Laetitia
Sr. online marketeer & Strategy lead
Om kwalitatieve studenten te werven voor je opleiding of onderwijsinstelling zul je op de juiste momenten scholieren moeten bereiken. En natuurlijk met de juiste boodschap. Via online kanalen kun je al ver voor de open dagen aanwezig zijn bij scholieren (en hun ouders).
Maar hoe begin je? En hoe weet je waar, wanneer en met welke boodschap je die scholieren kunt bereiken? Een goed begin is om de “klantreis” voor toekomstige studenten uit te werken. In deze blog vertellen we je hoe je dat doet!
De klantreis of customer journey is globaal de “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst koopt. Je denkt misschien niet direct aan studenten als klanten die een dienst kopen (of misschien juist wel en daarom ben je hier ). Maar door de toenemende concurrentie en de schaarste van studenten wordt online marketing in het onderwijs steeds vaker ingezet.
Het in kaart brengen van de klantreis maakt inzichtelijk welke stappen scholieren doorlopen tot ze eenmaal student worden. Ook kom je erachter welke behoefte ze in iedere fase hebben. Hier moet jouw opleiding of onderwijsinstelling met de juiste informatie aanwezig zijn.
Maar het houdt nog niet op als je de studenten eenmaal binnen hebt. Ook daarna is het belangrijk dat je studenten blijft bereiken. Op die manier zorg je voor meer binding tussen student en onderwijsinstellingen. Zo werk je ook meteen aan het werven van studenten voor de toekomst. Want wie weet bevelen de studenten van nu jouw school of universiteit wel aan hun kinderen aan!
Iedere doelgroep heeft zijn eigen customer journey. En denk niet alleen aan de “klanten” – scholieren in dit geval – maar ook aan degenen die hen beïnvloeden. Ouders, vrienden en leraren zijn belangrijke beïnvloeders bij het maken van een studiekeuze. Het is ook goed om voor hen een klantreis uit te werken zodat je niet vergeet ook hen te bereiken.
Een handig model om de klantreis in kaart te brengen is het See, Think, Do, Care-model. De fases in de customer journey die vóór de aankoop plaatsvinden worden ook wel orientatiefases genoemd.
Laten we een universiteit als voorbeeld nemen. In de See-fase zitten in dat geval alle vwo’ers. In de Think-fase zit het deel dat er ook aan denkt om een universitaire opleiding te gaan doen. In de Do-fase zit dat deel van de vwo’ers dat actief op zoek is naar een universitaire opleiding. Na de “aankoop” komt de Care-fase. Hierin zitten je huidige studenten en alumni.
Uiteindelijk wil je dus van scholieren weten welke stappen ze in iedere fase doorlopen waar jij iets mee kunt. Ook wil je scholieren in iedere fase bereiken. In bovenstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat je al ver voor de open dagen aanwezig moet zijn. Anders zou je alleen maar mensen uit de Do-fase (degenen die al actief op zoek zijn naar een studie) bereiken.
Een customer journey van toekomstige studenten kan jaren duren. Lang voordat ze actief gaan zoeken naar een studie, kun je ze al kennis laten maken met jouw school, universiteit of opleiding. En wat dacht je van laten zien hoe leuk jouw studentenstad wel niet is? Want in sommige gevallen speelt de plaats van de opleiding wel de meest belangrijke rol.
Bedenk voor iedere fase in de klantreis op welke momenten scholieren behoefte hebben aan welke informatie. Om je op weg te helpen hebben we een handig invulmodel gemaakt dat je hierbij kunt gebruiken. Daarna kun je aan de slag met het uitwerken van een contentstrategie om de toekomstige studenten (en ouders en leraren) op het juiste moment te bereiken met kwalitatieve blogs en andere killer content.
Wij hebben een model ontwikkeld om de klantreis van studenten in kaart te brengen. Neem contact op voor een gratis exemplaar!
Foto’s door Element5 Digital via Unsplash
Vier belangrijke acties: een check van de huidige cookiemelding, het kiezen voor een door Google aanbevolen CMP (Cookie Management Platform), het up-to-date houden van cookiebeleid, privacy- en wetgeving verklaring, en het instellen van Google Consent Mode V2 via Google Tag Manager.
In principe niet. Wij zien SEO en Google Ads als marketing kanalen. Bij THINK werken we vanuit een doelstelling (bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten per maand) en een tactiek (zo effectief mogelijk kwalitatieve doelgroepen bereiken, bewerken en overhalen) om die doelstelling te realiseren. Daar worden de best passende marketing kanalen voor ingezet. De kans is groot dat hier SEO en Google Ads bijzitten, maar het is afhankeljk van je doelstelling, het budget en de marktsituatie op welk moment en op welke manier deze kanalen worden ingezet.
We gaan graag met je om tafel zitten om te horen wat jouw doelstellingen zijn en zoeken dan samen naar de best passende mix om jouw doelstelling online te ondersteunen en realiseren.
Om er achter te komen welke online marketing specialist in Breda het beste bij je past kijk je naar je bedrijfsgrote en je doelstellingen.
Kijk eerst zelf eens in Google, welke online marketing specialisten ui Breda zijn zelf goed zichtbaar in Google? Kijk vervolgens op de blog van de specialist en vraag je af of de onderwerpen aansluiten bij wat de stijl en kwaliteit die jij zoekt! Kijk ook naar de teksten, zijn deze goed geschreven of staan ze (te) vol met zoekwoorden? Kijk goed naar de uitstraling en klanten, is dat wat bij jouw past?
Er zijn verschillende soorten onlne marketing specialisten in Breda. Freelance online marketeers (vaak hoog niveau van 1 marketing discipline), Kleine bureau's en grote bureau's. Bij online marketing bureau's kan je een onderscheid maken tussen verkoopgedreven en marketinggedreven. De verkoopgedreven bureau's werken vaak met pakketten en hebben veel accountmanagers in dienst die je bellen dat je niet goed vindbaar bent. Ze adverteren soms zelf wel in Google maar zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten vaak niet vindbaar.
Marketinggedreven online marketing bureau's leveren meestal maatwerk, hebben een goed verhaal op de overons pagina, vertellen over hun visie in plaats van pakketten en in de teamsamenstelling zie je meer inhoudelijke medewerkers dan verkopers.
Bij THINK hebben we geen verkopers, alleen specialisten. Wij leveren maatwerk en hebben specialisten op het gebied van marketing strategie, SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google Ads), social media marketing, Analytics, en conversie optimalisatie.
Het is belangrijk om voorafgaand aan het maken van een nieuwe website na te denken over de doelstelling en de klantreis. Wie (welke doelgroep) wil je bereiken, wat wil je ze vertellen en nog belangrijker, wat moet de doelgroep doen nadat ze je informatie hebben gezien.
Als je nu al een website hebt met (goede) posities in zoekmachines als Google is het wel zo fijn om die posities te behouden. Website migraties zijn namelijk delicate processen. Hierbij heb je stevige kennis nodig van SEO (zoekmachine optimalisatie). THINK kan je begeleiden tijdens het hele proces, om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen.
ROI staat voor Return Of Investment, ofwel als ik 1 euro investeer, hoeveel euro levert investeren in online marketing mij dan op?
Een logische vraag waar we niet direct antwoord op kunnen geven omdat dit per bedrijf, sector, periode en ook regio kan verschillen. Daarnaast is ook de aansluiting van jouw product of dienst op de markt een belangrijke factor.