Laetitia
Sr. online marketeer & Strategy lead
Eerder vertelden we je dat het See, Think, Do, Care-model erg handig is om de customer journey van je klanten in kaart te brengen. Als het goed is heb je inzicht gekregen over wanneer mensen zich in welke fase bevinden. Zo niet? Lees dan nog even de vorige blog: See, Think, Do, Care model in de praktijk.
Nu weet je dus wanneer mensen zich bijvoorbeeld in de See-, of juist in de Do-fase bevinden. Tijd om te achterhalen welke online kanalen je het beste in welke fase in kunt zetten!
Er zijn een hoop online kanalen die je kunt inzetten. En het zal je niet verbazen, maar niet ieder online kanaal is in elke fase van het See, Think, Do, Care model geschikt. Wil je bijvoorbeeld mensen in de Do-fase bereiken, dan zijn social media zoals Facebook en Instagram meestal niet zo geschikt. Social media is tijdverdrijf en mensen zijn er vaak niet specifiek naar iets op zoek. Daarom kan het moeilijk zijn om je doelgroep via deze platformen aan te zetten tot actie.
Let op: Dit is wel afhankelijk van het product dat je verkoopt of je doelgroep! Heb je bijvoorbeeld een hippe kledingwinkel dan kan het best zijn dat je doelgroep via hashtags op Instagram op zoek is naar bepaalde on-trend kledingstukken. Dan kan het juist weer wel interessant zijn om mensen in de Do-fase te bereiken op Instagram. Breng dus eerst heel goed in kaart hoe jouw doelgroep eruit ziet en hoe ze verschillende kanalen gebruiken.
Instagram in de See, Think en Do-fase
Welke kanalen wanneer interessant zijn kan dus verschillen per product en doelgroep. Toch kunnen we zeker wel algemene conclusies trekken. Zo is zoekmachineoptimalisatie (SEO) bijvoorbeeld een belangrijk kanaal in iedere fase van de customer journey. Ook display advertising (banners of beeldadvertenties op andere websites) kan altijd interessant zijn. Mits je er wel voor zorgt dat de boodschap aansluit bij de juiste fase.
Zet je bijvoorbeeld display banners in voor mensen in de See-fase? Dan moeten je advertenties puur gericht zijn op branding. Je laat zien waar je merk voor staat en werkt zo aan je naamsbekendheid. Het heeft geen zin om in deze fase met kortingen te gaan gooien. Dat doe je pas in de Do-fase, wanneer mensen daar klaar voor zijn. In dat geval kun je gebruik maken van remarketing om er zeker van te zijn dat je mensen bereikt die je merk al kennen.
Social media kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn zijn vooral interessant in de See- en Think- fases. Dit geldt ook voor YouTube. Via deze kanalen werk je in eerste instantie aan je naamsbekendheid. In de Think-fase net een stapje verder gaan door de voordelen van je merk of product te laten zien en daarmee betrokkenheid te stimuleren. Google Ads zoekadvertenties en e-mailmarketing worden pas interessant in de tweede fase van de customer journey.
Als je je marketing volgens See, Think, Do, Care wil inrichten is het essentieel om de juiste KPI’s te kiezen. We zien het namelijk heel vaak gebeuren dat een Facebook of display campagne wordt gepauzeerd omdat er geen conversies uit komen. Maar is er dan wel voor de juiste doelstelling gekozen? Mensen die je bereikt met een branding campagne zijn vaak nog helemaal niet klaar om een aankoop te doen. Je kunt het succes van zulke campagnes veel beter meten door te kijken naar de betrokkenheid bij je advertenties of het aantal nieuwe bezoeken aan je website.
We geven een paar voorbeelden van de KPI’s die je per fase kunt gebruiken:
See:
Betrokkenheid bij je ads
Hoe vaak je merk online genoemd wordt (bijv. op social media)
Het aantal nieuwe websitebezoeken
Think:
Doorklikratio (% dat op je advertentie doorklikt)
Aantal bezochte pagina’s op je website
Gemiddelde tijd van bezoekers op je website
Do:
Conversieratio (% dat converteert of een aankoop doet)
Checkout abandonment rate (% mensen dat in het bestelproces afhaakt)
Winst
Maar hoe zit het dan in de Care-fase? Je weet al dat je aan klanten die 2 keer iets bij je hebben gekocht extra aandacht moet besteden. Maar welke kanalen zijn hier interessant? Eigenlijk is daar geen algemene regel voor. Bestaande klanten vragen namelijk om hun eigen Think, Do, Care-strategie met geweldige content. Vergeet daarom niet om de customer journey ook nog eens uit te werken voor je bestaande klanten. Zij zijn immers geweldig! Ze zijn al klant van je en dat wil je graag zo houden.
Het See, Think, Do, Care-model biedt een stevige basis voor je hele online marketingstrategie. Zit jij al in de Do-fase en wil je ook strategisch aan de slag met online marketing? Neem contact op met een van onze specialisten.
Omslagfoto door Marvin Meyer op Unsplash
De aandachtsspanne van Gen Z is kort, maar dat betekent niet dat ze oppervlakkig zijn. Je moet gewoon snel tot de kern komen. Grijp hun aandacht met creatieve visuele content, humor of een prikkelende vraag.
Belangrijk is dat je meteen laat zien wat de waarde is: wat heb je hen te bieden? Denk in memes, video’s, challenges, én maak het interactief. Want stilzitten doet Gen Z niet.
Meer weten over Gen Z? Check onze blog: Generatie Z met déze insteek zijn ze écht wel te bereiken.
Een sterke contentstrategie is essentieel voor het succes van je bedrijf. Het helpt je om je merk te positioneren, je doelgroep effectief te bereiken en je marketingdoelstellingen te behalen. Door consistente en relevante content te creëren, kun je je expertise tonen en vertrouwen opbouwen bij je klanten. Bovendien zorgt een doordachte contentstrategie voor een betere online zichtbaarheid, wat kan leiden tot meer websiteverkeer en hogere conversies. Het is belangrijk om content niet als doel op zich te zien, maar als middel om je bedrijfsdoelen te realiseren. Wij helpen je graag bij het ontwikkelen van een contentstrategie die aansluit bij jouw unieke behoeften en doelstellingen.
Wil je meer weten over het ontwikkelen van een effectieve contentstrategie? Lees dan onze aanpak voor een complete contentstrategie.
Het analyseren van de zoekwoordstrategieën van je concurrenten kan op verschillende manieren:
Door deze methoden toe te passen, kun je waardevolle inzichten verkrijgen en je eigen zoekstrategie versterken.
Social media is een krachtig middel om je merkidentiteit te versterken en een blijvende indruk achter te laten bij je doelgroep. Door consequent en authentiek te communiceren, creëer je een herkenbaar imago dat je publiek aanspreekt en vertrouwen wekt. Hier zijn vier effectieve strategieën om je merkidentiteit te versterken:
Door deze aanpak in je social media strategie te integreren, bouw je een sterke en herkenbare merkidentiteit die je doelgroep aanspreekt en aan je merk bindt.
Wil je meer weten over het versterken van je merkidentiteit? Lees verder: social media marketing
De kosten van zoekmachine adverteren (SEA) variëren en zijn afhankelijk van meerdere factoren. Het belangrijkste kostenmodel is pay-per-click (PPC), wat betekent dat u betaalt elke keer dat iemand op uw advertentie klikt. De prijs per klik wordt beïnvloed door:
Het is belangrijk om een strategie te hanteren waarbij u niet alleen focust op kosten per klik, maar op rendement. Als een klik bijvoorbeeld €2 kost, maar gemiddeld €20 oplevert, dan is SEA een winstgevende investering.
Wil je meer halen uit SEA? Ontdek hoe onze SEA aanpak jouw advertenties succesvoller kan maken!