Zo werk je de klantreis uit van toekomstige studenten!

Zo werk je de klantreis uit van toekomstige studenten!

Laetitia

Sr. online marketeer & Strategy lead

ZO WERK JE DE KLANTREIS UIT VAN TOEKOMSTIGE STUDENTEN!

Om kwalitatieve studenten te werven voor je opleiding of onderwijsinstelling zul je op de juiste momenten scholieren moeten bereiken. En natuurlijk met de juiste boodschap. Via online kanalen kun je al ver voor de open dagen aanwezig zijn bij scholieren (en hun ouders).

Maar hoe begin je? En hoe weet je waar, wanneer en met welke boodschap je die scholieren kunt bereiken? Een goed begin is om de “klantreis” voor toekomstige studenten uit te werken. In deze blog vertellen we je hoe je dat doet!

WAT IS DE KLANTREIS OF CUSTOMER JOURNEY?

De klantreis of customer journey is globaal de “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst koopt. Je denkt misschien niet direct aan studenten als klanten die een dienst kopen (of misschien juist wel en daarom ben je hier  ). Maar door de toenemende concurrentie en de schaarste van studenten wordt online marketing in het onderwijs steeds vaker ingezet.

Het in kaart brengen van de klantreis maakt inzichtelijk welke stappen scholieren doorlopen tot ze eenmaal student worden. Ook kom je erachter welke behoefte ze in iedere fase hebben. Hier moet jouw opleiding of onderwijsinstelling met de juiste informatie aanwezig zijn.

Maar het houdt nog niet op als je de studenten eenmaal binnen hebt. Ook daarna is het belangrijk dat je studenten blijft bereiken. Op die manier zorg je voor meer binding tussen student en onderwijsinstellingen. Zo werk je ook meteen aan het werven van studenten voor de toekomst. Want wie weet bevelen de studenten van nu jouw school of universiteit wel aan hun kinderen aan!

DOELGROEPEN: SCHOLIEREN EN OUDERS

Iedere doelgroep heeft zijn eigen customer journey. En denk niet alleen aan de “klanten” – scholieren in dit geval – maar ook aan degenen die hen beïnvloeden. Ouders, vrienden en leraren zijn belangrijke beïnvloeders bij het maken van een studiekeuze. Het is ook goed om voor hen een klantreis uit te werken zodat je niet vergeet ook hen te bereiken.

SEE, THINK, DO, CARE-MODEL

Een handig model om de klantreis in kaart te brengen is het See, Think, Do, Care-model. De fases in de customer journey die vóór de aankoop plaatsvinden worden ook wel orientatiefases genoemd.

Laten we een universiteit als voorbeeld nemen. In de See-fase zitten in dat geval alle vwo’ers. In de Think-fase zit het deel dat er ook aan denkt om een universitaire opleiding te gaan doen. In de Do-fase zit dat deel van de vwo’ers dat actief op zoek is naar een universitaire opleiding. Na de “aankoop” komt de Care-fase. Hierin zitten je huidige studenten en alumni.

KLANTREIS VAN TOEKOMSTIGE STUDENTEN UITWERKEN

Uiteindelijk wil je dus van scholieren weten welke stappen ze in iedere fase doorlopen waar jij iets mee kunt. Ook wil je scholieren in iedere fase bereiken. In bovenstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat je al ver voor de open dagen aanwezig moet zijn. Anders zou je alleen maar mensen uit de Do-fase (degenen die al actief op zoek zijn naar een studie) bereiken.

Een customer journey van toekomstige studenten kan jaren duren. Lang voordat ze actief gaan zoeken naar een studie, kun je ze al kennis laten maken met jouw school, universiteit of opleiding. En wat dacht je van laten zien hoe leuk jouw studentenstad wel niet is? Want in sommige gevallen speelt de plaats van de opleiding wel de meest belangrijke rol.

Bedenk voor iedere fase in de klantreis op welke momenten scholieren behoefte hebben aan welke informatie. Om je op weg te helpen hebben we een handig invulmodel gemaakt dat je hierbij kunt gebruiken. Daarna kun je aan de slag met het uitwerken van een contentstrategie om de toekomstige studenten (en ouders en leraren) op het juiste moment te bereiken met kwalitatieve blogs en andere killer content.

Gratis invulmodel klantreis van studenten

Wij hebben een model ontwikkeld om de klantreis van studenten in kaart te brengen. Neem contact op voor een gratis exemplaar!

Foto’s door Element5 Digital via Unsplash

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

De term “gepseudonimiseerd” is een term die wordt gebruikt in de context van gegevensbescherming en privacy. Dit is een proces waarbij persoonlijke gegevens zodanig worden bewerkt dat dit niet meer naar een specifiek persoon te herleiden is. Er wordt een pseudoniem (een vervangende waarde) aan gekoppeld, zoals een nummer of een code, om de identiteit van de persoon te beschermen.

Om er achter te komen welke online marketing specialist in Breda het beste bij je past kijk je naar je bedrijfsgrote en je doelstellingen.


Kijk eerst zelf eens in Google, welke online marketing specialisten ui Breda zijn zelf goed zichtbaar in Google? Kijk vervolgens op de blog van de specialist en vraag je af of de onderwerpen aansluiten bij wat de stijl en kwaliteit die jij zoekt! Kijk ook naar de teksten, zijn deze goed geschreven of staan ze (te) vol met zoekwoorden? Kijk goed naar de uitstraling en klanten, is dat wat bij jouw past?


Er zijn verschillende soorten onlne marketing specialisten in Breda. Freelance online marketeers (vaak hoog niveau van 1 marketing discipline), Kleine bureau's en grote bureau's. Bij online marketing bureau's kan je een onderscheid maken tussen verkoopgedreven en marketinggedreven. De verkoopgedreven bureau's werken vaak met pakketten en hebben veel accountmanagers in dienst die je bellen dat je niet goed vindbaar bent. Ze adverteren soms zelf wel in Google maar zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten vaak niet vindbaar.


Marketinggedreven online marketing bureau's leveren meestal maatwerk, hebben een goed verhaal op de overons pagina, vertellen over hun visie in plaats van pakketten en in de teamsamenstelling zie je meer inhoudelijke medewerkers dan verkopers.


Bij THINK hebben we geen verkopers, alleen specialisten. Wij leveren maatwerk en hebben specialisten op het gebied van marketing strategie, SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google Ads), social media marketing, Analytics, en conversie optimalisatie.

THINK adviseert Cookiebot als CMP omdat het goed samenwerkt met de ontwikkelingen rondom Google Consent Mode V2.

Veel bedrijven vragen zich af of ze zelf een marketeer aan moeten nemen of online marketing uitbesteden. Beide situaties hebben voor- en nadelen.

Voordelen van online marketing uitbesteden aan THINK: Een breed team van online marketing specialisten die samen meer ervaring en kennis hebben dan een 'generalist'. Routine van onze online marketeers, effectieve werkprocessen en toegang tot slimme software tools geven vaak sneller resultaat dan een inhouse marketeer die deze omstandigheden niet heeft. Een inhouse marketeer zit dichter op de dagelijkse gang van zaken en kan zich focussen op een segment. De ideale situatie is in veel gevallen de combinatie. En THINK kan ook een hybride variant aanbieden. Sparren over online marketing kansen?

Jouw website goed laten presteren met SEO doe je niet zomaar. Google moet jouw website namelijk zien als relevant en functioneel. Maar hoe dan? Denk aan het schrijven van blogs gericht op SEO, de broncode van je website schoonhouden, zorgen voor goede hosting, snelle laadtijden, een uitstekende prestatie op mobiel, afbeeldingen voorzien van het juiste format en jouw website begrijpelijk maken voor een klant. Doe je dit goed? Dan zal Google jou een betere SEO ranking geven. Ook is online autoriteit belangrijk.