De 6 overtuigingsstrategieën voor online marketing

De 6 overtuigingsstrategieën voor online marketing

Demy

Online marketeer

Wist je dat er 6 manieren zijn waarmee je consumenten kunt overtuigen en beïnvloeden? Dit worden ook wel de overtuigingsstrategieën van Cialdini genoemd. Misschien dat er bij die naam wel een belletje gaat rinkelen. Robert Cialdini is een sociaal psycholoog die veel wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan naar het overtuigen van mensen. De 6 wetenschappelijk onderbouwde overtuigingsstrategieën maakten hem wereldberoemd. Wij leggen je in deze blog uit hoe je deze overtuigingsstrategieën kunt gebruiken voor online marketing.

1. Wederkerigheid

De eerste en sterkste overtuigingsstrategie van Cialdini is wederkerigheid. Het principe is eigenlijk heel simpel: geef iets weg en de ontvanger voelt zich verplicht iets terug te doen voor jou. In andere woorden: jij doet iets voor mij, dus ik doe iets voor jou. Deze sociale ‘verplichting’ zit in onze aard, we zijn er allemaal gevoelig voor.

Omdat deze overtuigingsstrategie zo goed werkt wordt er ook heel veel gebruik van gemaakt door bedrijven. Ook online is dit een perfecte strategie. Denk aan weggevertjes zoals een gratis sample, of een gratis e-book. Neem je online marketing als voorbeeld, dan kun je denken aan een gratis kennismakingsgesprek, een gratis scan van je website of een digitale handleiding.

2. Commitment & Consistentie

Mensen willen graag consistent zijn in hun gedrag, houding en overtuiging. We baseren ons gedrag namelijk op wat we eerder gezegd of gedaan hebben, zodat we niet steeds in toekomstige soortgelijke situaties alle opties opnieuw hoeven af te wegen. Wat houdt dit nou eigenlijk in? Als je één keer ergens ja op hebt gezegd dan wil en zal je de volgende keer ook sneller ja zeggen.

Hoe kun je dit als bedrijf of online marketeer slim gebruiken? Dit doe je door consumenten eerst te verleiden tot een klein verzoek. Vervolgens verzoek je ze steeds iets groters. Omdat ze op het eerste kleine verzoek waarschijnlijk al ja hebben gezegd, is de kans veel groter dat ze op je grotere verzoek ook ja zeggen. Ze willen namelijk graag consistent zijn. Een klassiek voorbeeld hiervan is de telemarketeer of deurverkoper. Die laten je eerst ja zeggen op een simpele vraag zoals “leest u wel eens de krant?” Om je vervolgens te verleiden tot een abonnement. Online commitment kweken doe je bijvoorbeeld door je toekomstige klant in te laten schrijven voor een nieuwsbrief, door ze een poll te laten invullen of te vragen om iets te delen onder een social post.

3. Sociale bewijskracht

Als (veel) anderen iets doen dan ben jij sneller geneigd om dat ook te doen; dit is het principe van sociale bewijskracht. Waarom doen we dit? Wij mensen zijn van nature ‘sociale dieren’, die graag de kudde volgen. Hoe pas je dit online toe? Door te laten zien hoeveel mensen er eerder al gebruik maakten van jouw bedrijf. Denk aan websites waarop teksten staan zoals: ‘al 863 mensen gingen u voor bij het aanvragen van een offerte’. Of zoiets simpels als het aantal likes op Facebook weergeven op je website. Ook het verzamelen en weergeven van recensies van je klanten is essentieel op het gebied van sociale bewijskracht.

4. Sympathie

Sympathie is het principe dat je eerder geneigd bent iets te doen voor iemand die op je lijkt, iemand die aantrekkelijk is of iemand die je een complimentje geeft. We zeggen eerder ja tegen iemand die we (onbewust) aardig vinden. Klinkt allemaal best logisch maar hoe pas je dit nou online toe? Of wanneer je eigenlijk niet zo veel op iemand lijkt en/of niet zo aantrekkelijk bent?

Ben in je communicatie met (potentiële) klanten altijd vriendelijk, probeer gelijkenissen te benadrukken en gemeende complimentjes te geven. Dit klinkt misschien een beetje als een open deur, maar het werkt echt. Het gaat eigenlijk om de ‘gunfactor’, je moet consumenten ervan overtuigen dat ze jouw bedrijf iets gunnen. Dit doe je door je bedrijf een gezicht te geven en consumenten te overtuigen van de ‘waarom’ van je bedrijf. Geef bijvoorbeeld eens een kijkje achter de schermen en breng je team naar voren, zodat je communicatie een persoonlijke touch krijgt en je sneller die gunfactor weet te verwerven.

Een ander trucje waarmee je consumenten je bedrijf aantrekkelijker kan laten vinden is door een aantrekkelijke beroemdheid te gebruiken in je (online) advertenties. Mensen koppelen de positieve eigenschappen van de beroemdheid dan namelijk aan jouw bedrijf of merk. Zonder dat de beroemdheid ook maar iets met jouw merk te maken hoeft te hebben. Heeft de beroemdheid wel iets te maken met jouw merk? Dan maak je tegelijkertijd gebruik van principe nummer 5.

5. Autoriteit

Mensen hebben meer vertrouwen in iemand met autoriteit dan iemand zonder autoriteit. Ze zijn geneigd om zonder er over na te denken bevelen op te volgen van bijvoorbeeld een dokter of brandweer. Deze vorm van gehoorzaamheid wordt door mensen als sociaal wenselijk gezien. Het klinkt ook wel verstandig om bevelen op te volgens van autoriteiten; zij hebben immers meer kennis, wijsheid en macht binnen hun vakgebied.

Dit principe kun je heel slim in online advertenties zoals banners gebruiken. We kennen allemaal de reclame’s van Oral-B wel met een leger van ‘tandartsen’ in witte jassen. Maar ook een beroemdheid (die aansluit bij het product) heeft het effect van een autoriteit. Zij staan namelijk bekend om iets en zullen er daarom ook wel meer verstand van hebben.

6. Schaarste

Schaarste is nog zo’n simpel overtuigingstrucje dat je tegenwoordig heel vaak op webshops tegenkomt. Deze overtuigingsstrategie werkt twee kanten op. Ten eerste zijn producten die moeilijker te krijgen zijn exclusiever en daarom meer gewild. Consumenten zijn daarom bereid er meer voor te betalen. Daarnaast krijgen mensen het gevoel dat ze hun (keuze)vrijheid kwijtraken wanneer een product nog maar beperkt beschikbaar is. En omdat ze die vrijheid kwijt raken willen ze het product nóg meer dan daarvoor en zullen ze het product sneller kopen. Ook ‘FOMO’ (Fear Of Missing Out) speelt hier een rol, mensen zijn bang om ervaringen mis te lopen en zijn er dan ook op gebrand om jouw product, beleving of dienst af te nemen om dit te voorkomen.

Een bekend voorbeeld is de melding op een vakantiewebsite: ‘Nog maar twee kamers beschikbaar’. Als je dit gezien hebt dan ben je geneigd om sneller te boeken (want stel dat die kamer nou net voor je neus weggekaapt wordt) én wil je de kamer nog liever boeken omdat hij blijkbaar erg gewild (en dus exclusief) is.

Je past dit heel simpel toe in je eigen webshop. Laat bij producten die melding zien ‘Nog maar 2 beschikbaar’ of plaats bij dienstverlenende websites een korte tekst over een wachttijd.

Hulp nodig bij overtuigende online marketing?

Nu denk je misschien wel: ‘’Heel leuk die overtuigingsstrategieën, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet toepassen in mijn bedrijf.’’ Geen probleem, wij kunnen je daarbij helpen. Samen kijken we naar welke overtuigingsstrategieën het beste passen bij jouw bedrijf. Vervolgens gaan wij aan de slag met het toepassen van deze strategie. Neem voor meer informatie contact met ons op!

Ook interessant om te lezen

Veelgestelde vragen

ROI staat voor Return Of Investment, ofwel als ik 1 euro investeer, hoeveel euro levert investeren in online marketing mij dan op?
Een logische vraag waar we niet direct antwoord op kunnen geven omdat dit per bedrijf, sector, periode en ook regio kan verschillen. Daarnaast is ook de aansluiting van jouw product of dienst op de markt een belangrijke factor.

Om er achter te komen welke online marketing specialist in Breda het beste bij je past kijk je naar je bedrijfsgrote en je doelstellingen.


Kijk eerst zelf eens in Google, welke online marketing specialisten ui Breda zijn zelf goed zichtbaar in Google? Kijk vervolgens op de blog van de specialist en vraag je af of de onderwerpen aansluiten bij wat de stijl en kwaliteit die jij zoekt! Kijk ook naar de teksten, zijn deze goed geschreven of staan ze (te) vol met zoekwoorden? Kijk goed naar de uitstraling en klanten, is dat wat bij jouw past?


Er zijn verschillende soorten onlne marketing specialisten in Breda. Freelance online marketeers (vaak hoog niveau van 1 marketing discipline), Kleine bureau's en grote bureau's. Bij online marketing bureau's kan je een onderscheid maken tussen verkoopgedreven en marketinggedreven. De verkoopgedreven bureau's werken vaak met pakketten en hebben veel accountmanagers in dienst die je bellen dat je niet goed vindbaar bent. Ze adverteren soms zelf wel in Google maar zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten vaak niet vindbaar.


Marketinggedreven online marketing bureau's leveren meestal maatwerk, hebben een goed verhaal op de overons pagina, vertellen over hun visie in plaats van pakketten en in de teamsamenstelling zie je meer inhoudelijke medewerkers dan verkopers.


Bij THINK hebben we geen verkopers, alleen specialisten. Wij leveren maatwerk en hebben specialisten op het gebied van marketing strategie, SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google Ads), social media marketing, Analytics, en conversie optimalisatie.

Focus op het creëren van hoogwaardige, informatieve content die de vragen van je doelgroep beantwoordt. Verbeter de E-E-A-T-factoren (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) van je site en zorg voor een uitstekende gebruikerservaring (UX). Dit vergroot de kans dat je content wordt opgenomen in de [SGE-resultaten]().

Traditioneel toont Google een lijst met links naar websites die relevant zijn voor je zoekopdracht. Met SGE krijg je direct een AI-gegenereerd overzicht dat meerdere aspecten van je vraag behandelt, waardoor je sneller een volledig antwoord krijgt zonder door meerdere links te hoeven klikken.

De term “gepseudonimiseerd” is een term die wordt gebruikt in de context van gegevensbescherming en privacy. Dit is een proces waarbij persoonlijke gegevens zodanig worden bewerkt dat dit niet meer naar een specifiek persoon te herleiden is. Er wordt een pseudoniem (een vervangende waarde) aan gekoppeld, zoals een nummer of een code, om de identiteit van de persoon te beschermen.