Google Mijn Bedrijf optimaliseren: Zo schittert jouw bedrijf in de lokale zoekresultaten!

Google Mijn Bedrijf optimaliseren: Zo schittert jouw bedrijf in de lokale zoekresultaten!

De Google Mijn Bedrijf vermelding

Veel eigenaren en marketeers zijn dagelijks actief bezig met de zichtbaarheid van hun bedrijf in Google’s zoekresultaten. Toch wordt door velen de optimalisatie van een belangrijk aspect vergeten: de Google Mijn Bedrijf vermelding!

Deze Google Mijn Bedrijf vermelding wordt weergegeven wanneer men zoekt op je bedrijfsnaam, maar kan ook vertoond worden voor relevante lokale zoekopdrachten. Heb je bijvoorbeeld een bakkerij in Breda, dan kun je weergegeven worden wanneer iemand zoekt op ‘bakker in Breda’. Tegenwoordig kan zelfs zoeken op ‘bakker’ al voldoende zijn om vertoond te worden, omdat Google steeds beter de zoekbehoefte van haar gebruikers begrijpt.

Zoals je hiernaast ziet neemt je vermelding flink wat ruimte in op Google’s zoekresultatenpagina. Het is zonde om deze ruimte niet optimaal te benutten!

Zie je Google Mijn Bedrijf vermelding dan ook als het visitekaartje van je bedrijf. Een goed verzorgde vermelding schept vertrouwen en draagt bij aan een professionele uitstraling. Zeer belangrijk wanneer je potentiële klanten wil overtuigen van je kwaliteiten dus!

Benieuwd hoe je deze ruimte optimaal in kunt richten? Zo zorg je voor een goed verzorgde en aantrekkelijke Google Mijn Bedrijf vermelding:

1. Voeg volledige en actuele informatie toe

Je vermeldingen beheer je via de Google My Business pagina. Nadat je ingelogd bent en je vermelding geselecteerd hebt is het tijd om te beginnen met de basics.

In het tabblad ‘Informatie’ kun je allerlei gegevens invullen. Een aantal tips:

Wees volledig

Wees zo volledig mogelijk. Vul alle onderdelen in die relevant zijn voor je bedrijf. Bedenk ook: hoe meer je hier invult, hoe meer ruimte je Google Mijn Bedrijf vermelding in zal nemen op de pagina met zoekresultaten. En dat is weer gunstig voor je zichtbaarheid.

Zorg voor eenheid

Zorg dat de gegevens die je in Google Mijn Bedrijf invoert overeenkomen met de gegevens die op je website staan én matchen met de vermeldingen van je bedrijf op andere websites (bijv. De Telefoongids). Let er dus op dat je bedrijfsnaam, telefoonnummer, adresgegevens etc. op zoveel mogelijk plekken hetzelfde vermeld worden. Dit vergroot de kans dat Google jouw vermelding zal weergeven in de zoekresultaten.

Benoem relevante categorieën

Onder je bedrijfsnaam kun je categorieën invullen. Kies een hoofdcategorie die je dienstverlening het beste weerspiegelt en vul daarnaast (indien mogelijk) nog een aantal andere relevante categorieën in.

Gebruik de functies voor afspraken, services en menu’s

Google biedt hier nog een aantal interessante mogelijkheden aan: je kunt een overzicht van je services vertonen, gebruikers een afspraak laten maken, of een menukaart weergeven. Maak gebruik van deze functionaliteiten!

Heb je een pagina op je website waar mensen eenvoudig een afspraak kunnen maken? Dan kun je die URL toevoegen bij ‘URL voor afspraken’. Kun je voor je diensten vaste prijzen benoemen? Dan kun je deze diensten onder ‘Services’ toevoegen. En heb je een restaurant of eetgelegenheid, dan kun je eenvoudig je menukaart inclusief prijzen toevoegen. Let er dan uiteraard wel op dat je dit up-to-date houdt, indien je menu regelmatig wisselt.

Zie je bovengenoemde opties niet staan? Dat is mogelijk. Google weergeeft deze opties namelijk alleen voor bepaalde soorten bedrijven. Als het voor jouw bedrijf niet relevant is, zal Google de mogelijkheid niet weergeven. Zo kunnen wij bij Think Online helaas niet onze ambachtelijke broodjes en huisgemaakte soepen aanprijzen via de menu’s functionaliteit.

2. Voeg foto’s toe

Zowel in het tabblad ‘Informatie’ als in ‘Foto’s’ heb je de mogelijkheid om foto’s van je bedrijf toe te voegen. Foto’s zijn een essentieel onderdeel van je Google Mijn Bedrijf vermelding. Uit ervaring en verzamelde data weten we dat ze veel weergegeven en bekeken worden (deze data kun je bovendien inzien via het tabblad ‘Insights’).

Foto’s vormen een belangrijke bijdrage aan je vermelding, beelden zeggen immers vaak meer dan woorden. Geef je potentiële klanten een goede impressie van je bedrijf en wees ook hier zo volledig mogelijk in. Maak mooie foto’s van het bedrijfspand, toon foto’s van je team in actie en breng de werkomgeving of de faciliteiten van je bedrijf in beeld.

Goed om te weten: ook klanten en derden kunnen eenvoudig foto’s toevoegen aan je bedrijfsvermelding. Dit kan natuurlijk positief uitpakken, met leuke ‘user generated content’, maar kan ook leiden tot lage kwaliteit foto’s. Daarbij geeft Google een voorkeur aan foto’s van anderen, waardoor het lastig kan zijn om ongewenste foto’s niet langer weer te geven zodra ze geplaatst zijn.

Wil je dit voor zijn? Bedenk dan eens een actie waarbij je klanten stimuleert om zelf foto’s toe te voegen aan de vermelding. Beloon creatieve foto’s met een leuke weggever, of mooie kortingen. Zo verzamel je goede foto’s van derden, die weer bijdragen aan een positieve perceptie van je bedrijf.

4. Stel posts op

Google Mijn Bedrijf biedt ook de mogelijkheid om posts te delen. Deze posts kun je qua opmaak vergelijken met (eenvoudige) Facebook en LinkedIn berichten. Je kunt een afbeelding of video toevoegen, een begeleidende omschrijving invullen en een link toevoegen naar je website.

Hoewel Google de posts zelf omschrijft als een soort ‘mini-blogs’, is het niet aan te raden om hier een heel verhaal uit te wijden. Gebruik het liever als een doorgang naar de content op je website. Deel relevante nieuwtjes of blogs, maak de gebruiker nieuwsgierig naar de inhoud, houd de omschrijving kort en krachtig en verwijs dan door naar het bericht op je website.

De posts functie is daarnaast ook inzetbaar voor het delen van geplande activiteiten en evenementen. Voor evenementen kun je gegevens zoals de begin en einddatum toevoegen, en zelfs starttijden en eindtijden benoemen. En waar reguliere posts 7 dagen blijven staan, blijft je evenement post actief tot het evenement geweest is.

Je kunt zelfs aanbiedingen en specifieke producten uitlichten in posts; ideaal om potentiële klanten snel te sturen naar interessante deals!

5. Ontdek de Berichten functie

Wil je mobiele gebruikers de mogelijkheid bieden om direct vanuit de zoekresultaten contact met je op te nemen? Dat kan met de Berichten functie. Gebruikers die in je Google Mijn Bedrijf vermelding op ‘Bericht’ klikken kunnen direct een bericht sturen, en komen hierbij terecht in een soort chatomgeving.

Deze functionaliteit staat niet standaard aan, maar dien je zelf in te stellen als je hier gebruik van wilt maken. Hiervoor installeer je de Google Mijn Bedrijf app op een smartphone. De berichten die naar je bedrijf verzonden worden zullen op deze telefoon binnenkomen.

Ga je gebruik maken van deze functie? Zorg er dan wel voor dat je tijdig reageert op inkomende berichten. Het is belangrijk om dit actief bij te houden, zodat je frustraties voorkomt bij (potentiële) klanten die gebruik maken van de Berichten functie.

6. Houd de ontwikkelingen van Google Mijn Bedrijf in de gaten

Google Mijn Bedrijf blijft zich verder ontwikkelen. Over tijd zien we hoe steeds meer interessante functies en mogelijkheden toegevoegd worden. Maak optimaal gebruik van de nieuwste opties die Google je aanbiedt en creëer zo een optimale Google Mijn Bedrijf vermelding.

Door regelmatig even te kijken naar de functionaliteiten ben je bovendien steeds weer even actief bezig met je vermelding, wat weer helpt om deze mooi up-to-date te houden.

Met al deze tips en adviezen laat je je Google Mijn Bedrijf pagina schitteren in de zoekresultaten. Heb jij al een verzorgd ‘visitekaartje’ opgesteld?

Wil je goed lokaal gevonden worden op alle fronten? Think Online heeft veel ervaring met lokale SEO en helpt je om sterke lokale zichtbaarheid te realiseren met jouw onderneming. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken!

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

Natuurlijk is dit afhankelijk van de benodigde inzet van online marketing. Belangrijke factoren die de kosten van online marketing bepalen zijn hoe sterk de beschikbare middelen zijn zoals website en online autoriteit. Maar ook de naamsbekendheid en concurrentie spelen een rol. Daarnaast hangt het ook af van wat je doelstelling is en hoeveel van het werk je zelf op kan pakken. Wij kijken graag samen met je naar deze zaken en kunnen dan een inschatting maken van de benodigde investering die nodig is om je online marketing doelstellingen te realiseren.

Waar je zelf vast over na kan denken; wat mag een verkoop, contactmoment of nieuwe klant kosten? En hoeveel wil ik die per maand hebben?

Om een vliegende start met online marketing te maken heeft THINK Start Smart ontwikkeld. Ook slim starten met online marketing?

Om er achter te komen welke online marketing specialist in Breda het beste bij je past kijk je naar je bedrijfsgrote en je doelstellingen.


Kijk eerst zelf eens in Google, welke online marketing specialisten ui Breda zijn zelf goed zichtbaar in Google? Kijk vervolgens op de blog van de specialist en vraag je af of de onderwerpen aansluiten bij wat de stijl en kwaliteit die jij zoekt! Kijk ook naar de teksten, zijn deze goed geschreven of staan ze (te) vol met zoekwoorden? Kijk goed naar de uitstraling en klanten, is dat wat bij jouw past?


Er zijn verschillende soorten onlne marketing specialisten in Breda. Freelance online marketeers (vaak hoog niveau van 1 marketing discipline), Kleine bureau's en grote bureau's. Bij online marketing bureau's kan je een onderscheid maken tussen verkoopgedreven en marketinggedreven. De verkoopgedreven bureau's werken vaak met pakketten en hebben veel accountmanagers in dienst die je bellen dat je niet goed vindbaar bent. Ze adverteren soms zelf wel in Google maar zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten vaak niet vindbaar.


Marketinggedreven online marketing bureau's leveren meestal maatwerk, hebben een goed verhaal op de overons pagina, vertellen over hun visie in plaats van pakketten en in de teamsamenstelling zie je meer inhoudelijke medewerkers dan verkopers.


Bij THINK hebben we geen verkopers, alleen specialisten. Wij leveren maatwerk en hebben specialisten op het gebied van marketing strategie, SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google Ads), social media marketing, Analytics, en conversie optimalisatie.

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Door een website technisch, op het gebied van content en autoriteit te optimaliseren maak je websites beter vindbaar in zoekmachines als Google en Bing.

SEA staat voor zoekmachine adverteren

CRO staat voor conversie ratio optimaliseren

CTR is het percentage gebruikers dat doorklikt

ROI staat voor Return Of Investment, ofwel als ik 1 euro investeer, hoeveel euro levert investeren in online marketing mij dan op?
Een logische vraag waar we niet direct antwoord op kunnen geven omdat dit per bedrijf, sector, periode en ook regio kan verschillen. Daarnaast is ook de aansluiting van jouw product of dienst op de markt een belangrijke factor.

Veel bedrijven vragen zich af of ze zelf een marketeer aan moeten nemen of online marketing uitbesteden. Beide situaties hebben voor- en nadelen.

Voordelen van online marketing uitbesteden aan THINK: Een breed team van online marketing specialisten die samen meer ervaring en kennis hebben dan een 'generalist'. Routine van onze online marketeers, effectieve werkprocessen en toegang tot slimme software tools geven vaak sneller resultaat dan een inhouse marketeer die deze omstandigheden niet heeft. Een inhouse marketeer zit dichter op de dagelijkse gang van zaken en kan zich focussen op een segment. De ideale situatie is in veel gevallen de combinatie. En THINK kan ook een hybride variant aanbieden. Sparren over online marketing kansen?