Demy
Online marketeer
Stel je voor dat je in de bioscoop zit voor de nieuwste comedy film. Je zal vooraf aan de film geen trailers zien van horror-, thriller- of kinderfilms. De bioscoopeigenaar weet niet wie jij bent, maar begrijpt wel dat het publiek voor deze film van comedy houdt. Het draait allemaal om context. En context is belangrijk, zowel voor de bioscoopeigenaar, als voor jou als ondernemer.
Lang verhaal kort: contextual targeting plaatst jouw advertentie op het perfecte moment, op de juiste plek. Hierdoor is je advertentie super relevant voor de lezer.
Dit komt doordat je alleen adverteert op websites waarvan de inhoud matcht met die van jou. Hierdoor bereik je jouw doelgroep effectiever dan ooit.
Een voorbeeld:
Stel je voor dat je villa’s ontwerpt en bouwt. In plaats van willekeurig je advertenties te verspreiden over het internet, zou je gebruik kunnen maken van contextual targeting op een nieuwswebsite, bijvoorbeeld NU.nl.
Wanneer een lezer naar NU.nl gaat om het laatste nieuws te lezen uit de sectie ‘woningmarkt’, leest het contextual targeting-systeem de context van die pagina. Het begrijpt dat de bezoeker op dat moment geïnteresseerd is in huisgerelateerde content.
Op basis van deze context kan het systeem vervolgens jouw advertentie voor huizenbouw laten zien aan de lezer. De kans dat de bezoeker op jouw advertentie klikt, is veel groter omdat de advertentie perfect aansluit bij de interesse van de gebruiker op dat specifieke moment.
Contextuele targeting gebruikt AI (artificial intelligence) om webpagina's te begrijpen. Anders dan bij cookies, is contextuele targeting niet afhankelijk van gebruikersgegevens. Het analyseert simpelweg de inhoud en context van de tekst op een pagina om zo gerichte advertenties te tonen.
Je advertenties zijn super relevant omdat ze aansluiten op het onderwerp waar je doelgroep op dat moment over aan het lezen is.
Je kunt rekenen op betere resultaten omdat mensen sneller actie ondernemen als je advertenties relevant zijn.
Je kunt brandsafe adverteren, dat wil zeggen dat je advertenties niet op websites worden getoond die niet bijdragen aan, of zelfs schadelijk zijn voor, je merk.
Privacyvriendelijk adverteren zonder cookies is de standaard.
Mensen vinden hun privacy steeds belangrijker en veel websitebezoekers kiezen er dan ook voor om geen cookies meer te accepteren. Daar komt nog eens bij dat Google Chrome dit jaar ook third-party cookies gaat blokkeren (andere browsers doen dit al).
Je kunt je doelgroep dus steeds minder makkelijk bereiken op basis van persoonlijke gegevens (via cookies verzameld). Contextual targeting is een privacyvriendelijke vorm van adverteren. In een cookieless wereld gaat dit dan ook dé manier worden om je doelgroep nog te bereiken.
Contextuele advertenties zijn veelzijdig en toepasbaar op verschillende platforms. Denk hierbij aan bekende platforms als NU.nl, AD.nl, Buienradar, Funda en andere grote nieuwssites en online magazines.
Kortom, contextuele targeting kan overal worden ingezet waar advertentieruimte beschikbaar is. Hierdoor is het een flexibele en krachtige tool voor ondernemers die hun doelgroep op relevante plaatsen willen bereiken.
Benieuwd naar meer of heb je hier hulp bij nodig?
Wij staan voor je klaar!
Bij THINK zetten we slimme campagnes in, zodat jij maximale zichtbaarheid uit jouw advertenties haalt. Nieuwsgierig naar hoe wij dat doen?
Een sterke contentstrategie is meer dan alleen regelmatig content publiceren. Het begint met een duidelijk doel: wil je meer leads genereren, je merkautoriteit versterken of engagement verhogen?
Vervolgens is het essentieel om je doelgroep goed in kaart te brengen en content te creëren die aansluit bij hun behoeften en zoekgedrag. Een doordachte strategie omvat ook een diversiteit aan formats, zoals blogs, video’s en social media posts, en zorgt voor een samenhangende merkboodschap.
Daarnaast spelen distributie en promotie een grote rol, goede content heeft pas impact als deze de juiste mensen bereikt. Tot slot is het meten en analyseren van de prestaties cruciaal om je strategie voortdurend te verbeteren.
Wil jij meer impact met je content? Ontdek onze aanpak!
Het See, Think, Do, Care-model is een marketingframework ontwikkeld door Avinash Kaushik. Het model helpt marketeers structuur aan te brengen in de klantreis, met als doel op het juiste moment de juiste boodschap te communiceren.
In de praktijk betekent dit dat je per fase verschillende content, kanalen en KPI’s hanteert. Door dit bewust in te zetten, vergroot je de effectiviteit van je campagnes aanzienlijk.
Wil je meer leren over het praktisch toepassen van het See, Think, Do, Care-model? Lees dan: See, Think, Do, Care model in de praktijk
Een traditionele salespitch werkt niet bij Gen Z. Je marketingstrategie moet gebouwd zijn op authenticiteit, snelle en visuele communicatie, en maatschappelijke relevantie. Verplaats je in hun leefwereld: ze scrollen razendsnel en bepalen binnen enkele seconden of je merk relevant is.
Gebruik platforms als TikTok en Instagram, werk met micro-influencers die echt bij je merk passen, en vermijd generieke content. Denk ook aan interactie: polls, challenges en user-generated content versterken de band.
Wil je weten welke strategie wél werkt voor deze doelgroep? Lees dan de strategieën die we in onze blog uitlichten: Generatie Z met déze insteek zijn ze écht wel te bereiken.
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands bekend als zoekmachine optimalisatie. Dit is een onderdeel van zoekmachinemarketing waarbij de activiteiten ervoor zorgen dat je website goed vindbaar is in zoekmachines als Google en Bing. De optimalisatie heeft betrekking op techniek, content en autoriteit.
Een uitgebreidere uitleg lees je hieronder:
SEO, oftewel Search Engine Optimization, is een belangrijk proces waarbij de inhoud en techniek van een website worden geoptimaliseerd om hoger te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Het is een cruciaal onderdeel van digitale marketing, omdat het ervoor zorgt dat je website beter vindbaar is voor potentiële klanten.
Het doel van SEO is om zoekmachines te helpen begrijpen waar je website over gaat en welke informatie relevant is voor gebruikers die bepaalde zoektermen invoeren. Door de inhoud en techniek van je website te optimaliseren, kun je de zoekmachines laten zien dat jouw website de meest relevante informatie bevat voor bepaalde zoektermen.
Er zijn verschillende aspecten van SEO die moeten worden geoptimaliseerd om een website hoger te laten scoren in de zoekresultaten. Enkele belangrijke elementen zijn:
SEO is een continu proces dat regelmatig moet worden bijgewerkt om ervoor te zorgen dat je website hoger blijft scoren in de zoekresultaten. Hoewel het soms wat tijd kan kosten voordat je resultaten ziet, kan het investeren in SEO op de lange termijn bijdragen aan de groei en het succes van je bedrijf.
De kosten van zoekmachine adverteren (SEA) variëren en zijn afhankelijk van meerdere factoren. Het belangrijkste kostenmodel is pay-per-click (PPC), wat betekent dat u betaalt elke keer dat iemand op uw advertentie klikt. De prijs per klik wordt beïnvloed door:
Het is belangrijk om een strategie te hanteren waarbij u niet alleen focust op kosten per klik, maar op rendement. Als een klik bijvoorbeeld €2 kost, maar gemiddeld €20 oplevert, dan is SEA een winstgevende investering.
Wil je meer halen uit SEA? Ontdek hoe onze SEA aanpak jouw advertenties succesvoller kan maken!