en nog belangrijker, wat moet de doelgroep doen nadat ze je informatie hebben gezien.

Als je nu al een website hebt met (goede) posities in zoekmachines als Google is het wel zo fijn om die posities te behouden. Website migraties zijn namelijk delicate processen. Hierbij heb je stevige kennis nodig van SEO (zoekmachine optimalisatie). THINK kan je begeleiden tijdens het hele proces, om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen.

ROI staat voor Return Of Investment, ofwel als ik 1 euro investeer, hoeveel euro levert investeren in online marketing mij dan op?
Een logische vraag waar we niet direct antwoord op kunnen geven omdat dit per bedrijf, sector, periode en ook regio kan verschillen. Daarnaast is ook de aansluiting van jouw product of dienst op de markt een belangrijke factor.

Ja, geen probleem! Om zichtbaar te zijn in Google zet je zoekmachine marketing in: [SEO](/zoekmachine-optimalisatie-seo) en [SEA (Search Engine Advertising)](/zoekmachine-adverteren-sea). Met SEA kun je adverteren boven de zoekresultaten van Google. Dit is vaak binnen een paar dagen te realiseren. Je betaalt alleen als mensen doorgeklikt hebben op jouw advertentie. Of dit interessant is, hangt af van de kosten per klik en de prijs die jij zou willen betalen voor een verkoop of een nieuwe klant. Bel ons gerust eens op om te bespreken of dit interessant is voor jouw business!

Met SEO optimaliseer je een website om goed zichtbaar te zijn in de organische zoekresultaten. Hier heeft THINK veel ervaring in, en dat gaat ook zeker lukken. Alleen niet binnen een paar dagen.

Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.