Zo werk je de klantreis uit van toekomstige studenten!

Zo werk je de klantreis uit van toekomstige studenten!

Laetitia

Sr. online marketeer & Strategy lead

ZO WERK JE DE KLANTREIS UIT VAN TOEKOMSTIGE STUDENTEN!

Om kwalitatieve studenten te werven voor je opleiding of onderwijsinstelling zul je op de juiste momenten scholieren moeten bereiken. En natuurlijk met de juiste boodschap. Via online kanalen kun je al ver voor de open dagen aanwezig zijn bij scholieren (en hun ouders).

Maar hoe begin je? En hoe weet je waar, wanneer en met welke boodschap je die scholieren kunt bereiken? Een goed begin is om de “klantreis” voor toekomstige studenten uit te werken. In deze blog vertellen we je hoe je dat doet!

WAT IS DE KLANTREIS OF CUSTOMER JOURNEY?

De klantreis of customer journey is globaal de “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst koopt. Je denkt misschien niet direct aan studenten als klanten die een dienst kopen (of misschien juist wel en daarom ben je hier  ). Maar door de toenemende concurrentie en de schaarste van studenten wordt online marketing in het onderwijs steeds vaker ingezet.

Het in kaart brengen van de klantreis maakt inzichtelijk welke stappen scholieren doorlopen tot ze eenmaal student worden. Ook kom je erachter welke behoefte ze in iedere fase hebben. Hier moet jouw opleiding of onderwijsinstelling met de juiste informatie aanwezig zijn.

Maar het houdt nog niet op als je de studenten eenmaal binnen hebt. Ook daarna is het belangrijk dat je studenten blijft bereiken. Op die manier zorg je voor meer binding tussen student en onderwijsinstellingen. Zo werk je ook meteen aan het werven van studenten voor de toekomst. Want wie weet bevelen de studenten van nu jouw school of universiteit wel aan hun kinderen aan!

DOELGROEPEN: SCHOLIEREN EN OUDERS

Iedere doelgroep heeft zijn eigen customer journey. En denk niet alleen aan de “klanten” – scholieren in dit geval – maar ook aan degenen die hen beïnvloeden. Ouders, vrienden en leraren zijn belangrijke beïnvloeders bij het maken van een studiekeuze. Het is ook goed om voor hen een klantreis uit te werken zodat je niet vergeet ook hen te bereiken.

SEE, THINK, DO, CARE-MODEL

Een handig model om de klantreis in kaart te brengen is het See, Think, Do, Care-model. De fases in de customer journey die vóór de aankoop plaatsvinden worden ook wel orientatiefases genoemd.

Laten we een universiteit als voorbeeld nemen. In de See-fase zitten in dat geval alle vwo’ers. In de Think-fase zit het deel dat er ook aan denkt om een universitaire opleiding te gaan doen. In de Do-fase zit dat deel van de vwo’ers dat actief op zoek is naar een universitaire opleiding. Na de “aankoop” komt de Care-fase. Hierin zitten je huidige studenten en alumni.

KLANTREIS VAN TOEKOMSTIGE STUDENTEN UITWERKEN

Uiteindelijk wil je dus van scholieren weten welke stappen ze in iedere fase doorlopen waar jij iets mee kunt. Ook wil je scholieren in iedere fase bereiken. In bovenstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat je al ver voor de open dagen aanwezig moet zijn. Anders zou je alleen maar mensen uit de Do-fase (degenen die al actief op zoek zijn naar een studie) bereiken.

Een customer journey van toekomstige studenten kan jaren duren. Lang voordat ze actief gaan zoeken naar een studie, kun je ze al kennis laten maken met jouw school, universiteit of opleiding. En wat dacht je van laten zien hoe leuk jouw studentenstad wel niet is? Want in sommige gevallen speelt de plaats van de opleiding wel de meest belangrijke rol.

Bedenk voor iedere fase in de klantreis op welke momenten scholieren behoefte hebben aan welke informatie. Om je op weg te helpen hebben we een handig invulmodel gemaakt dat je hierbij kunt gebruiken. Daarna kun je aan de slag met het uitwerken van een contentstrategie om de toekomstige studenten (en ouders en leraren) op het juiste moment te bereiken met kwalitatieve blogs en andere killer content.

Gratis invulmodel klantreis van studenten

Wij hebben een model ontwikkeld om de klantreis van studenten in kaart te brengen. Neem contact op voor een gratis exemplaar!

Foto’s door Element5 Digital via Unsplash

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

Een op maat gemaakte online marketingstrategie is essentieel omdat elk bedrijf uniek is en specifieke doelstellingen, doelgroepen en marktposities heeft. Een generieke aanpak voldoet vaak niet aan de specifieke behoeften van een organisatie. Door een strategie te ontwikkelen die is afgestemd op de unieke kenmerken van een bedrijf, kunnen marketinginspanningen effectiever worden ingezet, wat leidt tot een hoger rendement op investering.

Bovendien stelt een op maat gemaakte strategie een bedrijf in staat om flexibel in te spelen op marktveranderingen en concurrentie, waardoor het concurrentievoordeel wordt behouden of vergroot. Bij THINK geloven we in een bewezen aanpak op maat, afgestemd op jouw bedrijf en doelstellingen.

Wil je meer leren over online marketingstrategieën? Lees onze blog: Een krachtige B2B-merkstrategie: zo maak je jouw merk onweerstaanbaar!

Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.

Natuurlijk is dit afhankelijk van de benodigde inzet van online marketing. Belangrijke factoren die de kosten van online marketing bepalen zijn hoe sterk de beschikbare middelen zijn zoals website en online autoriteit. Maar ook de naamsbekendheid en concurrentie spelen een rol. Daarnaast hangt het ook af van wat je doelstelling is en hoeveel van het werk je zelf op kan pakken. Wij kijken graag samen met je naar deze zaken en kunnen dan een inschatting maken van de benodigde investering die nodig is om je online marketing doelstellingen te realiseren.

Waar je zelf vast over na kan denken; wat mag een verkoop, contactmoment of nieuwe klant kosten? En hoeveel wil ik die per maand hebben?

Om een vliegende start met online marketing te maken heeft THINK Start Smart ontwikkeld. Ook slim starten met online marketing?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Door een website technisch, op het gebied van content en autoriteit te optimaliseren maak je websites beter vindbaar in zoekmachines als Google en Bing.

SEA staat voor zoekmachine adverteren

CRO staat voor conversie ratio optimaliseren

CTR is het percentage gebruikers dat doorklikt

THINK heeft software waarmee we concurrenten kunnen analyseren. Hoeveel bezoekers ze op hun website hebben, waar ze vandaan komen, of ze online adverteren, wat ze daarvoor betalen en hoe sterk hun online autoriteit is. Lees meer over onze online concurrentieanalyse