Wat is contextual targeting?

Wat is contextual targeting?

Contextual targeting (ook wel contextual advertising) is een methode van adverteren gebaseerd op de inhoud van een webpagina. Contextual targeting behoort tot één van de varianten van display advertising: het adverteren op advertentieruimte van websites. Heeft een webpagina context die relevant is voor de advertentie, dan wordt daar de advertentie vertoond.

Contextual targeting richt zich specifiek op de context van een webpagina: de tekst wordt gescand op relevante zoekwoorden en zo wordt een advertentie vertoond die aansluit bij de context. In deze blog leggen we je uit wat contextual targeting is.

Contextual targeting versus andere targeting mogelijkheden

Maar eerst, hoe werkt dat eigenlijk, display advertising? Het is heel simpel: websites bieden hun advertentieruimte aan op advertentieveilingen. De bannerruimte wordt hier automatisch verhandeld. Denk bijvoorbeeld aan populaire websites als telegraaf.nl, nrc.nl, nu.nl, funda.nl, zoover.nl en marktplaats.nl. Er zijn een hoop verschillende manieren van targeting in bijvoorbeeld het Google displaynetwerk. Hierbij zijn er ook combinaties mogelijk. We leggen een aantal hieronder uit door middel van voorbeelden:

Voorbeelden contextual targeting

Voorbeeld: Je hebt een webshop met beveiligingscamera’s en alarmsystemen. Op een bekende nieuwssite is zojuist een bericht geplaatst waarin staat dat de inbraakcijfers in Nederland weer zijn gestegen het afgelopen halfjaar. Juist bij dat artikel wordt jouw banner met slimme beveiligingsoplossingen geplaatst. Iedereen die bang is geworden van het artikel zal op jouw banner klikken en kijken of ze hun huis kunnen beveiligen tegen inbrekers.

Locatie targeting

Voorbeeld: Je hebt een cafetaria in Breda. Met locatie targeting kan worden gezorgd dat de banner van jouw cafetaria alleen wordt getoond aan bezoekers uit deze stad of regio. Laat die hongerige mensen maar komen!

In-market-doelgroepen

Voorbeeld: Je hebt een webshop met allerlei producten voor baby’s. Door middel van de in-marketing-doelgroep ‘kinderwagens’, kun je mensen bereiken die actief onderzoek doen naar een nieuwe kinderwagen. Deze mensen zijn er zelf actief naar op zoek, waardoor dit een interessante groep is om een banner aan te vertonen van jouw uitgebreide assortiment kinderwagens.

Remarketing

Voorbeeld: Een bezoeker heeft jouw website of een bepaalde webpagina bezocht. Laten we als voorbeeld nemen een specifieke pagina van je webshop, zoals de nieuwste iPhone. Door middel van remarketing kun je de bezoekers die geen bestelling hebben geplaatst, maar wel de pagina hebben bezocht, een banner laten zien van de iPhone. Hiermee bereik je personen die al eerder interesse hebben getoond, namelijk door het bezoeken van de pagina. Wellicht dat ze nu wel besluiten om de iPhone aan te schaffen!

Interesses en gewoonten

Voorbeeld: Je hebt een beautysalon en wil de naamsbekendheid van de salon vergroten onder een interessante doelgroep. Door middel van targeting op de gewoonte “Gaat vaak naar een salon” kun je mogelijk een interessante groep mensen bereiken voor het maken van een eerste afspraak bij jouw salon.

Hoe werkt contextual targeting?

De meest gebruikte vorm van contextual targeting is in de vorm van banners of pop-up advertenties. Je komt contextual targeting tegen op de grootste websites. Lees je een artikel met tips voor het maaien van je gras en komt er een grasmaaier-advertentie naast het artikel te voorschijn? Dat is geen toeval!

Met contextual targeting haal je meer rendement uit je mediabudget

Het doel is om advertenties aan een bezoeker te laten zien voor producten en services waarin de bezoeker al geïnteresseerd is. Een dergelijke campagne kan worden ingezet om naamsbekendheid te vergroten maar ook voor leadgeneratie en verkoopstimulerende doelen.

Je kunt er als aanbieder van hobbykok-gereedschap voor kiezen je banner te laten zien op websites die te maken hebben met eten. Een pagina met een recept voor lasagne bijvoorbeeld. Verkoop je laptops? Denk dan eens aan nieuwssites die artikelen plaatsen over technologische ontwikkelingen. Aanbieder van reizen op maat? Laat je display advertentie dan zien naast berichten over reizen.

De mogelijkheden zijn oneindig! En het grote voordeel van contextual targeting is dat je mensen bereikt die ECHT geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Ze bekijken niet zomaar een recept voor lasagne… Ze willen graag lasagne maken. En laat op jouw banner nou de perfecte ovenschaal staan!

Hoe voorkom je dat je advertentie op een verkeerde webpagina wordt vertoond?

Je doet er goed aan om te bedenken op welke zoekwoorden of onderwerpen je niet gevonden wil worden met je advertentie. Ook kun je een aantal plaatsingen (zoals mobiele apps, websites met gevoelige content) uitsluiten. Zo kun je dus voorkomen dat een advertentie van jouw lasagne ovenschaal wordt vertoond naast een artikel dat over computers gaat.

WAT KAN CONTEXTUAL TARGETING VOOR JOU BETEKENEN?

Kun je hulp gebruiken bij het inzetten van contextual targeting? THINK Online Marketing heeft jarenlange ervaring met het succesvol inzetten van contextual advertising. Neem contact op met een van onze specialisten!

Laten we afspreken!

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

Het is belangrijk om voorafgaand aan het maken van een nieuwe website na te denken over de doelstelling en de klantreis. Wie (welke doelgroep) wil je bereiken, wat wil je ze vertellen en nog belangrijker, wat moet de doelgroep doen nadat ze je informatie hebben gezien.

Als je nu al een website hebt met (goede) posities in zoekmachines als Google is het wel zo fijn om die posities te behouden. Website migraties zijn namelijk delicate processen. Hierbij heb je stevige kennis nodig van SEO (zoekmachine optimalisatie). THINK kan je begeleiden tijdens het hele proces, om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen.

THINK heeft software waarmee we concurrenten kunnen analyseren. Hoeveel bezoekers ze op hun website hebben, waar ze vandaan komen, of ze online adverteren, wat ze daarvoor betalen en hoe sterk hun online autoriteit is. Lees meer over onze online concurrentieanalyse

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Door een website technisch, op het gebied van content en autoriteit te optimaliseren maak je websites beter vindbaar in zoekmachines als Google en Bing.

SEA staat voor zoekmachine adverteren

CRO staat voor conversie ratio optimaliseren

CTR is het percentage gebruikers dat doorklikt

Zeker! Laten we samen inventariseren wat er nodig is om goede resultaten te halen. Daarna verdelen we de werkzaamheden en maken we een strakke planning.

Veel marketingcampagnes zijn gericht op de Do fase (aankoopfase in de klantreis). In deze fase heb je veel kans omdat er een koopbehoefte is. Echter is er ook meer concurrentie. Daarom is het belangrijk om ook in de eerdere fasen van de klant reis als de See en Think fase (orientatie en overweging) aanwezig te zijn om alvast een band met de prospect op te bouwen. Leer er meer over in dit artikel over het See, Think, Do, Care model.