Zo werk je de klantreis uit voor jouw recruitment campagne!

Zo werk je de klantreis uit voor jouw recruitment campagne!

Zo werk je de klantreis uit voor jouw recruitment campagne!

Om geschikte kandidaten te werven voor je recruitment campagne zul je op de juiste momenten gekwalificeerde mensen moeten bereiken. En natuurlijk met de juiste boodschap. Via online kanalen kun je al ver voordat iemand heeft besloten om een switch te maken of klaar is met een opleiding aanwezig zijn bij potentiële kandidaten.

Maar hoe begin je? En hoe weet je waar, wanneer en met welke boodschap je die potentiële kandidaten kunt bereiken? Een goed begin is om de “klantreis” voor toekomstige werknemers uit te werken. In deze blog vertellen we je hoe je dat doet!

Wat is de klantreis of customer journey?

De klantreis of customer journey is globaal de “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst koopt. Je denkt misschien niet direct aan toekomstige werknemers als klanten die een dienst kopen (of misschien juist wel en daarom ben je hier  ).

Maar online marketing voor recruitment wordt steeds vaker ingezet. In tijden van een krappe arbeidsmarkt helpt het om je te onderscheiden van de concurrentie. Is er sprake van een ruime arbeidsmarkt? Dan zorgt een goed uitgewerkte klantreis ervoor dat je sneller het kaf van het koren kunt scheiden en de meest gekwalificeerde kandidaten weet te bereiken.

Het in kaart brengen van de klantreis maakt inzichtelijk welke stappen potentiële kandidaten doorlopen tot ze eenmaal voor je komen werken. Ook kom je erachter welke behoefte ze in iedere fase hebben. Hier moet jouw bedrijf met de juiste informatie aanwezig zijn.

Doelgroepen: kandidaten, netwerk en opleidingen

Iedere doelgroep heeft zijn eigen customer journey. En denk niet alleen aan de “klanten” – kandidaten in dit geval – maar ook aan degenen die hen beïnvloeden. Vrienden, familie en andere mensen uit het netwerk zijn bijvoorbeeld belangrijke beïnvloeders bij het maken van een carrièreswitch. Zoek je iemand voor een startersfunctie? Dan kan informatie uit de opleiding een belangrijke rol spelen. Het is goed om voor iedere doelgroep een klantreis uit te werken zodat je niet vergeet ook hen te bereiken.

See, Think, Do, Care-model

Een handig model om de klantreis in kaart te brengen is het See, Think, Do, Care-model. De fases in de customer journey die vóór de aankoop plaatsvinden worden ook wel orientatiefases genoemd.

Als je met recruitment aan de slag gaat, dan zitten alle mensen die gekwalificeerd zijn voor de functie in de See-fase. In de Think-fase zit het deel dat er al over nadenkt om ander werk te gaan doen. In de Do-fase zitten alle gekwalificeerde personen die ook echt actief op zoek zijn naar een (andere) baan.

Klantreis voor je recruitment campagne uitwerken

Uiteindelijk wil je dus van potentiële kandidaten weten welke stappen ze in iedere fase doorlopen waar jij iets mee kunt. Ook wil je gekwalificeerde mensen in iedere fase bereiken. Kijk je naar het See, Think, Do, Care-model, dan wordt al snel duidelijk dat je al voordat men actief op jobboards gaat zoeken aanwezig moet zijn. Anders zou je alleen maar mensen uit de Do-fase (degenen die al actief op zoek zijn naar een baan) bereiken.

Bedenk voor iedere fase in de klantreis op welke momenten toekomstige werknemers behoefte hebben aan welke informatie. Daarna kun je aan de slag met het uitwerken van een contentstrategie om de potentiële kandidaten (en hun beïnvloeders) op het juiste moment te bereiken met kwalitatieve blogs en andere killer content.

Let op bij het uitwerken van de customer journey voor recruitment:

  • De customer journey van toekomstige werknemers kan lang duren. Of iemand uiteindelijk de switch maakt naar een andere baan kan van veel factoren afhangen. Wacht daarom niet met je recruitment campagne tot net voordat je een vacature gevuld wilt hebben. Dan heb je de kans dat je veel kwalitatieve kandidaten mist.

  • De klantreis van toekomstige medewerkers verloopt via verschillende kanalen. Zorg dat je alle belangrijke kanalen meeneemt in het uitwerken van de klantreis. Social media (online) kan bijvoorbeeld heel belangrijk zijn in de hele customer journey en open dagen en vacatures op jobboards alleen als men actief aan het zoeken is.

  • Advies uit het netwerk weegt zwaar mee in de keuze voor een baan. Vrienden, familie en anderen in het netwerk van potentiële kandidaten zijn belangrijke beïnvloeders. Werk ook voor hen een klantreis uit.

  • Er is veel meer informatie interessant dan alleen gerelateerd aan de functie. Niet alleen de inhoud van de functie is belangrijk bij een nieuwe baan, maar ook de locatie, de secundaire arbeidsvoorwaarden en hoe een typische werkdag eruit ziet. Maak bijvoorbeeld een leuke video waarin je een dagje meeloopt met een collega. Of laat zien hoe gezellig jullie teamuitjes zijn.

Klantreis uitgewerkt, en nu?

Je hebt de klantreizen van je potentiële kandidaten uitgewerkt, en nu? Het is tijd om te gaan bedenken hoe je online marketing in kunt zetten tijdens die customer journey. Think Online kan je daarbij helpen! Bekijk de mogelijkheden op onze pagina over online recruitment.

Foto’s door Free To Use Sounds en Tim Gouw via Unsplash

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

De kosten van een online recruitment campagne zijn afhankelijk van het aantal vacatures die ingevuld moeten worden. Ook de complexiteit van de functie en de beschikbaarheid van kandidaten spelen een rol. Daarom is het moeilijk om een gemiddelde prijs te noemen. Over het algemeen zijn de kosten veel lager dan het inhuren van een recruitment bureau. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

De kracht van online vacature marketing is dat je potentiële kandidaten direct kunt bereiken via kanalen als Google, Google for Jobs, Indeed, Facebook, Instagram en LinkedIn. Ook als het aanbod schaars is werkt deze manier van kandidaten werven erg goed. Natuurlijk is het wel nodig dat er 'vissen in de vijver zitten'. Voor bepaalde functies zijn er simpelweg niet of nauwelijks werkzoekenden. THINK Recruitment kan je ook helpen met een overkoepelende employer branding strategie om jezelf als interessante werkgever neer te zetten. En daar profiteren al je toekomstige wervingsactiviteiten weer van.

THINK helpt bedrijven en organisaties met employer branding en vacature marketing. Heb je veel openstaande vacatures en is het moeilijk om deze in te vullen? Laat je voldoende aan je doelgroep zien waarom je een interessante werkgever bent? Wij kunnen je hiermee helpen! Daarnaast kunnen we met online campagnes potentiële kandidaten rechtstreeks bereiken. Ben je HR Manager en kun je hier hulp bij gebruiken? Lees dan over de aanpak van THINK Recruitment marketing.