Robyn
Online marketeer
Heb je zelf Google Ads campagnes ingesteld en vliegt je advertentiebudget er doorheen? Dan maak je misschien wel een van de volgende fouten. In deze blog vertel ik je wat je niet, maar vooral ook wél moet doen om je Google Ads campagnes te optimaliseren.
Een Google Ads account kun je opbouwen uit verschillende campagnes. Die campagnes kun je vervolgens uitsplitsen in advertentiegroepen, daaronder vallen je advertenties en zoekwoorden. Per campagne kun je allerlei instellingen kiezen. Allereerst kies je voor een netwerk: zoeknetwerk, display netwerk, shopping, etc. Vervolgens stel je de locatietargeting in, het dagbudget, planning en andere campagne instellingen.
Door al je advertentiegroepen en advertenties in één campagne te plaatsen kun je niet per soort product/dienst deze instellingen aanpassen. Verkoop je bijvoorbeeld tafels, stoelen en kasten maar ligt je focus vooral op tafels? Dan wil je waarschijnlijk meer advertentiebudget beschikbaar stellen voor de advertenties met tafels. Dat kan wanneer er een aparte campagne voor tafels is ingesteld. Daarnaast is het overzichtelijker als je je account verdeelt in verschillende campagnes. Je ziet zo in één oogopslag welke campagne het best of met minst goed presteert.
Uitsluitingszoekwoorden zijn enorm belangrijk in Google Ads campagnes. Waarom? Door bepaalde woorden uit te sluiten bereik je de meest geïnteresseerde klanten en verbeter je je return on investment (ROI).
Voorbeeld: je verkoopt nieuwe schoenen van merk X. Dan wil je waarschijnlijk niet dat jouw advertenties worden vertoond als er wordt gezocht op ‘tweedehands schoenen merk X’. Er zijn veel andere voorbeelden van uitsluitingszoekwoorden die belangrijk zijn om toe te voegen (denk aan: wiki, wikipedia, definitie, forum, etc.).
Omdat dit vaak een hele lijst is kun je er ook voor kiezen een uitsluitingszoekwoordenlijst toe te voegen aan je campagnes. Wel zo makkelijk; die koppel je eenvoudig aan meerdere campagnes.
In Google Ads kan worden gekozen voor diverse zoekwoordopties. Als je je zoekwoord invult zonder speciale tekens zet Google ‘m breed in. Vul je bijvoorbeeld ‘damesschoenen’ in, dan zou het kunnen dat je advertentie wordt vertoond op ‘vrouwenschoenen kopen’. Het kan dus zo zijn dat je advertentie ook wordt getoond als het iemand iets anders zoekt dan de zoekwoorden die je hebt ingesteld.
Als je hier meer controle over wil hebben is het belangrijk zoekwoordopties te gebruiken. Je kunt kiezen uit: modifier breed, woordgroep of exacte zoekwoorden.
Zoekwoordopties:
Modifier voor breed zoeken: +zoekwoord +Breda Het zoekwoord komt, in combinatie met andere woorden, voor in de zoekopdracht.
Woordgroep: “zoekwoord in Breda” De zoekwoorden komen in deze volgorde voor in de zoekopdracht en er kan iets voor of achter de woordgroep staan.
Exact zoekwoord: [zoekwoord in Breda] Precies dit zoekwoord is de zoekopdracht.
Wil je een campagne in het display netwerk starten? Denk dan goed na over plaatsingen (ofwel websites, webpagina’s en mobiele apps), waar wil je je advertenties wel, maar waar ook vooral NIET, vertonen? Je kunt op campagne- of advertentiegroepniveau plaatsingen uitsluiten.
Wil je je vrolijke advertentie liever niet naast tragische nieuwsberichten laten zien? Sluit dan sitecategorieën uit. Liever geen advertenties in mobiele apps? Sluit dan mobiele apps uit.
Google Ads advertentie-extensies bieden de mogelijkheid extra informatie weer te geven onder de advertenties in het zoeknetwerk (en een aantal in het display netwerk). En het beste: het kost niets extra!
Met een of meerdere advertentie-extensies valt je advertentie meer op en het geeft je de kans je potentiële klant te overtuigen op jouw advertentie te klikken. Er zijn verschillende advertentie-extensies waarmee je mensen naar bepaalde pagina’s van je website kunt leiden of je USP’s extra kunt benadrukken. Heb je bijvoorbeeld een advertentie gemaakt om je tafels te promoten? Plaats dan in je sitelink-extensies linkjes naar specifieke tafels: salontafels, bijzettafels, eetkamertafels, etc.
Advertentie-extensies:
Sitelink-extensies
Locatie-extensies
Oproep-extensies
App-extensies
Recensie-extensies
Highlight-extensies
Extensies voor website-informatie
Het is belangrijk geen dubbele zoekwoorden te gebruiken. Zo voorkom je interne zoekwoord concurrentie waardoor je tegen jezelf gaat bieden. Wil je adverteren in zowel Nederland als België? Dan kun je het best (minimaal) twee campagnes maken met verschillende locatietargeting. Op die manier weet je zeker dat je in hetzelfde gebied niet op dezelfde zoekwoorden adverteert in verschillende campagnes of advertentiegroepen.
Heb je een website die niet goed functioneert op mobiele apparaten (dan moet je daar sowieso asap iets aan laten doen natuurlijk…)? En staan je Google Ads advertenties zo ingesteld dat ook mensen ze te zien krijgen op hun mobiele telefoon? Wat denk je dat er gebeurt als iemand op je advertentie klikt en op een niet-mobiel-vriendelijke-website terecht komen? Juist, die is direct weer weg. Stel daarom altijd een bodaanpassing in voor mobiele apparaten als je website niet goed leesbaar is op mobiele apparaten. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen een bodaanpassing in te stellen van -100% (advertentie wordt niet vertoond) of -75% (advertentie wordt vertoond voor max. 25% van de maximale kosten per klik).
Of het nu het invullen van een contactformulier is of een keiharde verkoop in je webshop, het is belangrijk conversies bij te houden! Conversies kun je meten door een Google Ads conversie tag te plaatsen op bepaalde pagina’s (/bedankt-voor-uw-aankoop) van je website. Het is ook mogelijk transacties of doelen in te stellen in Google Analytics en in te laden in Google Ads.
De conversies kunnen als kolom worden weergegeven in Google Ads, zo zie je precies welke campagne, advertentiegroep, advertentie of zoekwoord de meeste conversies (en opbrengsten) heeft gerealiseerd.
Wil je meer inzicht krijgen in je website bezoekers, dan ga je naar Google Analytics. Maar ook direct in Google Ads kun je gegevens uit Google Analytics weergeven. Je kunt de twee programma’s eenvoudig aan elkaar koppelen. Zo kun je per campagne, advertentiegroep en zelfs per advertentie extra gegevens inzichtelijk maken.
Je kunt onder andere zien hoelang de mensen die op je advertentie hebben geklikt gemiddeld actief zijn op je website en hoeveel pagina’s ze bekijken.
Informatie uit Google Analytics in Google Ads:
Bouncepercentage,
Pagina’s per sessie,
Gemiddelde sessieduur,
Percentage nieuwe bezoekers.
Zelf aan de slag met Google Ads
Wil je zelf aan de slag met Google Ads? Vergeet dan deze 9 tips niet of neem contact met ons op voor hulp. We geven ook regelmatig een Google Ads training voor beginners of gevorderden. Heb je al een Google Ads account en lopende campagnes en ben je benieuwd of je goed op weg bent? Vraag dan een Google Ads audit aan. Je ontvangt dan een actiepuntenlijst van ons waarmee je zelf aan de slag kunt.
Succesvolle doelgroepactivatie voor Profoto: Uitverkocht event en een wachtlijst!
Profoto is een premiummerk in flitsapparatuur voor professionele fotografen, bekend om hun inspirerende content en sterke merkimago. Maar wat als je doelgroep het product eerst moet ervaren om overtuigd te raken? Dat was precies de uitdaging waarvoor Profoto ons inschakelde. Het resultaat?