Contentmarketing als onderdeel van je SEO strategie zorgt voor een betere organische vindbaarheid in Google! Het bewijs? Deze inspirerende business case van Woonblog.
Woonblog is een online magazine boordevol wooninspiratie. Wekelijks worden er nieuwe inspirerende blogs geplaatst over woontrends, bijzondere woonwinkels, interieurtips en andere woongerelateerde onderwerpen.
Voor woonwinkels en andere bedrijven is een samenwerking met Woonblog super interessant. Via het online magazine kunnen de bedrijven namelijk een groot bereik realiseren onder een zeer relevante doelgroep, op een niet-commerciële manier.
De uitdaging van Woonblog is het realiseren van meer interessante samenwerkingen met woonwinkels en andere bedrijven. Voor bedrijven is een samenwerking interessant om de volgende redenen:
Online een grote zichtbaarheid realiseren onder een relevante doelgroep.
Werken aan de online autoriteit (wat een onderdeel is van SEO) van hun website.
Om ervoor te zorgen dat de opdrachtgevers van Woonblog een zo groot mogelijke doelgroep bereiken, moesten we ervoor zorgen dat het bereik en verkeer naar de website van Woonblog toenam. Op dat moment zagen we verschillende kansen, onder andere op het gebied van social media campagnes en zoekmachineoptimalisatie.
Al snel bleek dat contentmarketing het grootste deel van onze aandacht moest krijgen. We zien dit als belangrijk onderdeel van de SEO strategie, samen met algemene (inhoudelijke en technische) optimalisatie en linkbuilding. Aanvullend op de zoekmachineoptimalisatie hebben we besloten gebruik te maken van social media.
Stap één: onderzoek doen! Om achter de informatiebehoefte van de doelgroep te komen stelden we vragen als: ‘Wat vindt de doelgroep interessant?’, ‘Welke vragen hebben ze?’, ‘Welke andere online magazines lezen zij graag?’ en ‘Met welke content kunnen we ze nu echt helpen?’.
Vervolgens hebben we geanalyseerd op welke zoektermen de concurrenten van Woonblog worden gevonden. Op basis van alle verzamelde data is verder zoekwoordenonderzoek gedaan.
Vervolgens bepaalden we een shortlist met onder andere de volgende zoektermen: ‘woonideeën’, ‘woonkamer inspiratie’ en ‘tuinideeën’. Bestaande content werd geoptimaliseerd en er werden nieuwe artikelen geschreven die goed aansluiten bij de informatiebehoefte van de doelgroep, zoals:
Pagina’s die al wel goed scoren in Google blijven we optimaliseren om zo het doorklikratio ofwel CTR te verbeteren, wat meer websitebezoek oplevert.
Natuurlijk kijken we ook verder! Naar thema’s, zoals Kerstmis. De zoekterm ‘kerstboom versieren tips’ is (uiteraard) met name interessant aan het einde van ieder jaar. Maar dat betekent dat je op tijd moet beginnen met optimaliseren. Hartje zomer zijn wij daarom altijd al in winterse sferen. En met resultaat!
Door meerdere top 10 posities te realiseren hebben we ervoor gezorgd dat Woonblog supergoed vindbaar is in Google. Het totale organisch verkeer is in de tweede helft van 2018 (t.o.v. de eerste helft van 2018) toegenomen met 46,01% en het aantal paginaweergaven met 40,67%.
De website Woonblog.eu scoort inmiddels op honderden zoekwoorden topposities in Google. Waaronder diverse nummer één posities. Onder andere op lokale zoektermen zoals ‘woonwinkel Den Bosch’ en ‘woonwinkel Amsterdam’. En dat is natuurlijk hartstikke interessant voor de lokale bedrijven waarmee Woonblog samenwerkt!
De pagina ‘5 tips om de kerstboom te versieren’ scoort onder andere top 5 posities op zoektermen ‘kerstboom versieren tips’ en ‘kerstboom versieren’. Wat ervoor zorgt dat er aan het einde van ieder jaar honderden organische bezoekers dat artikel lezen.
Die nieuwe content is niet alleen ‘leuk voor Google’, maar ook perfect inzetbaar voor social media campagnes. Door slim gebruik te maken van Facebook, Instagram en Pinterest blijft het bereik en websiteverkeer verder groeien!
Heb jij ook een uitdaging op het gebied van online marketing? Weet je niet goed hoe je jouw doelgroep het best kunt bereiken? Stuur ons een mail met je uitdaging of neem direct contact op om de mogelijkheden te bespreken.