Van 1 t/m 3 september 2020 vond de NIMA Marketing Week plaats (voorheen de NIMA Marketing Day). Wij waren er dit jaar online bij. De belangrijkste boodschap die we meekregen? Vergeet ingewikkelde termen, staar je niet blind op persona’s en vooral: gebruik je gezonde verstand. Marketing moet weer terug naar de basis. En met logisch nadenken kom je vaak al een heel eind!
Begint jouw website ook nog met “Hoi, wij zijn bedrijf X, we doen Y en kijk eens welke producten of diensten wij allemaal aanbieden”? Stiekem is dit bij veel bedrijven nog steeds het geval. Er wordt gecommuniceerd vanuit het aanbod (inside-out) in plaats vanuit de betekenis voor de klant (outside-in).
What’s in it for me? Dat is de belangrijkste vraag waar je antwoord op wilt krijgen als je een website bezoekt. Welke problemen los je op of in welke behoeftes kun je voorzien? Welke producten of diensten daarbij passen komt daarna pas.
We zijn de afgelopen jaren massaal aan de slag gegaan met buyer persona’s. Hoewel dit nog steeds interessante tools kunnen zijn is het belangrijk om je er ook niet op blind te staren. Het nadeel is namelijk dat je dan vast komt te zitten in hokjesdenken en belangrijke dingen over het hoofd ziet.
Want wat als er een probleem of behoefte voorbij komt die je nog niet bij een persona hebt ingedeeld? Of misschien heeft iemand met de kenmerken van persona Anna juist de problemen die “horen bij” persona Bart. En is het echt nodig om al je persona’s anders aan te spreken als ze een oplossing zoeken voor hetzelfde probleem?
Snapchat, Tiktok, Instagram Reels, allemaal erg leuk en vaste prik op trendlijstjes voor de komende tijd. Maar heb je er ook echt wat aan en moet je er iets mee? Ergens snel bij zijn om het bijzijn heeft namelijk geen zin. Wacht bij nieuwe trends of hypes soms liever even af om te zien of het nut heeft.
Bij Think Online roepen we dit al een tijdje, maar het inzetten van bepaalde kanalen is nooit een doel op zich. Dat er ooit besloten is om bijvoorbeeld SEO of Facebook advertenties in te zetten betekent niet dat je dit altijd moet blijven doen. Zorg dat je de doelstellingen uit je marketingstrategie helder in beeld hebt en vraag je regelmatig af welke kanalen er wel of niet aan bijdragen.
Als marketeer raken we onze eigen campagnes snel beu. Vaak te snel. Of we proberen (soms onder druk om te presteren) zoveel mogelijk verschillende dingen uit. En dat terwijl consistentie juist zo belangrijk is voor je doelgroep.
Het is al lang bekend dat mensen consistentie nodig hebben om associaties te vormen. En we kunnen maar een stuk of 3 associaties per merk onthouden. Wees daarom erg consistent in je communicatie en campagnes. Dat wil niet zeggen dat je niet kunt testen of nieuwe advertenties kunt toevoegen. Maar zorg dat er altijd een rode draad is die alles verbindt.
Je kunt ervan vinden wat je wil, maar de reclames van Carglass zijn een goed voorbeeld van consistentie. Altijd dezelfde soort opzet, niet teveel willen vertellen en altijd aandacht voor het probleem dat wordt opgelost. Zeg nou zelf, iedereen weet toch al jaren wanneer en waarom je naar Carglass zou moeten gaan?
Heb jij nog grip op je marketing? Werk je vanuit een duidelijke strategie met langetermijndoelstellingen? Of laat je je meer leiden door trends of door de waan van de dag? Think Online denkt graag met je mee over je marketingstrategie en de uitvoering hiervan!
THINK adviseert Cookiebot als CMP omdat het goed samenwerkt met de ontwikkelingen rondom Google Consent Mode V2.
Vier belangrijke acties: een check van de huidige cookiemelding, het kiezen voor een door Google aanbevolen CMP (Cookie Management Platform), het up-to-date houden van cookiebeleid, privacy- en wetgeving verklaring, en het instellen van Google Consent Mode V2 via Google Tag Manager.
Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.
Veel bedrijven vragen zich af of ze zelf een marketeer aan moeten nemen of online marketing uitbesteden. Beide situaties hebben voor- en nadelen.
Voordelen van online marketing uitbesteden aan THINK: Een breed team van online marketing specialisten die samen meer ervaring en kennis hebben dan een 'generalist'. Routine van onze online marketeers, effectieve werkprocessen en toegang tot slimme software tools geven vaak sneller resultaat dan een inhouse marketeer die deze omstandigheden niet heeft. Een inhouse marketeer zit dichter op de dagelijkse gang van zaken en kan zich focussen op een segment. De ideale situatie is in veel gevallen de combinatie. En THINK kan ook een hybride variant aanbieden. Sparren over online marketing kansen?
Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van hyperlinks van andere websites naar jouw eigen site. Deze backlinks fungeren als een soort aanbeveling; ze geven aan zoekmachines het signaal dat jouw website betrouwbare en waardevolle informatie biedt. Hoe meer kwalitatieve en relevante backlinks je ontvangt, hoe hoger je website wordt gewaardeerd in termen van autoriteit.
Dit kan leiden tot betere posities in de zoekresultaten, wat op zijn beurt zorgt voor meer organisch verkeer. Het is echter cruciaal om te focussen op de kwaliteit van de backlinks in plaats van de kwantiteit.
Links van gerenommeerde en relevante websites hebben een veel grotere impact dan een groot aantal links van minder betrouwbare bronnen. Een strategische en ethische aanpak van linkbuilding draagt bij aan een duurzame verbetering van je online zichtbaarheid.