Zo overtuig je passief werkzoekenden met jouw recruitmentstrategie

Zo overtuig je passief werkzoekenden met jouw recruitmentstrategie

Ben je op zoek naar de ideale kandidaat voor jouw vacature? Dan is het zonde als je je alleen richt op mensen die al actief op zoek zijn naar een andere baan. Wist je namelijk dat een groot deel van de werknemers wel een nieuwe baan zou overwegen? Zeker als je precies biedt wat ze zoeken.

De kans is dus groot dat jouw ideale kandidaat zich bevindt tussen deze passief werkzoekenden. In deze blog vertellen we je hoe je zorgt voor een recruitmentstrategie die ook latent talent bereikt.

Maak gebruik van online marketing

Onderzoek van Indeed toont aan dat de zoektocht naar een baan nooit eindigt. Dat wil zeggen dat iedereen binnen het juiste profiel tot je doelgroep hoort. Niet alleen de actief werkzoekenden. Dat is mooi want dat maakt de kans veel groter dat je ideale kandidaat ook echt bestaat.

Maar het zorgt ook voor een extra uitdaging. Het is namelijk niet voldoende om een pakkende vacaturetekst te schrijven. Je moet je als werkgever onderscheiden en laten zien waarom jij de perfecte werkplek biedt. En je moet de doelgroep voor je vacature via de juiste kanalen zien te bereiken. Stop dus niet als je een leuke vacaturetekst hebt geschreven maar denk eens na hoe je online marketing voor recruitment kunt inzetten.

Gebruik contentmarketing om je employer brand te versterken

Wil je je als werkgever onderscheiden, dan zul je een sterk werkgeversmerk neer moeten zetten. Dat doe je door authenticiteit uit te stralen en een onderscheidende boodschap neer te zetten. Contentmarketing is daar bij uitstek het medium voor!

De content die je al maakt om potentiële klanten te bereiken kan je ook helpen om kandidaten voor je vacature aan te spreken. Hierin laat je namelijk zien wat voor kennis je in huis hebt en wat je als bedrijf belangrijk vindt. Door unieke content te creëren onderscheid je je van alle andere werkgevers.

Laat de ervaring van werknemers spreken

Je kunt contentmarketing ook inzetten om toekomstige werknemers een kijkje in de keuken te geven. Wat maakt jouw bedrijf nou zo’n leuke werkplek? En wie kunnen dit beter vertellen dan je huidige werknemers? Laat ze bijvoorbeeld een stukje schrijven over hun ervaringen.

Breng je doelgroep duidelijk in kaart

Om de passief werkzoekende aan te spreken is het belangrijk dat de functie en jouw bedrijf precies bij die persoon past. Het is dus belangrijk om goed in kaart te brengen wie je precies zoekt.

Vraag eens aan je huidige werknemers hoe ze bij jou terecht zijn gekomen. En welke pijnpunten bij hun vorige werkgever ervoor zorgden dat ze de switch wilden maken. Is bijvoorbeeld de mogelijkheid om door te groeien juist belangrijk of een goede balans tussen werk en privé? En nee, alleen een goed salaris bieden is vaak niet meer voldoende.

Klaar om jouw vacatures te vullen met de perfecte kandidaten?

Laat THINK je helpen! We hebben al veel ervaring met het inzetten van online marketing voor recruitment en weten als geen ander hoe we jouw bedrijf op de kaart kunnen zetten met contentmarketing. Meer informatie over hoe we dit aanpakken vind je op onze online recruitment pagina.

Ook interessant om te lezen