Marketing terug naar de basis tijdens de NIMA Marketing Week 2020

Van 1 t/m 3 september 2020 vond de NIMA Marketing Week plaats (voorheen de NIMA Marketing Day). Wij waren er dit jaar online bij. De belangrijkste boodschap die we meekregen? Vergeet ingewikkelde termen, staar je niet blind op persona’s en vooral: gebruik je gezonde verstand. Marketing moet weer terug naar de basis. En met logisch nadenken kom je vaak al een heel eind!

Inside-out versus outside-in

Begint jouw website ook nog met “Hoi, wij zijn bedrijf X, we doen Y en kijk eens welke producten of diensten wij allemaal aanbieden”? Stiekem is dit bij veel bedrijven nog steeds het geval. Er wordt gecommuniceerd vanuit het aanbod (inside-out) in plaats vanuit de betekenis voor de klant (outside-in).

What’s in it for me? Dat is de belangrijkste vraag waar je antwoord op wilt krijgen als je een website bezoekt. Welke problemen los je op of in welke behoeftes kun je voorzien? Welke producten of diensten daarbij passen komt daarna pas.

Staar je niet blind op persona’s

We zijn de afgelopen jaren massaal aan de slag gegaan met buyer persona’s. Hoewel dit nog steeds interessante tools kunnen zijn is het belangrijk om je er ook niet op blind te staren. Het nadeel is namelijk dat je dan vast komt te zitten in hokjesdenken en belangrijke dingen over het hoofd ziet.

Want wat als er een probleem of behoefte voorbij komt die je nog niet bij een persona hebt ingedeeld? Of misschien heeft iemand met de kenmerken van persona Anna juist de problemen die “horen bij” persona Bart. En is het echt nodig om al je persona’s anders aan te spreken als ze een oplossing zoeken voor hetzelfde probleem?

Don’t believe the hype

Snapchat, Tiktok, Instagram Reels, allemaal erg leuk en vaste prik op trendlijstjes voor de komende tijd. Maar heb je er ook echt wat aan en moet je er iets mee? Ergens snel bij zijn om het bijzijn heeft namelijk geen zin. Wacht bij nieuwe trends of hypes soms liever even af om te zien of het nut heeft.

SEO en andere kanalen zijn geen doel op zich

Bij Think Online roepen we dit al een tijdje, maar het inzetten van bepaalde kanalen is nooit een doel op zich. Dat er ooit besloten is om bijvoorbeeld SEO of Facebook advertenties in te zetten betekent niet dat je dit altijd moet blijven doen. Zorg dat je de doelstellingen uit je marketingstrategie helder in beeld hebt en vraag je regelmatig af welke kanalen er wel of niet aan bijdragen.

Heb een langere adem

Als marketeer raken we onze eigen campagnes snel beu. Vaak te snel. Of we proberen (soms onder druk om te presteren) zoveel mogelijk verschillende dingen uit. En dat terwijl consistentie juist zo belangrijk is voor je doelgroep.

Het is al lang bekend dat mensen consistentie nodig hebben om associaties te vormen. En we kunnen maar een stuk of 3 associaties per merk onthouden. Wees daarom erg consistent in je communicatie en campagnes. Dat wil niet zeggen dat je niet kunt testen of nieuwe advertenties kunt toevoegen. Maar zorg dat er altijd een rode draad is die alles verbindt.

Je kunt ervan vinden wat je wil, maar de reclames van Carglass zijn een goed voorbeeld van consistentie. Altijd dezelfde soort opzet, niet teveel willen vertellen en altijd aandacht voor het probleem dat wordt opgelost. Zeg nou zelf, iedereen weet toch al jaren wanneer en waarom je naar Carglass zou moeten gaan?

Grip op je marketing

Heb jij nog grip op je marketing? Werk je vanuit een duidelijke strategie met langetermijndoelstellingen? Of laat je je meer leiden door trends of door de waan van de dag? Think Online denkt graag met je mee over je marketingstrategie en de uitvoering hiervan!

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

Social media is hét speelveld voor Generatie Z. Ze gebruiken platforms zoals TikTok, Instagram, YouTube en Snapchat niet alleen om te communiceren, maar ook om merken te ontdekken, inspiratie op te doen en keuzes te maken.

Social media is daarmee geen kanaal ‘erbij’, maar het startpunt van je klantrelatie. Zorg voor relevante, creatieve, en vooral snackable content. Pas je tone of voice aan per platform en reageer actief op interactie.

Wil je je social content aanscherpen voor Gen Z? Laat je inspireren door onze tips in dit artikel: Generatie Z met déze insteek zijn ze écht wel te bereiken.

Customer journey is zo’n term die je in iedere marketing opleiding of cursus rond de oren vliegt. Je hebt er dus vast wel eens over gehoord, maar weet je nog wat het inhoudt? En waarom het uitwerken van de customer journey erg nuttig kan zijn? Lees verder in de blog over de customer journey.

Om er achter te komen welke online marketing specialist in Breda het beste bij je past kijk je naar je bedrijfsgrote en je doelstellingen.


Kijk eerst zelf eens in Google, welke online marketing specialisten ui Breda zijn zelf goed zichtbaar in Google? Kijk vervolgens op de blog van de specialist en vraag je af of de onderwerpen aansluiten bij wat de stijl en kwaliteit die jij zoekt! Kijk ook naar de teksten, zijn deze goed geschreven of staan ze (te) vol met zoekwoorden? Kijk goed naar de uitstraling en klanten, is dat wat bij jouw past?


Er zijn verschillende soorten onlne marketing specialisten in Breda. Freelance online marketeers (vaak hoog niveau van 1 marketing discipline), Kleine bureau's en grote bureau's. Bij online marketing bureau's kan je een onderscheid maken tussen verkoopgedreven en marketinggedreven. De verkoopgedreven bureau's werken vaak met pakketten en hebben veel accountmanagers in dienst die je bellen dat je niet goed vindbaar bent. Ze adverteren soms zelf wel in Google maar zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten vaak niet vindbaar.


Marketinggedreven online marketing bureau's leveren meestal maatwerk, hebben een goed verhaal op de overons pagina, vertellen over hun visie in plaats van pakketten en in de teamsamenstelling zie je meer inhoudelijke medewerkers dan verkopers.


Bij THINK hebben we geen verkopers, alleen specialisten. Wij leveren maatwerk en hebben specialisten op het gebied van marketing strategie, SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google Ads), social media marketing, Analytics, en conversie optimalisatie.

Een data clean room is een beveiligde omgeving waar bedrijven data kunnen delen en analyseren zonder de privacy van de betrokken individu in gevaar te brengen of bedrijfsgeheimen te onthullen. Hierdoor kunnen gegevens van verschillende bronnen worden gecombineerd en geanalyseerd die volgens strikte privacy- en beveiligingsvoorschriften voldoen.

Het kiezen van de juiste zoekwoorden is de sleutel tot een succesvolle SEA-campagne. Begin met het achterhalen van de termen die jouw doelgroep gebruikt bij het zoeken naar jouw producten of diensten. Denk aan specifieke productnamen, oplossingen voor problemen of voordelen die je biedt.

Gebruik tools zoals Google Keyword Planner om zoekvolumes en concurrentie te analyseren. Focus niet alleen op populaire zoektermen, maar ook op long-tail zoekwoorden. Deze langere, specifiekere zoekopdrachten hebben vaak een hogere conversieratio omdat ze beter aansluiten op de intentie van de zoeker.

Vergeet ook niet om negatieve zoekwoorden toe te voegen. Hiermee voorkom je dat je advertenties verschijnen op irrelevante zoekopdrachten, waardoor je verspilling van advertentiebudget tegengaat.

Blijf je zoekwoorden regelmatig evalueren en optimaliseren op basis van de prestaties van je campagnes. Zo speel je in op veranderend zoekgedrag en haal je het maximale uit je advertenties.

Meer weten over hoe je zoekwoorden optimaal inzet voor SEA? Ontdek onze aanpak en haal het meeste uit je campagnes!