RAPPORTAGES

Uitleg bij rapportages

Op deze pagina vind je aanvullende uitleg over de rapportage die je van ons hebt ontvangen.

Marketingfunnel

We werken op basis van een marketingfunnel. Die funnel bestaat uit de volgende onderdelen:

  • bereik;

  • (website)bezoek,

  • conversie.

Eerst is het nodig om aantrekkelijke content te maken. Vervolgens zorgen we ervoor dat we je doelgroep bereiken om zo verkeer naar de website te realiseren. Als er voldoende bezoekers zijn en de content blijkt goed genoeg aan te sluiten bij deze doelgroep dan focussen we ons op de conversie.

Online campagnes

Tijdens de optimalisatie van online campagnes doen we onder andere het volgende:

  • Advertentieteksten verbeteren (vaak met of als doel het CTR verbeteren)

  • Biedingen aanpassen (zodat er meer of minder wordt geboden afhankelijk van e kans dat een advertentie succesvol is)

  • Landingspagina's verbeteren (bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat mensen verder de funnel in worden gestuurd)

  • Zoekwoorden en websites uitsluiten en/of toevoegen (met als doel om advertenties beter te laten aansluiten bij de potentiële klant)

  • Nieuwe targetingopties toevoegen om te testen (bijvoorbeeld op bepaalde locaties of doelgroepen)

Naast de optimalisatie werkzaamheden zoeken we ook regelmatig (afhankelijk van de beschikbare uren) naar nieuwe kansen door o.a. na te gaan wat de concurrentie doet. Op basis daarvan en na overleg kunnen we er vervolgens voor kiezen om de campagnes verder uit te breiden en/of meer of minder in te zetten op bestaande campagnes.

Onderstaande begrippen gebruiken we in rapportages wanneer we praten over de resultaten van online campagnes zoals Google Ads en social media campagnes.

Vertoningen/impressies

Het aantal keren per dag dat advertenties zijn getoond.

Klikken

Het aantal klikken op advertenties.

CTR (click-through-rate)/doorklikratio

De verhouding tussen het aantal keren dat advertenties zijn vertoond en het aantal keren op advertenties is geklikt. CTR = (Klikken / Vertoningen) x 100

CPC (cost-per-click) / kosten per klik

De gemiddelde kostprijs per klik.

Kosten

De totale advertentiekosten.

Coversies

Een actie van de bezoeker op de website die waarde heeft, zoals het versturen van het contactformulier of het aankopen van een product.

Kosten per conversie

Totale advertentiekosten gedeeld door het aantal conversies.

Conversie percentage

De verhouding tussen het aantal keren dat op advertenties is geklikt en het aantal conversies dat is gerealiseerd.
Conversie % = (Conversies / Klikken) x 100

Ondersteunende conversies

Conversies die niet direct via bijvoorbeeld Google Ads zijn gerealiseerd, maar waar Google Ads op een ander kanaal wel een ondersteunende rol heeft gespeeld.
Voorbeeld: dag 1: klik naar website via google Ads + geen conversie, dag 2: klik naar website via organische zoekresultaten van Google + conversie (hierbij is Google Ads verantwoordelijk voor een ondersteunende conversie)

Advertentieplanning

De momenten (specifieke dagen van de week en/of uren van de dag) waarop de advertenties actief zijn.

Websitestatistieken

Onderstaande begrippen gebruiken we in rapportages wanneer we praten over de resultaten van een website. Dit zijn tevens de termen die worden gebruikt in Google Analytics.

Sessies

Het aantal bezoekers op je website.

Nieuwe sessies

Het aantal bezoeken vanaf apparaten die nog niet eerder op je site waren geweest. Google telt iets als een 'nieuwe sessie' als de website ten minste 30 dagen niet vanaf dat apparaat is bezocht. Dit wordt gemeten via cookies. Worden de cookies verwijderd, dan wordt de sessies dus ook als nieuwe sessie gerekend.

Gebruikers

Alle unieke bezoekers op je website. Terugkerende bezoekers tellen niet mee.

Paginaweergaven

Het totaal aantal bekeken pagina's op je site. Herhalingsbezoeken tellen hier wel mee.

Pagina's per sessie

Het gemiddeld aantal bekeken pagina's per bezoek.

Gemiddelde sessieduur

De gemiddelde tijd die een bezoek aan je site duurt.

Bouncepercentage

Het percentage bezoeken waarbij slechts op één pagina wordt gekeken en niet wordt doorgeklikt naar een andere pagina. Dit wordt ook wel het weigeringspercentage genoemd.

Gebeurtenissen (of events)

Gebeurtenissen of events zijn gebruikersinteracties met content op een webpagina of een scherm die afzonderlijk kunnen worden bijgehouden. Bijvoorbeeld downloads en interne of uitgaande link klikken.

Doelen

De doelen die je in Google Analytics kunt instellen. Bijvoorbeeld een bezoek aan een specifieke pagina, een gebeurtenis of een reeks kenmerken.

Veelgestelde vragen

De aandachtsspanne van Gen Z is kort, maar dat betekent niet dat ze oppervlakkig zijn. Je moet gewoon snel tot de kern komen. Grijp hun aandacht met creatieve visuele content, humor of een prikkelende vraag.

Belangrijk is dat je meteen laat zien wat de waarde is: wat heb je hen te bieden? Denk in memes, video’s, challenges, én maak het interactief. Want stilzitten doet Gen Z niet.

Meer weten over Gen Z? Check onze blog: Generatie Z met déze insteek zijn ze écht wel te bereiken.

Vier belangrijke acties: een check van de huidige cookiemelding, het kiezen voor een door Google aanbevolen CMP (Cookie Management Platform), het up-to-date houden van cookiebeleid, privacy- en wetgeving verklaring, en het instellen van Google Consent Mode V2 via Google Tag Manager.

Om er achter te komen welke online marketing specialist in Breda het beste bij je past kijk je naar je bedrijfsgrote en je doelstellingen.


Kijk eerst zelf eens in Google, welke online marketing specialisten ui Breda zijn zelf goed zichtbaar in Google? Kijk vervolgens op de blog van de specialist en vraag je af of de onderwerpen aansluiten bij wat de stijl en kwaliteit die jij zoekt! Kijk ook naar de teksten, zijn deze goed geschreven of staan ze (te) vol met zoekwoorden? Kijk goed naar de uitstraling en klanten, is dat wat bij jouw past?


Er zijn verschillende soorten onlne marketing specialisten in Breda. Freelance online marketeers (vaak hoog niveau van 1 marketing discipline), Kleine bureau's en grote bureau's. Bij online marketing bureau's kan je een onderscheid maken tussen verkoopgedreven en marketinggedreven. De verkoopgedreven bureau's werken vaak met pakketten en hebben veel accountmanagers in dienst die je bellen dat je niet goed vindbaar bent. Ze adverteren soms zelf wel in Google maar zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten vaak niet vindbaar.


Marketinggedreven online marketing bureau's leveren meestal maatwerk, hebben een goed verhaal op de overons pagina, vertellen over hun visie in plaats van pakketten en in de teamsamenstelling zie je meer inhoudelijke medewerkers dan verkopers.


Bij THINK hebben we geen verkopers, alleen specialisten. Wij leveren maatwerk en hebben specialisten op het gebied van marketing strategie, SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google Ads), social media marketing, Analytics, en conversie optimalisatie.

De term “gepseudonimiseerd” is een term die wordt gebruikt in de context van gegevensbescherming en privacy. Dit is een proces waarbij persoonlijke gegevens zodanig worden bewerkt dat dit niet meer naar een specifiek persoon te herleiden is. Er wordt een pseudoniem (een vervangende waarde) aan gekoppeld, zoals een nummer of een code, om de identiteit van de persoon te beschermen.

Een online concurrentieanalyse is een proces waarbij je de online activiteiten en strategieën van je concurrenten onderzoekt en evalueert. Het doel is om inzicht te krijgen in hun sterke en zwakke punten, zodat je je eigen online aanwezigheid kunt verbeteren.

Door te begrijpen waar je concurrenten succesvol in zijn en waar ze mogelijk tekortschieten, kun je kansen identificeren om je te onderscheiden en je marktpositie te versterken. Dit is essentieel voor ondernemers, directeuren, marketingmanagers en marketeers die streven naar een competitief voordeel in de digitale markt.

Hulp nodig bij het analyseren van je concurrenten? Bekijk hoe onze concurrentieaudit je helpt strategisch voorop te lopen!