Op deze pagina vind je aanvullende uitleg over de rapportage die je van ons hebt ontvangen.
We werken op basis van een marketingfunnel. Die funnel bestaat uit de volgende onderdelen:
bereik;
(website)bezoek,
conversie.
Eerst is het nodig om aantrekkelijke content te maken. Vervolgens zorgen we ervoor dat we je doelgroep bereiken om zo verkeer naar de website te realiseren. Als er voldoende bezoekers zijn en de content blijkt goed genoeg aan te sluiten bij deze doelgroep dan focussen we ons op de conversie.
Tijdens de optimalisatie van online campagnes doen we onder andere het volgende:
Advertentieteksten verbeteren (vaak met of als doel het CTR verbeteren)
Biedingen aanpassen (zodat er meer of minder wordt geboden afhankelijk van e kans dat een advertentie succesvol is)
Landingspagina's verbeteren (bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat mensen verder de funnel in worden gestuurd)
Zoekwoorden en websites uitsluiten en/of toevoegen (met als doel om advertenties beter te laten aansluiten bij de potentiële klant)
Nieuwe targetingopties toevoegen om te testen (bijvoorbeeld op bepaalde locaties of doelgroepen)
Naast de optimalisatie werkzaamheden zoeken we ook regelmatig (afhankelijk van de beschikbare uren) naar nieuwe kansen door o.a. na te gaan wat de concurrentie doet. Op basis daarvan en na overleg kunnen we er vervolgens voor kiezen om de campagnes verder uit te breiden en/of meer of minder in te zetten op bestaande campagnes.
Onderstaande begrippen gebruiken we in rapportages wanneer we praten over de resultaten van online campagnes zoals Google Ads en social media campagnes.
Het aantal keren per dag dat advertenties zijn getoond.
Het aantal klikken op advertenties.
De verhouding tussen het aantal keren dat advertenties zijn vertoond en het aantal keren op advertenties is geklikt. CTR = (Klikken / Vertoningen) x 100
De gemiddelde kostprijs per klik.
De totale advertentiekosten.
Een actie van de bezoeker op de website die waarde heeft, zoals het versturen van het contactformulier of het aankopen van een product.
Totale advertentiekosten gedeeld door het aantal conversies.
De verhouding tussen het aantal keren dat op advertenties is geklikt en het aantal conversies dat is gerealiseerd.
Conversie % = (Conversies / Klikken) x 100
Conversies die niet direct via bijvoorbeeld Google Ads zijn gerealiseerd, maar waar Google Ads op een ander kanaal wel een ondersteunende rol heeft gespeeld.
Voorbeeld: dag 1: klik naar website via google Ads + geen conversie, dag 2: klik naar website via organische zoekresultaten van Google + conversie (hierbij is Google Ads verantwoordelijk voor een ondersteunende conversie)
De momenten (specifieke dagen van de week en/of uren van de dag) waarop de advertenties actief zijn.
Onderstaande begrippen gebruiken we in rapportages wanneer we praten over de resultaten van een website. Dit zijn tevens de termen die worden gebruikt in Google Analytics.
Het aantal bezoekers op je website.
Het aantal bezoeken vanaf apparaten die nog niet eerder op je site waren geweest. Google telt iets als een 'nieuwe sessie' als de website ten minste 30 dagen niet vanaf dat apparaat is bezocht. Dit wordt gemeten via cookies. Worden de cookies verwijderd, dan wordt de sessies dus ook als nieuwe sessie gerekend.
Alle unieke bezoekers op je website. Terugkerende bezoekers tellen niet mee.
Het totaal aantal bekeken pagina's op je site. Herhalingsbezoeken tellen hier wel mee.
Het gemiddeld aantal bekeken pagina's per bezoek.
De gemiddelde tijd die een bezoek aan je site duurt.
Het percentage bezoeken waarbij slechts op één pagina wordt gekeken en niet wordt doorgeklikt naar een andere pagina. Dit wordt ook wel het weigeringspercentage genoemd.
Gebeurtenissen of events zijn gebruikersinteracties met content op een webpagina of een scherm die afzonderlijk kunnen worden bijgehouden. Bijvoorbeeld downloads en interne of uitgaande link klikken.
De doelen die je in Google Analytics kunt instellen. Bijvoorbeeld een bezoek aan een specifieke pagina, een gebeurtenis of een reeks kenmerken.
Veel marketingcampagnes zijn gericht op de Do fase (aankoopfase in de klantreis). In deze fase heb je veel kans omdat er een koopbehoefte is. Echter is er ook meer concurrentie. Daarom is het belangrijk om ook in de eerdere fasen van de klant reis als de See en Think fase (orientatie en overweging) aanwezig te zijn om alvast een band met de prospect op te bouwen. Leer er meer over in dit artikel over het See, Think, Do, Care model.
Een website kan nog zoveel bezoekers trekken, maar als ze niet converteren, mis je kansen. User Experience (UX) en conversieoptimalisatie (CRO) helpen je website te verbeteren, zodat bezoekers sneller de gewenste actie ondernemen. Dit kan door:
Door UX en CRO slim in te zetten, verhoog je het aantal leads en verkopen zonder extra advertentiekosten.
Wil je de prestaties van je website verbeteren? Lees onze case over conversieoptimalisatie en UX voor Opel!
Een online concurrentieanalyse bestaat doorgaans uit drie stappen:
Intake: Hierbij leer je je eigen bedrijf en doelen kennen. Wie zijn je concurrenten? Wat wil je bereiken? En welke uitdagingen zie jij?
Analyse: In deze fase duik je in de cijfers en strategieën van je concurrenten. Je bekijkt hoe zij online scoren en vergelijkt dit met jouw resultaten.
Advies: Het resultaat is een adviesrapport vol met kansen, tips en advies om online beter te presteren dan je concurrentie.
Meer weten over concurrentieanalyse? Lees verder op onze auditpagina!
Social media is hét speelveld voor Generatie Z. Ze gebruiken platforms zoals TikTok, Instagram, YouTube en Snapchat niet alleen om te communiceren, maar ook om merken te ontdekken, inspiratie op te doen en keuzes te maken.
Social media is daarmee geen kanaal ‘erbij’, maar het startpunt van je klantrelatie. Zorg voor relevante, creatieve, en vooral snackable content. Pas je tone of voice aan per platform en reageer actief op interactie.
Wil je je social content aanscherpen voor Gen Z? Laat je inspireren door onze tips in dit artikel: Generatie Z met déze insteek zijn ze écht wel te bereiken.
De term “gepseudonimiseerd” is een term die wordt gebruikt in de context van gegevensbescherming en privacy. Dit is een proces waarbij persoonlijke gegevens zodanig worden bewerkt dat dit niet meer naar een specifiek persoon te herleiden is. Er wordt een pseudoniem (een vervangende waarde) aan gekoppeld, zoals een nummer of een code, om de identiteit van de persoon te beschermen.