Laetitia
Sr. online marketeer & Strategy lead
Sta je op het punt om een marketingstrategie te schrijven voor jouw bedrijf? Dan heb je keuze uit talloze modellen en methoden om je daarbij te helpen. Zoveel dat je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien. En dan is het lastig kiezen. Gelukkig hoef je eigenlijk maar 1 methode echt goed te onthouden, namelijk de SWOT-analyse.
De SWOT-analyse is een techniek waarmee je de sterktes (Strengths) en zwaktes (Weaknesses) in je organisatie analyseert. Daarnaast identificeer je de kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) uit de markt. Ondanks dat deze techniek al meer dan 50 jaar bestaat, is het nog steeds een hele goede basis om een marketingstrategie te bepalen. Een goede basis voor een onderscheidende (online) positionering. En helemaal mooi? Echt iedereen kan hem toepassen!
Als je begint met een SWOT-analyse begin je met een interne analyse. Welke sterktes en zwaktes heeft jouw organisatie in vergelijking met je concurrenten? Denk aan aspecten zoals de productie, logistieke processen, inkoop, klantwaarde of het management. Als je weet op welke punten jouw bedrijf beter of minder presteert dan je concurrenten, dan weet je je sterke en zwakke punten.
Daarna bepaal je met een externe analyse de kansen en bedreigingen in de markt voor jouw onderneming. Visualiseer welke externe factoren van invloed zijn op het resultaat van je bedrijf. Kijk daarbij naar de branche of bedrijfstak waar je je in bevindt, maar ook naar ontwikkelingen in de maatschappij. Je klanten of concurrenten kunnen je resultaten beïnvloeden, maar de overheid bijvoorbeeld ook.
Wil je weten hoe je er voor staat ten opzichte van je concurrent? THINK doet gratis een concurrentie check voor je! Lees meer over de concurrentiecheck
Als je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen op een rij hebt gezet, heb je een goed overzicht van je organisatie en het landschap waar het zich in bevindt. Je hebt een SWOT-analyse gemaakt. Om je marketingstrategie te bepalen bedenk je welke sterktes je moet benadrukken en op welke kansen je in moet spelen. Maar het belangrijkste inzicht dat je uit een SWOT-analyse kunt halen is welke sterktes je kunt inzetten om bedreigingen om te bouwen tot kansen.
Zet jouw organisatie zich bijvoorbeeld steeds meer in als een echte specialist op het vakgebied, maar doen concurrenten dit ook? Dan kan dat een bedreiging zijn. Op dat vlak heb je dan namelijk geen concurrentievoordeel. Maar is jouw organisatie tegelijkertijd ook groter dan die van je concurrenten? Gebruik die sterkte dan om je te positioneren als de grootste expert. Zo heb je ineens minder last van de bedreiging van de concurrentie en speel je in op de kans dat je doelgroep steeds meer behoefte heeft aan specialistische kennis.
Met de juiste interpretatie is een SWOT-analyse dus een mooi startpunt voor het schrijven van een marketingstrategie. We noemen nog een paar voordelen:
Een SWOT-analyse is heel eenvoudig. Je hebt geen kennis van ingewikkelde modellen en theorieën nodig.
Het zorgt voor draagvlak binnen de organisatie voor veranderingen. Je maakt de analyse namelijk het liefst met meerdere collega’s van verschillende afdelingen.
Doordat verschillende afdelingen samenwerken werkt het maken van de analyse ook als een teambuilding activiteit. Je spreekt met collega’s die je normaal gesproken misschien wel nooit tegenkomt.
Een SWOT-analyse kijkt niet alleen naar de organisatie zelf (intern), maar ook naar waar je bedrijf staat (extern).
Je weet welke zaken je moet benadrukken in je communicatie en welke juist niet. Zo vormt een SWOT-analyse ook meteen de basis van je communicatiestrategie.
Wil je de beste basis leggen voor je marketing(communicatie)strategie? Let er dan op dat je de volgende veelvoorkomende valkuilen vermijdt:
1. Sterktes en zwaktes onterecht labelen als kansen en bedreigingen en andersom
Vind je dit moeilijk? Vraag je dan af of het gaat om iets waar je bedrijf direct invloed op uit kan oefenen (intern), zoals bijvoorbeeld prijs en assortiment. Dan gaat het om een sterkte of zwakte. Gaat het bijvoorbeeld om een wens van klanten, ontwikkelingen bij concurrenten of nieuwe wetgeving? Dan kun je hier niet direct invloed op uitoefenen (extern) en dus spreken we van kansen en bedreigingen.
2. Stoppen na het invullen van de 4 elementen
Een andere veelgemaakte fout is het stoppen na het bepalen van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Dat betekent namelijk dat je geen strategie ontwikkeld op basis van je SWOT-analyse. Het is juist essentieel dat je de vier elementen tegenover elkaar zet. Hoe kun je sterktes gebruiken om een bedreiging af te wenden? Hoe kunnen we gebruik maken van sterkten om kansen in de markt te benutten? En kunnen we zwakten ombuigen om bedreigingen af te wenden of kansen te benutten? Stel jezelf altijd deze vragen.
3. Geen structuur aanbrengen
Als je geen structuur aanbrengt, kan een SWOT-analyse vrij onoverzichtelijk worden. Als je niet uitkijkt wordt het een grote verzamelbak van bevindingen zonder dat de onderlinge relaties duidelijk zijn. Daarom is het erg nuttig om de bevindingen te categoriseren om zo structuur aan te brengen.
4. Niet kritisch naar jezelf kijken
De objectiviteit van een SWOT-analyse kan lastig zijn om te meten. Daardoor kunnen blinde vlekken in de organisatie makkelijk bevestigd worden. Als je als ondernemer ontzettend optimistisch bent kan dit een verkeerd beeld schetsen van waar je organisatie daadwerkelijk staat. Het kan daarom geen kwaad om ook een externe partij bij het maken van de SWOT-analyse te betrekken. Deze kan ervoor waken dat de uitkomst zo objectief mogelijk wordt.
Hulp nodig bij het maken van een SWOT-analyse en marketingstrategie? Neem dan contact op met een van onze marketing specialisten.
Omslagfoto door Austin Distel op Unsplash
Succesvolle doelgroepactivatie voor Profoto: Uitverkocht event en een wachtlijst!
Profoto is een premiummerk in flitsapparatuur voor professionele fotografen, bekend om hun inspirerende content en sterke merkimago. Maar wat als je doelgroep het product eerst moet ervaren om overtuigd te raken? Dat was precies de uitdaging waarvoor Profoto ons inschakelde. Het resultaat?
Veel marketingcampagnes zijn gericht op de Do fase (aankoopfase in de klantreis). In deze fase heb je veel kans omdat er een koopbehoefte is. Echter is er ook meer concurrentie. Daarom is het belangrijk om ook in de eerdere fasen van de klant reis als de See en Think fase (orientatie en overweging) aanwezig te zijn om alvast een band met de prospect op te bouwen. Leer er meer over in dit artikel over het See, Think, Do, Care model.
Met ‘lookalike’ wordt binnen online marketing gesproken over een doelgroep die is samengesteld uit gebruikers die vergelijkbare kenmerken vertonen als een bestaande groep klanten of gebruikers. Het doel van lookalike targeting is om nieuwe potentiële klanten te bereiken.
ROI staat voor Return Of Investment, ofwel als ik 1 euro investeer, hoeveel euro levert investeren in online marketing mij dan op?
Een logische vraag waar we niet direct antwoord op kunnen geven omdat dit per bedrijf, sector, periode en ook regio kan verschillen. Daarnaast is ook de aansluiting van jouw product of dienst op de markt een belangrijke factor.
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands bekend als zoekmachine optimalisatie. Dit is een onderdeel van zoekmachinemarketing waarbij de activiteiten ervoor zorgen dat je website goed vindbaar is in zoekmachines als Google en Bing. De optimalisatie heeft betrekking op techniek, content en autoriteit.
Een uitgebreidere uitleg lees je hieronder:
SEO, oftewel Search Engine Optimization, is een belangrijk proces waarbij de inhoud en techniek van een website worden geoptimaliseerd om hoger te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Het is een cruciaal onderdeel van digitale marketing, omdat het ervoor zorgt dat je website beter vindbaar is voor potentiële klanten.
Het doel van SEO is om zoekmachines te helpen begrijpen waar je website over gaat en welke informatie relevant is voor gebruikers die bepaalde zoektermen invoeren. Door de inhoud en techniek van je website te optimaliseren, kun je de zoekmachines laten zien dat jouw website de meest relevante informatie bevat voor bepaalde zoektermen.
Er zijn verschillende aspecten van SEO die moeten worden geoptimaliseerd om een website hoger te laten scoren in de zoekresultaten. Enkele belangrijke elementen zijn:
SEO is een continu proces dat regelmatig moet worden bijgewerkt om ervoor te zorgen dat je website hoger blijft scoren in de zoekresultaten. Hoewel het soms wat tijd kan kosten voordat je resultaten ziet, kan het investeren in SEO op de lange termijn bijdragen aan de groei en het succes van je bedrijf.
Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.