Veel opdrachtgevers vinden het lastig om de juiste kandidaten te vinden voor hun openstaande vacatures. Zo ook Amarant. In deze business cases vertellen we hoe aanpassingen aan de website en een combinatie van online campagnes heeft geleid tot uitstekende resultaten!
Amarant is een zorgverlener voor mensen met een verstandelijke beperking, autisme of hersenletsel in Noord-Brabant. De organisatie bestaat uit zo’n 5.000 medewerkers en 1.800 vrijwilligers en heeft 400 verschillende locaties.
De uitdaging van Amarant? Het bereiken van geschikte kandidaten voor de openstaande vacatures en het vullen van die vacatures. Het ging om vacatures zoals zorgbemiddelaar, begeleider, GZ psycholoog en meer.
Omdat de website op het moment dat we in contact kwamen met Amarant nog niet optimaal was ingesteld, lag daar de eerste stap in het tackelen van de uitdaging. Samen met een van onze technische partners hebben we de begeleiding naar een nieuw systeem voor het aanbieden van de vacatures opgepakt. Dit resulteerde in een duidelijke overzichtspagina met individuele vacaturepagina’s en goed meetbare sollicitatieformulieren.
Vervolgens was het aan ons de taak om de vacatures onder de aandacht van de juiste doelgroepen te brengen!
Per vacature werd ingeschat hoe actief of passief de doelgroep is. Op basis daarvan hebben we de juiste mix van kanalen per vacature bepaald.
Voor de meeste vacatures werd gekozen voor campagnes in het zoeknetwerk van Google en aanvullend een mix van new prospect en retargeting campagnes op Facebook.
Omdat Amarant veel vacatures heeft die vrijwel altijd openstaan, omdat ze er meerdere mensen voor zoeken, bleek het voor hen ook interessant om met zoekmachine optimalisatie aan de slag te gaan. Door zichtbaarheid in de betaalde en organische resultaten van Google wordt het bereik nóg groter.
Via de online campagnes hebben we tienduizenden mensen weten te bereiken en veel websiteverkeer gerealiseerd. Door de sollicitatieformulieren meetbaar te maken konden we via Google Analytics precies analyseren welke verkeersbronnen het meeste kwalitatieve verkeer realiseerden. Door de conversies ook meetbaar te maken in Google Ads en Facebook Ads konden de we de campagnes beter optimaliseren en de kosten per sollicitatie inzichtelijk maken.
Terwijl we met de betaalde campagnes via Google en social media voor meer websiteverkeer zorgden, werd er verder aan zoekmachineoptimalisatie gewerkt. Vooral het effect van het toevoegen van de verschillende vacaturepagina’s en overzichtspagina’s zorgde voor een flinke toename in organisch verkeer.
Tijdens dit traject hebben we de recruiters van Amarant ook regelmatig trainingen gegeven op het gebied van adverteren via Google en social media.
Heb jij ook een uitdaging op het gebied van online recruitment? Lukt het maar niet om die vacatures te vullen met de juiste kandidaten? Vraag nu gratis en vrijblijvend een audit aan met tips voor sterkere vacatureteksten en slimmere online campagnes.