Hoger in Google: kies je voor SEO of SEA?

Hoger in Google: kies je voor SEO of SEA?

Laetitia

Sr. online marketeer & Strategy lead

Er bestaat vaak nog verwarring over wat nou precies het verschil is tussen SEO (search engine optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie) en SEA (search engine advertising, oftewel: zoekmachine adverteren). Omdat Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is, wordt met SEA meestal Google Ads bedoeld. In dit artikel leggen we je uit wat de verschillen zijn en nog belangrijker: wanneer je het beste voor wat kiest.

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie is de manier om websites hoger in de niet-betaalde zoekresultaten van Google te laten scoren.

Google beoordeelt websites op honderden rankingfactoren. Op basis van deze factoren rangschikt Google je website in de niet-betaalde zoekresultaten. Door optimalisatie wordt de vindbaarheid van je website in Google vergroot. Optimaliseren bestaat uit het verbeteren van de content, techniek en autoriteit van je website.

Wat is search engine advertising (SEA?)

Google Ads advertenties worden vertoond in het betaalde gedeelte van de zoekresultaten van Google. De advertenties staan dan boven en onder de niet-betaalde zoekresultaten.

In de afbeelding hieronder zie je ook Shopping-advertenties aan de rechterkant, dit valt ook onder SEA. Shopping-advertenties zijn advertenties die uitgebreide productinformatie bevatten, zoals een afbeelding en de prijs van een product en de naam van de verkoper.

Naast Google Ads advertenties en de Shopping-advertenties, kun je ook online adverteren in het Google Display Netwerk en Google Discovery. Met display advertising (banners of beeldadvertenties op andere websites) kun je potentiële klanten naar je website leiden.

Wanneer ga je voor SEO en wanneer voor SEA?

Wanneer je aan de slag gaat met SEO, zal je website niet direct bovenaan de organische resultaten van Google te vinden zijn. Voor SEO heb je een langere adem nodig en het blijft een on-going traject. Maar het grote voordeel van zoekmachine optimalisatie is dat het geen geld kost wanneer iemand op je link klikt, en je hier dus op de lange termijn profijt van hebt. Benieuwd hoe Google de zoekresultaten samenstelt? Lees dan onze blog: Google algoritmes: waar moet je op letten?

Wil je op korte termijn, of zelfs direct, beter zichtbaar zijn? Dan is SEA interessant. Door de campagnes slim in te stellen, met de juiste zoekwoorden, en voldoende budget wordt je website binnen no-time gevonden.

SEO en SEA versterken elkaar. Stel je voor dat je zichtbaar bent met een advertentie én bovenaan de organische zoekresultaten te vinden bent, dan kan jouw potentiële klant niet meer om je heen. Daarnaast kan het interessant zijn om voor de korte termijn met SEA aan de slag te gaan (zodat je direct zichtbaar bent) en in de tussentijd te werken aan SEO (voor de lange termijn). Een andere invalshoek is dat het ene zoekwoord beter geschikt is voor SEA en het andere voor SEO. Bij steeds meer websites zie je dat een combinatie van SEO en SEA het beste werkt.

Snel resultaat boeken met SEO en SEA?

Maak een afspraak met een van onze specialisten. THINK kan je verder helpen met je SEO en je SEA kansen. Van full service tot coaching.

SEO training voor beginners en gevorderden

Zoekmachine optimalisatie is méér dan het verbeteren van teksten op je pagina’s. Er moet bijvoorbeeld ook worden gekeken of je site technisch goed in elkaar zit en of je voldoende kwalitatieve backlinks hebt. Wil je zelf aan de slag met SEO? Volg dan onze SEO training op maat voor beginners of gevorderden.

Let op: ook voor zoekmachine advertenties is het belangrijk dat je website voldoet aan de richtlijnen van Google. Een website die niet snel laadt of niet goed leesbaar is op mobiele apparaten zorgt namelijk voor een negatieve gebruikerservaring. En dat is een conversiekiller! Meer weten? Lees dan onze blog: 9 manieren om je Google Ads campagnes te verpesten.

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

Hoewel UX en UI nauw met elkaar verbonden zijn, zijn het verschillende concepten:

UX (User Experience):

Richt zich op de algehele ervaring die een gebruiker heeft bij het interactieproces met een product, systeem of dienst.
Het gaat om het begrijpen van de behoeften, doelen en gedrag van de gebruiker, en het ontwerpen van een product dat nuttig, bruikbaar en wenselijk is.

UX omvat aspecten zoals gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid, informatiearchitectuur en gebruikeronderzoek.

UI (User Interface):
Richt zich op de visuele aspecten van een product, zoals de lay-out, typografie, kleuren en iconen.
Het gaat om het ontwerpen van een interface die esthetisch aantrekkelijk en gemakkelijk te gebruiken is.

UI is het deel waar de gebruiker daadwerkelijk mee in contact komt.

Kort gezegd:

UX gaat over de algehele ervaring, terwijl UI gaat over de visuele presentatie.
UX is de basis, en UI is de manier waarop die basis wordt gepresenteerd.
Andere veel gestelde vragen zijn:

Wat is het belang van UX?

Hoe meet je de kwaliteit van UX?
Wat zijn de belangrijkste UX-principes?
Wat is het verschil tussen CX en UX?

Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.

Een website kan nog zoveel bezoekers trekken, maar als ze niet converteren, mis je kansen. User Experience (UX) en conversieoptimalisatie (CRO) helpen je website te verbeteren, zodat bezoekers sneller de gewenste actie ondernemen. Dit kan door:

  • Een makkelijke en gebruiksvriendelijke navigatie aan te bieden
  • De laadtijd van de website te verkorten
  • Vertrouwen te wekken met duidelijke informatie en sociale bewijskracht (reviews, keurmerken & certificeringen)
  • Strategisch geplaatste en aantrekkelijke call-to-actions (CTA’s) te gebruiken
  • A/B-testen uit te voeren om te ontdekken wat het beste werkt

Door UX en CRO slim in te zetten, verhoog je het aantal leads en verkopen zonder extra advertentiekosten.

Wil je de prestaties van je website verbeteren? Lees onze case over conversieoptimalisatie en UX voor Opel!

Social media is hét speelveld voor Generatie Z. Ze gebruiken platforms zoals TikTok, Instagram, YouTube en Snapchat niet alleen om te communiceren, maar ook om merken te ontdekken, inspiratie op te doen en keuzes te maken.

Social media is daarmee geen kanaal ‘erbij’, maar het startpunt van je klantrelatie. Zorg voor relevante, creatieve, en vooral snackable content. Pas je tone of voice aan per platform en reageer actief op interactie.

Wil je je social content aanscherpen voor Gen Z? Laat je inspireren door onze tips in dit artikel: Generatie Z met déze insteek zijn ze écht wel te bereiken.

Social media marketing is essentieel voor het vergroten van merkbekendheid, het stimuleren van klantbetrokkenheid en het genereren van leads. Door actief aanwezig te zijn op platforms zoals LinkedIn, Instagram en Facebook, kun je direct communiceren met je doelgroep, feedback ontvangen en een community opbouwen rondom je merk.

Effectieve social media strategieën kunnen leiden tot hogere conversieratio's en een sterker merkimago. Door waardevolle content te delen en in te spelen op actualiteiten, zorg je ervoor dat je doelgroep betrokken blijft bij je merk.