Van 1 t/m 3 september 2020 vond de NIMA Marketing Week plaats (voorheen de NIMA Marketing Day). Wij waren er dit jaar online bij. De belangrijkste boodschap die we meekregen? Vergeet ingewikkelde termen, staar je niet blind op persona’s en vooral: gebruik je gezonde verstand. Marketing moet weer terug naar de basis. En met logisch nadenken kom je vaak al een heel eind!
Begint jouw website ook nog met “Hoi, wij zijn bedrijf X, we doen Y en kijk eens welke producten of diensten wij allemaal aanbieden”? Stiekem is dit bij veel bedrijven nog steeds het geval. Er wordt gecommuniceerd vanuit het aanbod (inside-out) in plaats vanuit de betekenis voor de klant (outside-in).
What’s in it for me? Dat is de belangrijkste vraag waar je antwoord op wilt krijgen als je een website bezoekt. Welke problemen los je op of in welke behoeftes kun je voorzien? Welke producten of diensten daarbij passen komt daarna pas.
We zijn de afgelopen jaren massaal aan de slag gegaan met buyer persona’s. Hoewel dit nog steeds interessante tools kunnen zijn is het belangrijk om je er ook niet op blind te staren. Het nadeel is namelijk dat je dan vast komt te zitten in hokjesdenken en belangrijke dingen over het hoofd ziet.
Want wat als er een probleem of behoefte voorbij komt die je nog niet bij een persona hebt ingedeeld? Of misschien heeft iemand met de kenmerken van persona Anna juist de problemen die “horen bij” persona Bart. En is het echt nodig om al je persona’s anders aan te spreken als ze een oplossing zoeken voor hetzelfde probleem?
Snapchat, Tiktok, Instagram Reels, allemaal erg leuk en vaste prik op trendlijstjes voor de komende tijd. Maar heb je er ook echt wat aan en moet je er iets mee? Ergens snel bij zijn om het bijzijn heeft namelijk geen zin. Wacht bij nieuwe trends of hypes soms liever even af om te zien of het nut heeft.
Bij Think Online roepen we dit al een tijdje, maar het inzetten van bepaalde kanalen is nooit een doel op zich. Dat er ooit besloten is om bijvoorbeeld SEO of Facebook advertenties in te zetten betekent niet dat je dit altijd moet blijven doen. Zorg dat je de doelstellingen uit je marketingstrategie helder in beeld hebt en vraag je regelmatig af welke kanalen er wel of niet aan bijdragen.
Als marketeer raken we onze eigen campagnes snel beu. Vaak te snel. Of we proberen (soms onder druk om te presteren) zoveel mogelijk verschillende dingen uit. En dat terwijl consistentie juist zo belangrijk is voor je doelgroep.
Het is al lang bekend dat mensen consistentie nodig hebben om associaties te vormen. En we kunnen maar een stuk of 3 associaties per merk onthouden. Wees daarom erg consistent in je communicatie en campagnes. Dat wil niet zeggen dat je niet kunt testen of nieuwe advertenties kunt toevoegen. Maar zorg dat er altijd een rode draad is die alles verbindt.
Je kunt ervan vinden wat je wil, maar de reclames van Carglass zijn een goed voorbeeld van consistentie. Altijd dezelfde soort opzet, niet teveel willen vertellen en altijd aandacht voor het probleem dat wordt opgelost. Zeg nou zelf, iedereen weet toch al jaren wanneer en waarom je naar Carglass zou moeten gaan?
Heb jij nog grip op je marketing? Werk je vanuit een duidelijke strategie met langetermijndoelstellingen? Of laat je je meer leiden door trends of door de waan van de dag? Think Online denkt graag met je mee over je marketingstrategie en de uitvoering hiervan!
Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.
Het See, Think, Do, Care-model is een marketingframework ontwikkeld door Avinash Kaushik. Het model helpt marketeers structuur aan te brengen in de klantreis, met als doel op het juiste moment de juiste boodschap te communiceren.
In de praktijk betekent dit dat je per fase verschillende content, kanalen en KPI’s hanteert. Door dit bewust in te zetten, vergroot je de effectiviteit van je campagnes aanzienlijk.
Wil je meer leren over het praktisch toepassen van het See, Think, Do, Care-model? Lees dan: See, Think, Do, Care model in de praktijk
Online marketing verandert continu, en om niet achter te blijven, is het essentieel om proactief te blijven. Het volgen van trends via blogs, webinars en events helpt je op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Regelmatig je data analyseren en je strategieën bijsteken is belangrijk om in te spelen op de veranderende behoeften van je doelgroep.
Het testen van nieuwe kanalen en formats geeft je inzicht in wat werkt. Automatisering en AI stellen je in staat efficiënter te werken en je processen te optimaliseren. Flexibiliteit is cruciaal, zodat je snel kunt inspelen op veranderingen in algoritmes en consumentengedrag.
In een dynamische markt is een statische strategie niet genoeg. Door continu te optimaliseren, blijf je vooroplopen in de markt.
Wil je altijd een stap voor blijven? Ontdek de nieuwste online marketingtrends voor 2025!
Met ‘lookalike’ wordt binnen online marketing gesproken over een doelgroep die is samengesteld uit gebruikers die vergelijkbare kenmerken vertonen als een bestaande groep klanten of gebruikers. Het doel van lookalike targeting is om nieuwe potentiële klanten te bereiken.
Jouw website goed laten presteren met SEO doe je niet zomaar. Google moet jouw website namelijk zien als relevant en functioneel. Maar hoe dan? Denk aan het schrijven van blogs gericht op SEO, de broncode van je website schoonhouden, zorgen voor goede hosting, snelle laadtijden, een uitstekende prestatie op mobiel, afbeeldingen voorzien van het juiste format en jouw website begrijpelijk maken voor een klant. Doe je dit goed? Dan zal Google jou een betere SEO ranking geven. Ook is online autoriteit belangrijk.