Laetitia
Sr. online marketeer & Strategy lead
Eerder vertelden we je dat het See, Think, Do, Care-model erg handig is om de customer journey van je klanten in kaart te brengen. Als het goed is heb je inzicht gekregen over wanneer mensen zich in welke fase bevinden. Zo niet? Lees dan nog even de vorige blog: See, Think, Do, Care model in de praktijk.
Nu weet je dus wanneer mensen zich bijvoorbeeld in de See-, of juist in de Do-fase bevinden. Tijd om te achterhalen welke online kanalen je het beste in welke fase in kunt zetten!
Er zijn een hoop online kanalen die je kunt inzetten. En het zal je niet verbazen, maar niet ieder online kanaal is in elke fase van het See, Think, Do, Care model geschikt. Wil je bijvoorbeeld mensen in de Do-fase bereiken, dan zijn social media zoals Facebook en Instagram meestal niet zo geschikt. Social media is tijdverdrijf en mensen zijn er vaak niet specifiek naar iets op zoek. Daarom kan het moeilijk zijn om je doelgroep via deze platformen aan te zetten tot actie.
Let op: Dit is wel afhankelijk van het product dat je verkoopt of je doelgroep! Heb je bijvoorbeeld een hippe kledingwinkel dan kan het best zijn dat je doelgroep via hashtags op Instagram op zoek is naar bepaalde on-trend kledingstukken. Dan kan het juist weer wel interessant zijn om mensen in de Do-fase te bereiken op Instagram. Breng dus eerst heel goed in kaart hoe jouw doelgroep eruit ziet en hoe ze verschillende kanalen gebruiken.
Instagram in de See, Think en Do-fase
Welke kanalen wanneer interessant zijn kan dus verschillen per product en doelgroep. Toch kunnen we zeker wel algemene conclusies trekken. Zo is zoekmachineoptimalisatie (SEO) bijvoorbeeld een belangrijk kanaal in iedere fase van de customer journey. Ook display advertising (banners of beeldadvertenties op andere websites) kan altijd interessant zijn. Mits je er wel voor zorgt dat de boodschap aansluit bij de juiste fase.
Zet je bijvoorbeeld display banners in voor mensen in de See-fase? Dan moeten je advertenties puur gericht zijn op branding. Je laat zien waar je merk voor staat en werkt zo aan je naamsbekendheid. Het heeft geen zin om in deze fase met kortingen te gaan gooien. Dat doe je pas in de Do-fase, wanneer mensen daar klaar voor zijn. In dat geval kun je gebruik maken van remarketing om er zeker van te zijn dat je mensen bereikt die je merk al kennen.
Social media kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn zijn vooral interessant in de See- en Think- fases. Dit geldt ook voor YouTube. Via deze kanalen werk je in eerste instantie aan je naamsbekendheid. In de Think-fase net een stapje verder gaan door de voordelen van je merk of product te laten zien en daarmee betrokkenheid te stimuleren. Google Ads zoekadvertenties en e-mailmarketing worden pas interessant in de tweede fase van de customer journey.
Als je je marketing volgens See, Think, Do, Care wil inrichten is het essentieel om de juiste KPI’s te kiezen. We zien het namelijk heel vaak gebeuren dat een Facebook of display campagne wordt gepauzeerd omdat er geen conversies uit komen. Maar is er dan wel voor de juiste doelstelling gekozen? Mensen die je bereikt met een branding campagne zijn vaak nog helemaal niet klaar om een aankoop te doen. Je kunt het succes van zulke campagnes veel beter meten door te kijken naar de betrokkenheid bij je advertenties of het aantal nieuwe bezoeken aan je website.
We geven een paar voorbeelden van de KPI’s die je per fase kunt gebruiken:
See:
Betrokkenheid bij je ads
Hoe vaak je merk online genoemd wordt (bijv. op social media)
Het aantal nieuwe websitebezoeken
Think:
Doorklikratio (% dat op je advertentie doorklikt)
Aantal bezochte pagina’s op je website
Gemiddelde tijd van bezoekers op je website
Do:
Conversieratio (% dat converteert of een aankoop doet)
Checkout abandonment rate (% mensen dat in het bestelproces afhaakt)
Winst
Maar hoe zit het dan in de Care-fase? Je weet al dat je aan klanten die 2 keer iets bij je hebben gekocht extra aandacht moet besteden. Maar welke kanalen zijn hier interessant? Eigenlijk is daar geen algemene regel voor. Bestaande klanten vragen namelijk om hun eigen Think, Do, Care-strategie met geweldige content. Vergeet daarom niet om de customer journey ook nog eens uit te werken voor je bestaande klanten. Zij zijn immers geweldig! Ze zijn al klant van je en dat wil je graag zo houden.
Het See, Think, Do, Care-model biedt een stevige basis voor je hele online marketingstrategie. Zit jij al in de Do-fase en wil je ook strategisch aan de slag met online marketing? Neem contact op met een van onze specialisten.
Omslagfoto door Marvin Meyer op Unsplash
In principe niet. Wij zien SEO en Google Ads als marketing kanalen. Bij THINK werken we vanuit een doelstelling (bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten per maand) en een tactiek (zo effectief mogelijk kwalitatieve doelgroepen bereiken, bewerken en overhalen) om die doelstelling te realiseren. Daar worden de best passende marketing kanalen voor ingezet. De kans is groot dat hier SEO en Google Ads bijzitten, maar het is afhankeljk van je doelstelling, het budget en de marktsituatie op welk moment en op welke manier deze kanalen worden ingezet.
We gaan graag met je om tafel zitten om te horen wat jouw doelstellingen zijn en zoeken dan samen naar de best passende mix om jouw doelstelling online te ondersteunen en realiseren.
Veel marketingcampagnes zijn gericht op de Do fase (aankoopfase in de klantreis). In deze fase heb je veel kans omdat er een koopbehoefte is. Echter is er ook meer concurrentie. Daarom is het belangrijk om ook in de eerdere fasen van de klant reis als de See en Think fase (orientatie en overweging) aanwezig te zijn om alvast een band met de prospect op te bouwen. Leer er meer over in dit artikel over het See, Think, Do, Care model.
THINK adviseert Cookiebot als CMP omdat het goed samenwerkt met de ontwikkelingen rondom Google Consent Mode V2.
De gevolgen omvatten de mogelijke opschorting van advertentieaccounts, het niet kunnen uitvoeren van remarketing zonder expliciete toestemming via de cookiemelding, en meer inzicht in data door middel van 'cookieless pings' zelfs als geen cookies worden geaccepteerd.
Om er achter te komen welke online marketing specialist in Breda het beste bij je past kijk je naar je bedrijfsgrote en je doelstellingen.
Kijk eerst zelf eens in Google, welke online marketing specialisten ui Breda zijn zelf goed zichtbaar in Google? Kijk vervolgens op de blog van de specialist en vraag je af of de onderwerpen aansluiten bij wat de stijl en kwaliteit die jij zoekt! Kijk ook naar de teksten, zijn deze goed geschreven of staan ze (te) vol met zoekwoorden? Kijk goed naar de uitstraling en klanten, is dat wat bij jouw past?
Er zijn verschillende soorten onlne marketing specialisten in Breda. Freelance online marketeers (vaak hoog niveau van 1 marketing discipline), Kleine bureau's en grote bureau's. Bij online marketing bureau's kan je een onderscheid maken tussen verkoopgedreven en marketinggedreven. De verkoopgedreven bureau's werken vaak met pakketten en hebben veel accountmanagers in dienst die je bellen dat je niet goed vindbaar bent. Ze adverteren soms zelf wel in Google maar zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten vaak niet vindbaar.
Marketinggedreven online marketing bureau's leveren meestal maatwerk, hebben een goed verhaal op de overons pagina, vertellen over hun visie in plaats van pakketten en in de teamsamenstelling zie je meer inhoudelijke medewerkers dan verkopers.
Bij THINK hebben we geen verkopers, alleen specialisten. Wij leveren maatwerk en hebben specialisten op het gebied van marketing strategie, SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google Ads), social media marketing, Analytics, en conversie optimalisatie.