Over Generatie Z wordt online volop gesproken. Het zou de meest eigenzinnige, moeilijk te bereiken generatie zijn, immuun voor de vele marketinguitingen die ons dagelijks om de oren vliegen. Maar is dit echt zo’n ongrijpbare generatie? Uniek zijn ze zeker, onbereikbaar zeker niet. Met de juiste weldoordachte benadering is ook Generatie Z goed te benaderen. Hoe? Zó dring je door tot deze generatie van digital natives:
Zoals gezegd is Generatie Z een generatie van digital natives: een groepering die opgegroeid is in een tijdperk waarin internet en mobiele telefonie gemeengoed is. Ze weten niet beter dan dat deze technologie beschikbaar is en hebben van jongs af aan geleerd gebruik te maken van de mogelijkheden. Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010, en vormt een bijzonder diverse generatie. Ze zijn wereldwijs en ijverig, maar tegelijkertijd ook voorzichtig en alert: ze hebben een goede neus voor onzin, en hebben geen enkele moeite om dan over te stappen naar een betrouwbaardere partij. Geen wonder dat de marketingwereld het warm krijgt wanneer het gaat om het bereiken van Generatie Z.
Deze generatie is opgegroeid in een wereld vol onzekerheid, in een tijd van terreuraanslagen en economische crises. Dat maakt Generatie Z terughoudend en voorzichtig. Ze zagen hoe ouders, broers en zussen schulden opliepen, of moeite hadden met het vinden van een baan. Die terughoudendheid vertaalt zich ook in een natuurlijk wantrouwen tegenover grote bedrijven. Je moet van goeden huize komen om ze te overtuigen, als je intenties niet oprecht overkomen haken ze zonder twijfel af.
Tegelijkertijd haalt het klimaat waarin ze zijn opgegroeid ook het beste in Generatie Z naar boven. Ze zijn leergierig, denken goed na over studiekeuzes en zijn bereid om hard te werken om te werken aan een stabiel en zeker leven. Bovendien zijn het echte wereldverbeteraars, die geleerd hebben van de vorige generatie en erop gebrand zijn om het nu beter te doen.
In een wereld waarin je bekogeld wordt met eindeloze marketinguitingen heeft de Generatie Z duidelijk een filter ingebouwd. Met flashy campagnes kom je er niet zomaar meer. Daarbij gepaard zit ook een afname van interesse voor traditionele media. Radio en televisie verliezen kracht. Wie Generatie Z wil bereiken, zal via de online platformen die ze bevolken creatieve en authentieke uitingen de wereld in moeten helpen. Lange teksten zijn daarbij ook passé. Generatie Z heeft een gemiddelde aandachtsspanne van maar liefst 8 seconden. Zorg dus voor vlotte en beknopte communicatie: straight to the point, helder en duidelijk.
Een veelvoorkomende valkuil die hierbij komt kijken is het onderschatten van deze generatie. De korte aandachtsspanne en sterke ‘mediafilter’ worden vaak onterecht gezien als desinteresse en onwetendheid, maar niets is minder waar. Generatie Z is slim, hoogopgeleid en hardwerkend. Ze onderschatten kan leiden tot scheve communicatie, waarbij je pogingen tot laagdrempelige communicatie verkeerd opgevat worden en je als bedrijf al snel door de mand valt.
Ook een no-go is het op een hoop gooien van Generatie Z en de voorgaande generatie, de Millennials. Hoewel ze soms nog wel studeren aan dezelfde scholen en instellingen hebben ze een hele andere belevingswereld. Millennials fronsen vaak bij het zien van de online influencers die zoveel impact maken op Generatie Z (hierover zo meer), en vice versa werkt dat precies zo. Communicatie-uitingen die goed landen bij Millennials kunnen volledig aansluiting missen op Generatie Z.
Generatie Z heeft dus een geheel eigen kijk op de wereld, maar dat betekent niet dat het moeilijk hoeft te zijn om deze groepering echt te bereiken. Kies voor korte, maar krachtige communicatie, waarbij de focus ligt op het visuele. Vlotte, bondige video’s doen het goed. Vertel authentieke verhalen, wees oprecht in je uitingen en voorkom dat je verhaal onecht, ofwel ‘fake’ overkomt. Generatie Z hecht waarde aan belevingen, speel daar op in. Laat zien dat er is nagedacht over je product of dienst, en laat zien dat er is nagedacht over je communicatie in het algemeen.
Qua positionering is het verstandig om aanwezig te zijn op de online platformen die Generatie Z zelf veel gebruikt. Snapchat, TikTok, Instagram en YouTube zijn grote kanalen die hun aandacht vast weten te houden. Het voordeel van social media en online platformen is de mogelijkheid om de interactie aan te kunnen gaan. Juist generatie Z waardeert deze interactie met je merk. Door je open op te stellen en in te gaan op hetgeen zij willen zien en horen kun je echt het verschil maken.
Verder is deze generatie zich erg bewust van de hele marketingmachine. Daarom hechten zij veel waarde aan het oordeel van anderen. Bij het kiezen van producten laten ze zich graag adviseren door vrienden of bekenden. Online richten zij zich op recensies, waaruit ze kunnen opmaken of het aanschaffen van jouw product of dienst de moeite waard zal zijn. Deze eigenschap biedt nieuwe kansen voor marketeers, in de vorm van influencers:
America Today zet Nederlands model Jeremy Ziessen in voor de promotie van hun kledinglijn. Met ruim 10K volgers is Jeremy een interessante influencer.
Influencers zijn online persoonlijkheden die het, volgens het ideaal van Generation Z, zelf geschopt hebben tot bekendheid. Het zijn ‘echte’ persoonlijkheden die op platformen als YouTube, TikTok en Snapchat content produceren die interessant is om te volgen. Vaak gaan deze influencers samenwerkingen aan met merken, waarbij ze (video)platformen gebruiken om de producten van deze merken te vertonen in hun shows. Doordat de producten getoond worden door personen die betrouwbaar en herkenbaar zijn, tolereert Generatie Z dit soort reclame-uitingen veel sneller. Zelfs al zijn ze zich bewust van de intentie die daar achter zit.
Is Generatie Z dan echt zo onbereikbaar? Eigenlijk valt dat dus wel mee. Laat zien dat je ze waardeert voor wat ze zijn, en dat je ze niet onderschat. Benader deze ijverige, alerte generatie op de online platformen waar zij veel tijd doorbrengen, en kies voor eerlijke en oprechte communicatie. Hou het kort en bondig, speel in op hun behoefte aan visuele communicatie en maak gebruik van de influencers die hoog in hun aanzien staan. Besteed zorg aan je communicatie en je zult zien dat je wél hun aandacht vasthoudt, van begin tot eind. Of beter gezegd: van A tot Z.
Hulp nodig? Neem contact op met online marketing bureau Think Online in Breda.
Think Online helpt bedrijven en organisaties online groeien. Niet alleen vandaag en morgen, maar over een lange periode. Dat is wel zo duurzaam. Lees snel meer over onze online marketing aanpak.
Succesvolle doelgroepactivatie voor Profoto: Uitverkocht event en een wachtlijst!
Profoto is een premiummerk in flitsapparatuur voor professionele fotografen, bekend om hun inspirerende content en sterke merkimago. Maar wat als je doelgroep het product eerst moet ervaren om overtuigd te raken? Dat was precies de uitdaging waarvoor Profoto ons inschakelde. Het resultaat?
Door het implementeren van Google Consent Mode V2 krijgen website eigenaren meer inzicht in data, zelfs als bezoekers geen cookies accepteren, door middel van data modellering met 'cookieless pings'.
ROI staat voor Return Of Investment, ofwel als ik 1 euro investeer, hoeveel euro levert investeren in online marketing mij dan op?
Een logische vraag waar we niet direct antwoord op kunnen geven omdat dit per bedrijf, sector, periode en ook regio kan verschillen. Daarnaast is ook de aansluiting van jouw product of dienst op de markt een belangrijke factor.
Ja, geen probleem! Om zichtbaar te zijn in Google zet je zoekmachine marketing in: [SEO](/zoekmachine-optimalisatie-seo) en [SEA (Search Engine Advertising)](/zoekmachine-adverteren-sea). Met SEA kun je adverteren boven de zoekresultaten van Google. Dit is vaak binnen een paar dagen te realiseren. Je betaalt alleen als mensen doorgeklikt hebben op jouw advertentie. Of dit interessant is, hangt af van de kosten per klik en de prijs die jij zou willen betalen voor een verkoop of een nieuwe klant. Bel ons gerust eens op om te bespreken of dit interessant is voor jouw business!
Met SEO optimaliseer je een website om goed zichtbaar te zijn in de organische zoekresultaten. Hier heeft THINK veel ervaring in, en dat gaat ook zeker lukken. Alleen niet binnen een paar dagen.
In principe niet. Wij zien SEO en Google Ads als marketing kanalen. Bij THINK werken we vanuit een doelstelling (bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten per maand) en een tactiek (zo effectief mogelijk kwalitatieve doelgroepen bereiken, bewerken en overhalen) om die doelstelling te realiseren. Daar worden de best passende marketing kanalen voor ingezet. De kans is groot dat hier SEO en Google Ads bijzitten, maar het is afhankeljk van je doelstelling, het budget en de marktsituatie op welk moment en op welke manier deze kanalen worden ingezet.
We gaan graag met je om tafel zitten om te horen wat jouw doelstellingen zijn en zoeken dan samen naar de best passende mix om jouw doelstelling online te ondersteunen en realiseren.
Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.