Zo werk je de klantreis uit van toekomstige studenten!

Zo werk je de klantreis uit van toekomstige studenten!

ZO WERK JE DE KLANTREIS UIT VAN TOEKOMSTIGE STUDENTEN!

Om kwalitatieve studenten te werven voor je opleiding of onderwijsinstelling zul je op de juiste momenten scholieren moeten bereiken. En natuurlijk met de juiste boodschap. Via online kanalen kun je al ver voor de open dagen aanwezig zijn bij scholieren (en hun ouders).

Maar hoe begin je? En hoe weet je waar, wanneer en met welke boodschap je die scholieren kunt bereiken? Een goed begin is om de “klantreis” voor toekomstige studenten uit te werken. In deze blog vertellen we je hoe je dat doet!

WAT IS DE KLANTREIS OF CUSTOMER JOURNEY?

De klantreis of customer journey is globaal de “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst koopt. Je denkt misschien niet direct aan studenten als klanten die een dienst kopen (of misschien juist wel en daarom ben je hier  ). Maar door de toenemende concurrentie en de schaarste van studenten wordt online marketing in het onderwijs steeds vaker ingezet.

Het in kaart brengen van de klantreis maakt inzichtelijk welke stappen scholieren doorlopen tot ze eenmaal student worden. Ook kom je erachter welke behoefte ze in iedere fase hebben. Hier moet jouw opleiding of onderwijsinstelling met de juiste informatie aanwezig zijn.

Maar het houdt nog niet op als je de studenten eenmaal binnen hebt. Ook daarna is het belangrijk dat je studenten blijft bereiken. Op die manier zorg je voor meer binding tussen student en onderwijsinstellingen. Zo werk je ook meteen aan het werven van studenten voor de toekomst. Want wie weet bevelen de studenten van nu jouw school of universiteit wel aan hun kinderen aan!

DOELGROEPEN: SCHOLIEREN EN OUDERS

Iedere doelgroep heeft zijn eigen customer journey. En denk niet alleen aan de “klanten” – scholieren in dit geval – maar ook aan degenen die hen beïnvloeden. Ouders, vrienden en leraren zijn belangrijke beïnvloeders bij het maken van een studiekeuze. Het is ook goed om voor hen een klantreis uit te werken zodat je niet vergeet ook hen te bereiken.

SEE, THINK, DO, CARE-MODEL

Een handig model om de klantreis in kaart te brengen is het See, Think, Do, Care-model. De fases in de customer journey die vóór de aankoop plaatsvinden worden ook wel orientatiefases genoemd.

Laten we een universiteit als voorbeeld nemen. In de See-fase zitten in dat geval alle vwo’ers. In de Think-fase zit het deel dat er ook aan denkt om een universitaire opleiding te gaan doen. In de Do-fase zit dat deel van de vwo’ers dat actief op zoek is naar een universitaire opleiding. Na de “aankoop” komt de Care-fase. Hierin zitten je huidige studenten en alumni.

KLANTREIS VAN TOEKOMSTIGE STUDENTEN UITWERKEN

Uiteindelijk wil je dus van scholieren weten welke stappen ze in iedere fase doorlopen waar jij iets mee kunt. Ook wil je scholieren in iedere fase bereiken. In bovenstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat je al ver voor de open dagen aanwezig moet zijn. Anders zou je alleen maar mensen uit de Do-fase (degenen die al actief op zoek zijn naar een studie) bereiken.

Een customer journey van toekomstige studenten kan jaren duren. Lang voordat ze actief gaan zoeken naar een studie, kun je ze al kennis laten maken met jouw school, universiteit of opleiding. En wat dacht je van laten zien hoe leuk jouw studentenstad wel niet is? Want in sommige gevallen speelt de plaats van de opleiding wel de meest belangrijke rol.

Bedenk voor iedere fase in de klantreis op welke momenten scholieren behoefte hebben aan welke informatie. Om je op weg te helpen hebben we een handig invulmodel gemaakt dat je hierbij kunt gebruiken. Daarna kun je aan de slag met het uitwerken van een contentstrategie om de toekomstige studenten (en ouders en leraren) op het juiste moment te bereiken met kwalitatieve blogs en andere killer content.

Gratis invulmodel klantreis van studenten

Wij hebben een model ontwikkeld om de klantreis van studenten in kaart te brengen. Neem contact op voor een gratis exemplaar!

Foto’s door Element5 Digital via Unsplash

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

Veel marketingcampagnes zijn gericht op de Do fase (aankoopfase in de klantreis). In deze fase heb je veel kans omdat er een koopbehoefte is. Echter is er ook meer concurrentie. Daarom is het belangrijk om ook in de eerdere fasen van de klant reis als de See en Think fase (orientatie en overweging) aanwezig te zijn om alvast een band met de prospect op te bouwen. Leer er meer over in dit artikel over het See, Think, Do, Care model.

Ja, geen probleem! Om zichtbaar te zijn in Google zet je zoekmachine marketing in: [SEO](/zoekmachine-optimalisatie-seo) en [SEA (Search Engine Advertising)](/zoekmachine-adverteren-sea). Met SEA kun je adverteren boven de zoekresultaten van Google. Dit is vaak binnen een paar dagen te realiseren. Je betaalt alleen als mensen doorgeklikt hebben op jouw advertentie. Of dit interessant is, hangt af van de kosten per klik en de prijs die jij zou willen betalen voor een verkoop of een nieuwe klant. Bel ons gerust eens op om te bespreken of dit interessant is voor jouw business!

Met SEO optimaliseer je een website om goed zichtbaar te zijn in de organische zoekresultaten. Hier heeft THINK veel ervaring in, en dat gaat ook zeker lukken. Alleen niet binnen een paar dagen.

Natuurlijk is dit afhankelijk van de benodigde inzet van online marketing. Belangrijke factoren die de kosten van online marketing bepalen zijn hoe sterk de beschikbare middelen zijn zoals website en online autoriteit. Maar ook de naamsbekendheid en concurrentie spelen een rol. Daarnaast hangt het ook af van wat je doelstelling is en hoeveel van het werk je zelf op kan pakken. Wij kijken graag samen met je naar deze zaken en kunnen dan een inschatting maken van de benodigde investering die nodig is om je online marketing doelstellingen te realiseren.

Waar je zelf vast over na kan denken; wat mag een verkoop, contactmoment of nieuwe klant kosten? En hoeveel wil ik die per maand hebben?

Om een vliegende start met online marketing te maken heeft THINK Start Smart ontwikkeld. Ook slim starten met online marketing?

ROI staat voor Return Of Investment, ofwel als ik 1 euro investeer, hoeveel euro levert investeren in online marketing mij dan op?
Een logische vraag waar we niet direct antwoord op kunnen geven omdat dit per bedrijf, sector, periode en ook regio kan verschillen. Daarnaast is ook de aansluiting van jouw product of dienst op de markt een belangrijke factor.

Jouw website goed laten presteren met SEO doe je niet zomaar. Google moet jouw website namelijk zien als relevant en functioneel. Maar hoe dan? Denk aan het schrijven van blogs gericht op SEO, de broncode van je website schoonhouden, zorgen voor goede hosting, snelle laadtijden, een uitstekende prestatie op mobiel, afbeeldingen voorzien van het juiste format en jouw website begrijpelijk maken voor een klant. Doe je dit goed? Dan zal Google jou een betere SEO ranking geven. Ook is online autoriteit belangrijk.