Contextual targeting (ook wel contextual advertising) is een methode van adverteren gebaseerd op de inhoud van een webpagina. Contextual targeting behoort tot één van de varianten van display advertising: het adverteren op advertentieruimte van websites. Heeft een webpagina context die relevant is voor de advertentie, dan wordt daar de advertentie vertoond.
Contextual targeting richt zich specifiek op de context van een webpagina: de tekst wordt gescand op relevante zoekwoorden en zo wordt een advertentie vertoond die aansluit bij de context. In deze blog leggen we je uit wat contextual targeting is.
Maar eerst, hoe werkt dat eigenlijk, display advertising? Het is heel simpel: websites bieden hun advertentieruimte aan op advertentieveilingen. De bannerruimte wordt hier automatisch verhandeld. Denk bijvoorbeeld aan populaire websites als telegraaf.nl, nrc.nl, nu.nl, funda.nl, zoover.nl en marktplaats.nl. Er zijn een hoop verschillende manieren van targeting in bijvoorbeeld het Google displaynetwerk. Hierbij zijn er ook combinaties mogelijk. We leggen een aantal hieronder uit door middel van voorbeelden:
Voorbeeld: Je hebt een webshop met beveiligingscamera’s en alarmsystemen. Op een bekende nieuwssite is zojuist een bericht geplaatst waarin staat dat de inbraakcijfers in Nederland weer zijn gestegen het afgelopen halfjaar. Juist bij dat artikel wordt jouw banner met slimme beveiligingsoplossingen geplaatst. Iedereen die bang is geworden van het artikel zal op jouw banner klikken en kijken of ze hun huis kunnen beveiligen tegen inbrekers.
Voorbeeld: Je hebt een cafetaria in Breda. Met locatie targeting kan worden gezorgd dat de banner van jouw cafetaria alleen wordt getoond aan bezoekers uit deze stad of regio. Laat die hongerige mensen maar komen!
Voorbeeld: Je hebt een webshop met allerlei producten voor baby’s. Door middel van de in-marketing-doelgroep ‘kinderwagens’, kun je mensen bereiken die actief onderzoek doen naar een nieuwe kinderwagen. Deze mensen zijn er zelf actief naar op zoek, waardoor dit een interessante groep is om een banner aan te vertonen van jouw uitgebreide assortiment kinderwagens.
Voorbeeld: Een bezoeker heeft jouw website of een bepaalde webpagina bezocht. Laten we als voorbeeld nemen een specifieke pagina van je webshop, zoals de nieuwste iPhone. Door middel van remarketing kun je de bezoekers die geen bestelling hebben geplaatst, maar wel de pagina hebben bezocht, een banner laten zien van de iPhone. Hiermee bereik je personen die al eerder interesse hebben getoond, namelijk door het bezoeken van de pagina. Wellicht dat ze nu wel besluiten om de iPhone aan te schaffen!
Voorbeeld: Je hebt een beautysalon en wil de naamsbekendheid van de salon vergroten onder een interessante doelgroep. Door middel van targeting op de gewoonte “Gaat vaak naar een salon” kun je mogelijk een interessante groep mensen bereiken voor het maken van een eerste afspraak bij jouw salon.
De meest gebruikte vorm van contextual targeting is in de vorm van banners of pop-up advertenties. Je komt contextual targeting tegen op de grootste websites. Lees je een artikel met tips voor het maaien van je gras en komt er een grasmaaier-advertentie naast het artikel te voorschijn? Dat is geen toeval!
Met contextual targeting haal je meer rendement uit je mediabudget
Het doel is om advertenties aan een bezoeker te laten zien voor producten en services waarin de bezoeker al geïnteresseerd is. Een dergelijke campagne kan worden ingezet om naamsbekendheid te vergroten maar ook voor leadgeneratie en verkoopstimulerende doelen.
Je kunt er als aanbieder van hobbykok-gereedschap voor kiezen je banner te laten zien op websites die te maken hebben met eten. Een pagina met een recept voor lasagne bijvoorbeeld. Verkoop je laptops? Denk dan eens aan nieuwssites die artikelen plaatsen over technologische ontwikkelingen. Aanbieder van reizen op maat? Laat je display advertentie dan zien naast berichten over reizen.
De mogelijkheden zijn oneindig! En het grote voordeel van contextual targeting is dat je mensen bereikt die ECHT geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Ze bekijken niet zomaar een recept voor lasagne… Ze willen graag lasagne maken. En laat op jouw banner nou de perfecte ovenschaal staan!
Je doet er goed aan om te bedenken op welke zoekwoorden of onderwerpen je niet gevonden wil worden met je advertentie. Ook kun je een aantal plaatsingen (zoals mobiele apps, websites met gevoelige content) uitsluiten. Zo kun je dus voorkomen dat een advertentie van jouw lasagne ovenschaal wordt vertoond naast een artikel dat over computers gaat.
Kun je hulp gebruiken bij het inzetten van contextual targeting? THINK Online Marketing heeft jarenlange ervaring met het succesvol inzetten van contextual advertising. Neem contact op met een van onze specialisten!
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Door een website technisch, op het gebied van content en autoriteit te optimaliseren maak je websites beter vindbaar in zoekmachines als Google en Bing.
SEA staat voor zoekmachine adverteren
CRO staat voor conversie ratio optimaliseren
CTR is het percentage gebruikers dat doorklikt
Veel bedrijven vragen zich af of ze zelf een marketeer aan moeten nemen of online marketing uitbesteden. Beide situaties hebben voor- en nadelen.
Voordelen van online marketing uitbesteden aan THINK: Een breed team van online marketing specialisten die samen meer ervaring en kennis hebben dan een 'generalist'. Routine van onze online marketeers, effectieve werkprocessen en toegang tot slimme software tools geven vaak sneller resultaat dan een inhouse marketeer die deze omstandigheden niet heeft. Een inhouse marketeer zit dichter op de dagelijkse gang van zaken en kan zich focussen op een segment. De ideale situatie is in veel gevallen de combinatie. En THINK kan ook een hybride variant aanbieden. Sparren over online marketing kansen?
In principe niet. Wij zien SEO en Google Ads als marketing kanalen. Bij THINK werken we vanuit een doelstelling (bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten per maand) en een tactiek (zo effectief mogelijk kwalitatieve doelgroepen bereiken, bewerken en overhalen) om die doelstelling te realiseren. Daar worden de best passende marketing kanalen voor ingezet. De kans is groot dat hier SEO en Google Ads bijzitten, maar het is afhankeljk van je doelstelling, het budget en de marktsituatie op welk moment en op welke manier deze kanalen worden ingezet.
We gaan graag met je om tafel zitten om te horen wat jouw doelstellingen zijn en zoeken dan samen naar de best passende mix om jouw doelstelling online te ondersteunen en realiseren.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het is een proces waarbij de inhoud en techniek van een website worden geoptimaliseerd om hoger te scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Lees verder om meer te lezen over wat SEO precies is.
SEO is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat je website beter vindbaar is voor potentiële klanten. Door hoger te scoren in de zoekresultaten, krijg je meer verkeer naar je website en kun je meer leads en conversies genereren. Bovendien is SEO een duurzame strategie die op de lange termijn kan bijdragen aan de groei en het succes van je bedrijf.
SEO werkt door de inhoud en techniek van een website te optimaliseren op basis van de rankingfactoren van zoekmachines. Dit omvat onder andere het gebruik van relevante zoekwoorden, het optimaliseren van de metadata en het creëren van kwalitatieve backlinks naar de website.
Het kan enige tijd duren voordat SEO-resultaten zichtbaar zijn, afhankelijk van de concurrentie in de markt en de huidige status van de website. Over het algemeen kan het enkele maanden tot een jaar duren voordat significante resultaten worden behaald.
Hoewel het mogelijk is om SEO zelf te doen, kan het inhuren van een professionele SEO-expert voordelen bieden. Een professional heeft de expertise en ervaring om de meest effectieve SEO-strategieën te ontwikkelen en uit te voeren, en kan je helpen om betere resultaten te behalen in minder tijd.
Nee, SEO is niet hetzelfde als SEA. SEA verwijst naar betaalde zoekadvertenties die worden weergegeven boven de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoewel beide strategieën gericht zijn op het vergroten van de zichtbaarheid van een website in de zoekresultaten, verschillen ze in de manier waarop ze worden uitgevoerd en gefinancierd.
Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.