Zonder SEE & THINK weinig DO

Zonder SEE & THINK weinig DO

Jeroen

Online marketing strateeg & Eigenaar

"Doe mij maar alleen marketing campagnes gericht op mensen met veel geld, die nú mijn product of dienst willen afnemen. Al dat delen van kennis en inspiratie is toch niet nodig?" Een veel voorkomende vraag van ondernemers aan marketeers. Was het maar zo eenvoudig.

See, Think, Do, Care

In de ideale situatie heb je een product of dienst waarvoor mensen flink willen betalen, en gewillig in de rij voor gaan staan om met je in zee te mogen gaan. Te mooi om waar te zijn? Vaak wel, maar door gebruik te maken van een bewezen klantreis model als SEE, THINK, DO, CARE kom je een heel eind!

De Klantreis of Customer Journey

Als je niet helemaal bekend bent met het principe van de klantreis, lees dan eerst dit artikel over wat de klantreis precies is. Een veel gebruikt model om de klantreis in kaart te brengen is het SEE, THINK, DO, CARE model. Het gaat er hierbij om dat een klant verschillende fases doormaakt en dat je om succesvol te zijn in alle fases op het juiste moment én via het juiste marketingkanaal aanwezig moet zijn.

SEE, THINK, DO, CARE

In het See, Think, Do, Care model ga je uit van 4 fases. In de See fase zit iedereen in je doelgroep, ook de mensen die nog niet weten dat ze überhaupt een probleem of behoefte hebben. In de Think fase zit iedereen in de doelgroep die jouw product of dienst overweegt. Over het algemeen zijn ze ook al bewust aan het oriënteren. In de DO fase zit iedereen in de doelgroep die actief op zoek is naar jouw product of dienst. De Care fase gaat over aandacht voor bestaande klanten, een belangrijke en zeer waardevolle doelgroep die zeker niet vergeten mag worden.

Zonder SEE & THINK geen DO

Het probleem met de vraag uit de intro? Deze denkwijze slaat twee zeer belangrijke stappen in de klantreis over. Zonder te cateren aan de SEE en THINK fase zul je namelijk geen DO klanten aantrekken. Om je doelgroep te overtuigen van jouw aanbod zul je aanwezig moeten zijn op ieder moment in hun klantreis. Van het moment dat ze nog niet eens beseffen wat ze nodig hebben helemaal tot aan het moment waarop ze hun portemonnee trekken (en zelfs daarna nog).

Voordat die goedgevulde portefeuille uit de broekzak komt zul je al lang en breed in beeld moeten zijn, mét overtuigende communicatie op ieder 'touch point' in de klantreis. En ja, daar is dus echt die deling van kennis en inspiratie voor nodig, zodat zij daadwerkelijk overtuigd zullen zijn van jou als aanbieder. Zeker bij complexere diensten en producten neemt de klantreis meer tijd in beslag, en zul je je concurrentie weg moeten spelen met ijzersterke content en campagnes.

Overtuigen tijdens de hele klantreis

Bij THINK bepalen we voor iedere uitdaging eerst een overkoepelende strategie, waarbij aandacht is voor elke fase van het SEE, THINK, DO, CARE model. Met deze strategische benadering overtuigen we je klant daar waar het telt, zodat die felbegeerde verkopen in no time binnen handbereik zijn!

See, Think, Do, Care iets voor jou?

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw onderneming? We gaan de uitdaging graag met je aan! Neem gerust contact met ons op om de details verder te bespreken.

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

Met ‘lookalike’ wordt binnen online marketing gesproken over een doelgroep die is samengesteld uit gebruikers die vergelijkbare kenmerken vertonen als een bestaande groep klanten of gebruikers. Het doel van lookalike targeting is om nieuwe potentiële klanten te bereiken.

Veel marketingcampagnes zijn gericht op de Do fase (aankoopfase in de klantreis). In deze fase heb je veel kans omdat er een koopbehoefte is. Echter is er ook meer concurrentie. Daarom is het belangrijk om ook in de eerdere fasen van de klant reis als de See en Think fase (orientatie en overweging) aanwezig te zijn om alvast een band met de prospect op te bouwen. Leer er meer over in dit artikel over het See, Think, Do, Care model.

Het is belangrijk om voorafgaand aan het maken van een nieuwe website na te denken over de doelstelling en de klantreis. Wie (welke doelgroep) wil je bereiken, wat wil je ze vertellen en nog belangrijker, wat moet de doelgroep doen nadat ze je informatie hebben gezien.

Als je nu al een website hebt met (goede) posities in zoekmachines als Google is het wel zo fijn om die posities te behouden. Website migraties zijn namelijk delicate processen. Hierbij heb je stevige kennis nodig van SEO (zoekmachine optimalisatie). THINK kan je begeleiden tijdens het hele proces, om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Google Consent Mode V2 is een wijziging in het cookiebeleid die zorgt voor meer controle over data en de naleving van nieuwe Europese wetgeving (DMA). Het niet naleven kan leiden tot opschorting van advertentiekanalen zoals Google Ads of Meta accounts.

Vier belangrijke acties: een check van de huidige cookiemelding, het kiezen voor een door Google aanbevolen CMP (Cookie Management Platform), het up-to-date houden van cookiebeleid, privacy- en wetgeving verklaring, en het instellen van Google Consent Mode V2 via Google Tag Manager.