Je succes op Facebook meten?
Ontdek de IPM formule!

Je succes op Facebook meten? <br />Ontdek de IPM formule!

Demy

Online marketeer

Hoe maak je inzichtelijk hoe succesvol jouw Facebook posts zijn? Het bereik van je posts zegt niet veel meer, zeker niet nu organische posts van bedrijven minder aandacht krijgen op Facebook. Sinds begin 2018 toont Facebook namelijk meer berichten van vrienden en familie en minder ‘openbare content’.

Hoe je dan wel het succes meet van je berichten? Met de IPM formule! Deze formule kijkt naar de impact van je content, door het aantal interacties met je content te delen door het aantal berichten en fans.

Interacties meten met de IPM formule

IPM staat voor Interactions Per Mille, ofwel het gemiddeld aantal interacties per 1000 fans. De IPM formule kijkt dus naar interacties en engagement, want die factoren zeggen uiteindelijk vaak het meeste over het succes van je content.

Een bericht dat duizenden mensen bereikt, maar niet of nauwelijks likes of reacties krijgt, is waarschijnlijk niet écht succesvol. Het gaat om meer dan gezien worden: social media draait om interactie en ‘engaging content’.

Met de IPM formule kun je je Facebook succes meten en vergelijken met concurrenten. Dankzij de IPM score is het mogelijk om jezelf te vergelijken met zowel kleine als grote pagina’s. Je meet je IPM over een periode van 30 dagen. De IPM formule ziet er als volgt uit:

IPM = ((aantal comments + aantal likes) / aantal posts) / (aantal fans / 1000)

De IPM+ formule

In deze formule ontbreekt eigenlijk nog een positieve factor: shares. Het delen van je bericht is ook een belangrijke interactie die laat zien dat gebruikers betrokken zijn. Ze zijn immers zo enthousiast dat ze je content graag delen met hun vrienden en familie! Daarom is de IPM+ formule bedacht, die een eerlijker beeld geeft. Deze formule ziet er zo uit:

IPM+ = ((aantal comments + aantal likes + aantal shares) / aantal posts) / aantal fans / 1000)

Wat zegt je IPM(+) score?

De IPM of IPM+ score geeft je een indicatie van het succes van je content. Daarnaast kun je de score ook vergelijken met die van concurrenten, doordat je de IPM formule ook eenvoudig toe kunt passen op hun pagina’s. Een algemene benchmark voor de IPM score is 4. Scoor je lager dan 4, dan nodigt je content mogelijk te weinig uit om tot interactie over te gaan.

Maar moet je achterover gaan leunen als je hoger scoort? Zeker niet. De score wordt per 30 dagen gemeten, dus het is belangrijk om blijvend goed presterende content te produceren.

IPM formule: Hoewel de Gemeente ‘s-Hertogenbosch misschien een kleinere fanbase heeft dan de Gemeente Breda, kunnen ze wel rekenen op veel meer interactie!

IPM per post om content te optimaliseren

Het nadeel van de IPM formule is dat het slechts een algemeen beeld geeft van de prestaties van je content. Ga je inzoomen, dan kun je kijken naar de prestaties van individuele posts. Door de IPM per post te berekenen, kun je achterhalen welke content het beste werkt.

Als je de formule op één post toepast, bereken je de IPM voor dat bericht. Is deze hoger dan je gemiddelde IPM, dan weet je dat deze content bijdraagt aan een hogere interactiescore. Zie je dat een bepaald type berichten standaard lager uitvalt? Dan is het verstandig om een andere insteek voor deze content te bedenken, of misschien zelfs te stoppen met het plaatsen van dergelijke berichten.

Kritische kantnoot

Hoewel de IPM calculaties natuurlijk een mooi beeld geven van diverse soorten interacties, wordt één belangrijke interactie vergeten: klikken. Wanneer je kijkt naar de prestaties van je posts, is het altijd belangrijk om ook oog te hebben voor het achterliggende doel. Waren de posts erop gericht om zoveel mogelijk geïnteresseerde Facebookgebruikers door te laten klikken naar je website? Kijk dan ook zeker naar het aantal klikken en het doorklikratio. Ook dat is een weerspiegeling van de interesse in je content. En wie weet vonden ze de content op je website wel zó interessant dat ze niet meer terugkeerden naar Facebook om je post te liken 😉.

De echte analist duikt natuurlijk vervolgens ook weer in de Google Analytics data om de kwaliteit van het bezoek te bekijken. Hoe lang verbleven de Facebookgebruikers op de landingspagina, hoeveel andere pagina’s bekeken zij vervolgens en hoeveel procent haakte er direct af? In conclusie: de IPM formule mag dan wel een prettig hulpmiddel zijn om goed inzicht te krijgen in de mate van interactie, maar ook hier is het belangrijk om kritisch te blijven en andere databronnen in gedachten te houden bij je analyse.

Meet het succes van je content

De IPM formule vormt dus een handige tool om het succes van je content op Facebook te analyseren. Door te kijken naar de mate van interactie leer je vaak meer over het succes van je bericht dan wanneer je naar zaken als bericht-bereik zou kijken. Zeker na de verschuiving van de focus van Facebook (het teruglopende bereik van berichten van bedrijven) is analyseren op basis van interactie belangrijker dan ooit geworden.

Benieuwd naar je prestaties op Instagram? Ook voor Instagram kun je de IPM score berekenen met een calculator. De ideale IPM score voor Instagram is >20.

Optimaliseer je content door te leren van je successen en te ontdekken welke content niet werkt. Haal daarnaast lering uit de content van je concurrenten: welke berichten werken goed voor hen? Verbeter je IPM score door op zoek te gaan naar inhoud die waardevolle interacties opwekken bij je publiek en onthoudt: het neerzetten van een succesvolle Facebookpagina is een lopend proces. Succesvol zijn is de eerste stap, succes behouden? Dat is de échte uitdaging!

Hulp nodig?

Think Online is een online marketing bureau in Breda. Hulp nodig bij social media marketing of Facebook adverteren? Neem dan contact op met Think Online! Wij kunnen je adviseren over de juiste social media strategie en helpen met de uitvoering.

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

Contentcreatie speelt een cruciale rol in online marketing door het bieden van waardevolle en relevante informatie aan je doelgroep. Het helpt bij het opbouwen van merkautoriteit, het verbeteren van SEO en het stimuleren van engagement op sociale mediakanalen.

Door consistente en kwalitatieve content te produceren, kun je de betrokkenheid van je doelgroep vergroten en hen door de klantreis leiden. Denk hierbij aan blogartikelen, whitepapers, video’s en infographics. Goede content biedt antwoorden op de vragen van je doelgroep en verhoogt de kans op conversies.

Op zoek naar inspiratie voor krachtige content? Lees verder over contentmarketing en haal nieuwe ideeën op!

Hoewel UX en UI nauw met elkaar verbonden zijn, zijn het verschillende concepten:

UX (User Experience):

Richt zich op de algehele ervaring die een gebruiker heeft bij het interactieproces met een product, systeem of dienst.
Het gaat om het begrijpen van de behoeften, doelen en gedrag van de gebruiker, en het ontwerpen van een product dat nuttig, bruikbaar en wenselijk is.

UX omvat aspecten zoals gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid, informatiearchitectuur en gebruikeronderzoek.

UI (User Interface):
Richt zich op de visuele aspecten van een product, zoals de lay-out, typografie, kleuren en iconen.
Het gaat om het ontwerpen van een interface die esthetisch aantrekkelijk en gemakkelijk te gebruiken is.

UI is het deel waar de gebruiker daadwerkelijk mee in contact komt.

Kort gezegd:

UX gaat over de algehele ervaring, terwijl UI gaat over de visuele presentatie.
UX is de basis, en UI is de manier waarop die basis wordt gepresenteerd.
Andere veel gestelde vragen zijn:

Wat is het belang van UX?

Hoe meet je de kwaliteit van UX?
Wat zijn de belangrijkste UX-principes?
Wat is het verschil tussen CX en UX?

Om er achter te komen welke online marketing specialist in Breda het beste bij je past kijk je naar je bedrijfsgrote en je doelstellingen.


Kijk eerst zelf eens in Google, welke online marketing specialisten ui Breda zijn zelf goed zichtbaar in Google? Kijk vervolgens op de blog van de specialist en vraag je af of de onderwerpen aansluiten bij wat de stijl en kwaliteit die jij zoekt! Kijk ook naar de teksten, zijn deze goed geschreven of staan ze (te) vol met zoekwoorden? Kijk goed naar de uitstraling en klanten, is dat wat bij jouw past?


Er zijn verschillende soorten onlne marketing specialisten in Breda. Freelance online marketeers (vaak hoog niveau van 1 marketing discipline), Kleine bureau's en grote bureau's. Bij online marketing bureau's kan je een onderscheid maken tussen verkoopgedreven en marketinggedreven. De verkoopgedreven bureau's werken vaak met pakketten en hebben veel accountmanagers in dienst die je bellen dat je niet goed vindbaar bent. Ze adverteren soms zelf wel in Google maar zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten vaak niet vindbaar.


Marketinggedreven online marketing bureau's leveren meestal maatwerk, hebben een goed verhaal op de overons pagina, vertellen over hun visie in plaats van pakketten en in de teamsamenstelling zie je meer inhoudelijke medewerkers dan verkopers.


Bij THINK hebben we geen verkopers, alleen specialisten. Wij leveren maatwerk en hebben specialisten op het gebied van marketing strategie, SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google Ads), social media marketing, Analytics, en conversie optimalisatie.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) verbetert de online zichtbaarheid door de website te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Dit omvat technische optimalisaties, contentoptimalisatie en het verkrijgen van kwalitatieve backlinks.

Een goed uitgevoerde SEO-strategie zorgt ervoor dat de website hoger rankt in de zoekresultaten, wat leidt tot meer organisch verkeer en potentiële klanten. Hoe beter je website aansluit op de zoekintentie van gebruikers, hoe groter de kans dat ze op jouw website terechtkomen.

Wil je meer leren over zoekmachineoptimalisatie? Lees dan verder op onze SEO-pagina

Het See, Think, Do, Care-model is een marketingframework ontwikkeld door Avinash Kaushik. Het model helpt marketeers structuur aan te brengen in de klantreis, met als doel op het juiste moment de juiste boodschap te communiceren.

  • In de See-fase richt je je op een brede doelgroep die je merk nog niet kent.
  • In de Think-fase toon je relevantie en vergroot je overweging.
  • In de Do-fase stimuleer je actie: de conversie.
  • In de Care-fase bouw je een langdurige klantrelatie op.

In de praktijk betekent dit dat je per fase verschillende content, kanalen en KPI’s hanteert. Door dit bewust in te zetten, vergroot je de effectiviteit van je campagnes aanzienlijk.

Wil je meer leren over het praktisch toepassen van het See, Think, Do, Care-model? Lees dan: See, Think, Do, Care model in de praktijk