De customer journey is globaal de “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij een product gaat kopen. Dat begint bij de oriëntatie maar loopt ook nog tot (ver) na de aankoop door. Het is belangrijk om de klantreis in kaart te brengen, want als je weet welke fases jouw klanten doorlopen, wat ze daarbij voelen en waar ze op verschillende momenten behoefte aan hebben, kun je daarop inspelen. Online kun je dat zelfs grotendeels automatisch inrichten, denk aan een automatisch evaluatie/aftersales mailtje dat je een week na aankoop ontvangt.
Er zijn veel verschillende vormen van de klantreis te vinden maar over het algemeen doorloopt men de volgende 5 stappen:
In de eerste fase gaat iemand zich oriënteren. Hij of zij heeft een probleem en gaat daarvoor op zoek naar welk product of welke dienst dit op kan lossen. In deze fase worden verschillende aanbieders met elkaar vergeleken.
In deze fase draait daarom voornamelijk om de naamsbekendheid van je bedrijf. Je wil dat jij het eerste bedrijf bent waar iemand aan denkt wanneer hij of zij een product of dienst nodig heeft die jij verkoopt. Dit wordt ook wel top of mind awareness genoemd.
In de volgende fase wordt een afweging gemaakt tussen een aantal aanbieders. Hier is het dus belangrijk dat je je doelgroep probeert te prikkelen (dit wordt ook wel de trigger genoemd) om jouw product te kopen. Laat zien waarom jij de beste partij bent ten opzichte van je concurrentie.
Tegenwoordig doe je dit vaak niet meer door letterlijk te zeggen dat je de beste bent of het beste product aanbiedt. Subtielere manieren werken beter (niemand houdt toch van een blaaskaak?). Laat bijvoorbeeld zien dat je de juiste kennis in huis hebt door blogartikelen te schrijven waarin je mensen verder helpt. Of zorg ervoor dat je team goed naar voren komt op de website om te laten zien dat jouw bedrijf een persoonlijke aanpak heeft.
De aankoopfase is het moment in de customer journey dat de klant de aankoop doet. Hier is het vooral belangrijk dat je de juiste service levert. Niets moet meer in de weg staan om een aankoop te doen. De snelheid van je website moet bijvoorbeeld op orde zijn (geen groter afhaakmoment dan een bestel-pagina die niet laadt) en de klant moet niet afgeleid worden door zaken die er niet toe doen.
Nadat het product of de dienst is gekocht, moet deze gebruikt gaan worden. Ook deze fase maakt nog deel uit van de customer journey. Je klant kan misschien wel wat hulp gebruiken bij zijn of haar nieuwe product, bijvoorbeeld. Als je zorgt voor handige how-to video’s of handleidingen die je kunt downloaden, kun je ze daarbij op weg helpen.
In de laatste fase wordt de aankoop geëvalueerd. Klanten gaan na wat ze van de aankoop vonden en of ze je aanbevelen. Dit is de fase waarin je van een klant een loyale klant kan maken. Loyale klanten zijn belangrijk omdat zij naast herhaalaankopen ook positieve mond-tot-mond reclame kunnen verspreiden. Het is in de fase na de aankoop dus nog steeds belangrijk om aandacht aan je klanten te besteden, zodat hun ervaring met jouw merk zo positief mogelijk is. Bijvoorbeeld door ze te belonen met korting wanneer ze een review achter laten.
Wil je weten wat je concurrent doet op het gebied van online marketing? Om kennis te maken met de aanpak van THINK bieden wij een gratis online concurrentie check aan. Stuur ons de url van je concurrent en je ontvangt binnen 3 werkdagen inzicht in zijn of haar marketing aanpak.
De verschillende klantreismodellen komen neer op het principe dat hierboven is uitgelegd. Een van de modellen die in online marketing vaak wordt toegepast is het SEE, THINK, DO, CARE model. Dit model helpt je aandacht te geven aan alle verschillende fases. Veel mensen willen alleen aandacht geven aan de DO (aankoop) fase. Helaas werkt het zo niet. Lees het artikel: zonder SEE en THINK weinig Do.
Heb je hulp nodig bij het toepassen van de klantreis op jouw marketing uitdaging?
In principe niet. Wij zien SEO en Google Ads als marketing kanalen. Bij THINK werken we vanuit een doelstelling (bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten per maand) en een tactiek (zo effectief mogelijk kwalitatieve doelgroepen bereiken, bewerken en overhalen) om die doelstelling te realiseren. Daar worden de best passende marketing kanalen voor ingezet. De kans is groot dat hier SEO en Google Ads bijzitten, maar het is afhankeljk van je doelstelling, het budget en de marktsituatie op welk moment en op welke manier deze kanalen worden ingezet.
We gaan graag met je om tafel zitten om te horen wat jouw doelstellingen zijn en zoeken dan samen naar de best passende mix om jouw doelstelling online te ondersteunen en realiseren.
Branding en conversiegerichte social media marketing hebben verschillende doelstellingen, maar versterken elkaar. Branding richt zich op het opbouwen van merkbekendheid en het creëren van een emotionele band met je doelgroep. Dit gebeurt door middel van consistente, herkenbare content, storytelling en interactie. Platforms zoals Instagram en TikTok zijn bij uitstek geschikt voor branding door hun visuele aantrekkingskracht en het potentieel om viral te gaan.
Conversiegerichte social media marketing richt zich op het stimuleren van directe acties, zoals aankopen, inschrijvingen of contactaanvragen. Dit gebeurt via gerichte advertenties, retargeting en promoties. LinkedIn en Facebook Ads zijn bijvoorbeeld effectief voor B2B-leads. Een sterke social media strategie combineert beide benaderingen: branding bouwt vertrouwen op, terwijl conversiegerichte marketing deze relatie omzet in concrete resultaten.
Een online concurrentieanalyse bestaat doorgaans uit drie stappen:
Intake: Hierbij leer je je eigen bedrijf en doelen kennen. Wie zijn je concurrenten? Wat wil je bereiken? En welke uitdagingen zie jij?
Analyse: In deze fase duik je in de cijfers en strategieën van je concurrenten. Je bekijkt hoe zij online scoren en vergelijkt dit met jouw resultaten.
Advies: Het resultaat is een adviesrapport vol met kansen, tips en advies om online beter te presteren dan je concurrentie.
Meer weten over concurrentieanalyse? Lees verder op onze auditpagina!
Programmatic Advertising is een geautomatiseerde methode om digitale advertenties te kopen en te verkopen. In plaats van handmatige afspraken en onderhandelingen, maakt programmatic advertising gebruik van software en technologie om advertentieruimte te verhandelen.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) verbetert de online zichtbaarheid door de website te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Dit omvat technische optimalisaties, contentoptimalisatie en het verkrijgen van kwalitatieve backlinks.
Een goed uitgevoerde SEO-strategie zorgt ervoor dat de website hoger rankt in de zoekresultaten, wat leidt tot meer organisch verkeer en potentiële klanten. Hoe beter je website aansluit op de zoekintentie van gebruikers, hoe groter de kans dat ze op jouw website terechtkomen.
Wil je meer leren over zoekmachineoptimalisatie? Lees dan verder op onze SEO-pagina