Laetitia
Sr. online marketeer & Strategy lead
Er bestaat vaak nog verwarring over wat nou precies het verschil is tussen SEO (search engine optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie) en SEA (search engine advertising, oftewel: zoekmachine adverteren). Omdat Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is, wordt met SEA meestal Google Ads bedoeld. In dit artikel leggen we je uit wat de verschillen zijn en nog belangrijker: wanneer je het beste voor wat kiest.
Zoekmachine optimalisatie is de manier om websites hoger in de niet-betaalde zoekresultaten van Google te laten scoren.
Google beoordeelt websites op honderden rankingfactoren. Op basis van deze factoren rangschikt Google je website in de niet-betaalde zoekresultaten. Door optimalisatie wordt de vindbaarheid van je website in Google vergroot. Optimaliseren bestaat uit het verbeteren van de content, techniek en autoriteit van je website.
Google Ads advertenties worden vertoond in het betaalde gedeelte van de zoekresultaten van Google. De advertenties staan dan boven en onder de niet-betaalde zoekresultaten.
In de afbeelding hieronder zie je ook Shopping-advertenties aan de rechterkant, dit valt ook onder SEA. Shopping-advertenties zijn advertenties die uitgebreide productinformatie bevatten, zoals een afbeelding en de prijs van een product en de naam van de verkoper.
Naast Google Ads advertenties en de Shopping-advertenties, kun je ook online adverteren in het Google Display Netwerk en Google Discovery. Met display advertising (banners of beeldadvertenties op andere websites) kun je potentiële klanten naar je website leiden.
Wanneer je aan de slag gaat met SEO, zal je website niet direct bovenaan de organische resultaten van Google te vinden zijn. Voor SEO heb je een langere adem nodig en het blijft een on-going traject. Maar het grote voordeel van zoekmachine optimalisatie is dat het geen geld kost wanneer iemand op je link klikt, en je hier dus op de lange termijn profijt van hebt. Benieuwd hoe Google de zoekresultaten samenstelt? Lees dan onze blog: Google algoritmes: waar moet je op letten?
Wil je op korte termijn, of zelfs direct, beter zichtbaar zijn? Dan is SEA interessant. Door de campagnes slim in te stellen, met de juiste zoekwoorden, en voldoende budget wordt je website binnen no-time gevonden.
SEO en SEA versterken elkaar. Stel je voor dat je zichtbaar bent met een advertentie én bovenaan de organische zoekresultaten te vinden bent, dan kan jouw potentiële klant niet meer om je heen. Daarnaast kan het interessant zijn om voor de korte termijn met SEA aan de slag te gaan (zodat je direct zichtbaar bent) en in de tussentijd te werken aan SEO (voor de lange termijn). Een andere invalshoek is dat het ene zoekwoord beter geschikt is voor SEA en het andere voor SEO. Bij steeds meer websites zie je dat een combinatie van SEO en SEA het beste werkt.
Maak een afspraak met een van onze specialisten. THINK kan je verder helpen met je SEO en je SEA kansen. Van full service tot coaching.
Zoekmachine optimalisatie is méér dan het verbeteren van teksten op je pagina’s. Er moet bijvoorbeeld ook worden gekeken of je site technisch goed in elkaar zit en of je voldoende kwalitatieve backlinks hebt. Wil je zelf aan de slag met SEO? Volg dan onze SEO training op maat voor beginners of gevorderden.
Let op: ook voor zoekmachine advertenties is het belangrijk dat je website voldoet aan de richtlijnen van Google. Een website die niet snel laadt of niet goed leesbaar is op mobiele apparaten zorgt namelijk voor een negatieve gebruikerservaring. En dat is een conversiekiller! Meer weten? Lees dan onze blog: 9 manieren om je Google Ads campagnes te verpesten.
Succesvolle doelgroepactivatie voor Profoto: Uitverkocht event en een wachtlijst!
Profoto is een premiummerk in flitsapparatuur voor professionele fotografen, bekend om hun inspirerende content en sterke merkimago. Maar wat als je doelgroep het product eerst moet ervaren om overtuigd te raken? Dat was precies de uitdaging waarvoor Profoto ons inschakelde. Het resultaat?
In principe niet. Wij zien SEO en Google Ads als marketing kanalen. Bij THINK werken we vanuit een doelstelling (bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten per maand) en een tactiek (zo effectief mogelijk kwalitatieve doelgroepen bereiken, bewerken en overhalen) om die doelstelling te realiseren. Daar worden de best passende marketing kanalen voor ingezet. De kans is groot dat hier SEO en Google Ads bijzitten, maar het is afhankeljk van je doelstelling, het budget en de marktsituatie op welk moment en op welke manier deze kanalen worden ingezet.
We gaan graag met je om tafel zitten om te horen wat jouw doelstellingen zijn en zoeken dan samen naar de best passende mix om jouw doelstelling online te ondersteunen en realiseren.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Door een website technisch, op het gebied van content en autoriteit te optimaliseren maak je websites beter vindbaar in zoekmachines als Google en Bing.
SEA staat voor zoekmachine adverteren
CRO staat voor conversie ratio optimaliseren
CTR is het percentage gebruikers dat doorklikt
Veel marketingcampagnes zijn gericht op de Do fase (aankoopfase in de klantreis). In deze fase heb je veel kans omdat er een koopbehoefte is. Echter is er ook meer concurrentie. Daarom is het belangrijk om ook in de eerdere fasen van de klant reis als de See en Think fase (orientatie en overweging) aanwezig te zijn om alvast een band met de prospect op te bouwen. Leer er meer over in dit artikel over het See, Think, Do, Care model.
Een data clean room is een beveiligde omgeving waar bedrijven data kunnen delen en analyseren zonder de privacy van de betrokken individu in gevaar te brengen of bedrijfsgeheimen te onthullen. Hierdoor kunnen gegevens van verschillende bronnen worden gecombineerd en geanalyseerd die volgens strikte privacy- en beveiligingsvoorschriften voldoen.
Google Consent Mode V2 is een wijziging in het cookiebeleid die zorgt voor meer controle over data en de naleving van nieuwe Europese wetgeving (DMA). Het niet naleven kan leiden tot opschorting van advertentiekanalen zoals Google Ads of Meta accounts.