Piwik (Matomo), mooi alternatief voor Google Analytics?

Update: Piwik heet nu Matomo. Na ruim 10 jaar ontwikkeling en vooruitgang heeft het bedrijf voor een naamswijziging gekozen. Daarbij vond men het belangrijk om te kiezen voor een originele en unieke naam. ‘Piwik’ wordt door meerdere bedrijven gehanteerd, de nieuwe naam Matomo is nog origineel (in ieder geval binnen de sector). Deze naam is met zorg gekozen: Matomo betekent namelijk ‘eerlijkheid’ in het Japans. En dat past weer mooi bij de kernwaarde van het voormalige Piwik: transparantie.

online marketing bureau

Piwik (nu Matomo) is een opensource webstatistieken alternatief voor Google Analytics. Marktleider Google Analytics is niet voor alle websites de meest geschikte oplossing. Voor bepaalde websites of organisaties is het niet wenselijk om gegevens inzichtelijk te maken voor externe partijen als Google. Naast Thirdparty cookie issues kan ook de opslag van gegevens bij een bedrijf als Google in de USA een bezwaar zijn. Het is niet helemaal duidelijk wat Google allemaal met deze gegevens doet.

IS PIWIK (MATOMO) EEN VOLWAARDIG ALTERNATIEF VOOR GOOGLE ANALYTICS?

Piwik is een opensource (gratis) statistieken oplossing. Het grote voordeel is dat dit alternatief voor Google Analytics op je eigen server geïnstalleerd kan worden. Hierdoor blijven alle gegevens binnen je eigen beheer. Piwik is in grote lijnen vergelijkbaar met Google Analytics. De meeste bedrijven zullen uit Piwik dezelfde data kunnen halen als uit Analytics. Google Analytics heeft wel meer mogelijkheden, echter de meeste gebruikers van Analytics maken hier geen gebruik van.

Piwik heeft meer mogelijkheden om cookies uit te schakelen en privacy te bieden dan Google Analytics. Officieel voldoe je nog niet 100% aan de cookiewetgeving, maar met alle privacyinstellingen op scherp voldoe je wel veel meer aan deze regelgeving dan dat je met Google Analytics werkt, ook zonder cookiebar.

WAT VERANDERT ER NU PIWIK MATOMO IS GEWORDEN?

Zoals ze bij Matomo zelf aangeven: helemaal niets, op de naam na. Piwik heet nu Matomo omdat men op zoek was naar een nieuwe naam die beter past bij de ver ontwikkelde software. Matomo is origineel en sluit met de betekenis (Matomo is ‘eerlijkheid’ in het Japans) beter aan op de kernwaarden.

In het kader van openheid en een eerlijke manier om met data om te gaan kijkt men bij Matomo nu vooral vooruit naar privacyregelingen. De aankomende grote release, Matomo 4.0 voegt nieuwe privacy beschermingen toe. Dit allemaal in het kader van de GDPR, de nieuwe privacywet voor heel Europa vanaf 25 mei 2018.

WIL JE OOK WEBSTATISTIEKEN IN JE EIGEN BEHEER?

Think Online kan de installatie, inrichting en support leveren voor Piwik. Neem contact op als je wel veel inzicht in data wilt hebben maar niet je gegevens met Google Analytics wil delen. Indien gewenst kunnen we Piwik ook in Nederland voor je hosten. Het is mogelijk dat je eigen hostingpakket niet voldoende capaciteit heeft of ondersteuning kan bieden.

PIWIK SUPPORT

Think Online kan samen met een technische partner Piwik (Matomo) ondersteuning bieden. Een aanspreekpunt voor storingen, updates en complexe vraagstukken.

HOE ZIET PIWIK ERUIT?

Kijk alvast eens rond in het overzichtelijke dashboard in dit filmpje. Of bekijk hier het nieuwste dashboard in een demo van Matomo. Wil je meer over de mogelijkheden van Piwik / Matomo lezen kijk dan op dit overzicht.

Veelgestelde vragen

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands bekend als zoekmachine optimalisatie. Dit is een onderdeel van zoekmachinemarketing waarbij de activiteiten ervoor zorgen dat je website goed vindbaar is in zoekmachines als Google en Bing. De optimalisatie heeft betrekking op techniek, content en autoriteit.

Om er achter te komen welke online marketing specialist in Breda het beste bij je past kijk je naar je bedrijfsgrote en je doelstellingen.


Kijk eerst zelf eens in Google, welke online marketing specialisten ui Breda zijn zelf goed zichtbaar in Google? Kijk vervolgens op de blog van de specialist en vraag je af of de onderwerpen aansluiten bij wat de stijl en kwaliteit die jij zoekt! Kijk ook naar de teksten, zijn deze goed geschreven of staan ze (te) vol met zoekwoorden? Kijk goed naar de uitstraling en klanten, is dat wat bij jouw past?


Er zijn verschillende soorten onlne marketing specialisten in Breda. Freelance online marketeers (vaak hoog niveau van 1 marketing discipline), Kleine bureau's en grote bureau's. Bij online marketing bureau's kan je een onderscheid maken tussen verkoopgedreven en marketinggedreven. De verkoopgedreven bureau's werken vaak met pakketten en hebben veel accountmanagers in dienst die je bellen dat je niet goed vindbaar bent. Ze adverteren soms zelf wel in Google maar zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten vaak niet vindbaar.


Marketinggedreven online marketing bureau's leveren meestal maatwerk, hebben een goed verhaal op de overons pagina, vertellen over hun visie in plaats van pakketten en in de teamsamenstelling zie je meer inhoudelijke medewerkers dan verkopers.


Bij THINK hebben we geen verkopers, alleen specialisten. Wij leveren maatwerk en hebben specialisten op het gebied van marketing strategie, SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google Ads), social media marketing, Analytics, en conversie optimalisatie.

De kracht van online vacature marketing is dat je potentiële kandidaten direct kunt bereiken via kanalen als Google, Google for Jobs, Indeed, Facebook, Instagram en LinkedIn. Ook als het aanbod schaars is werkt deze manier van kandidaten werven erg goed. Natuurlijk is het wel nodig dat er 'vissen in de vijver zitten'. Voor bepaalde functies zijn er simpelweg niet of nauwelijks werkzoekenden. THINK Recruitment kan je ook helpen met een overkoepelende employer branding strategie om jezelf als interessante werkgever neer te zetten. En daar profiteren al je toekomstige wervingsactiviteiten weer van.

Jouw website goed laten presteren met SEO doe je niet zomaar. Google moet jouw website namelijk zien als relevant en functioneel. Maar hoe dan? Denk aan het schrijven van blogs gericht op SEO, de broncode van je website schoonhouden, zorgen voor goede hosting, snelle laadtijden, een uitstekende prestatie op mobiel, afbeeldingen voorzien van het juiste format en jouw website begrijpelijk maken voor een klant. Doe je dit goed? Dan zal Google jou een betere SEO ranking geven. Ook is online autoriteit belangrijk.

Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.