Bij Young Impact was er in eerste instantie behoefte aan hulp bij het opzetten en optimaliseren van de Google Ad Grants en social media campagnes. Wij zagen vervolgens ook kansen op het gebied van SEO en contentmarketing, om zo de organische zichtbaarheid in Google te vergroten. Lees deze business case om te ontdekken wat we hebben gedaan.
Young Impact gelooft dat jongeren de wereld positief kunnen veranderen. Deze organisatie helpt docenten een handje door een uniek scholenprogramma voor burgerschapsvorming aan te bieden. Het programma wordt verzorgd door enthousiaste jonge trainers en afgesloten met een spectaculair event waar 10.000 jongeren samenkomen: de Young Impact Celebration.
De uitdaging van Young Impact? Het bereiken van docenten en hen ervan overtuigen gebruik te maken van het Young Impact scholenprogramma.
Om deze uitdaging maakten we gebruik van het Google Ad Grants account van Young Impact, de website, Facebook pagina en het Instagram account.
Het Google Ad Grants programma doneert klikbudget aan non-profitorganisaties over de hele wereld. Google Ad Grants werkt ongeveer hetzelfde als online adverteren met Google Ads. Er zijn alleen enkele regels waaraan je campagnes moeten voldoen. Zo moet je onder andere een minimale CTR (klikfrequentie) van 5% per maand hebben en deelnemen aan programma-enquêtes.
Google bepaalt of een non-profitorganisatie in aanmerking komt voor Google Ad Grants. De deelnamevereisten bekijken en aanmelden kan via deze link.
Door te kiezen voor een mix van Google Ads en SEO zorgen we ervoor dat Young Impact zichtbaar is bij een doelgroep die zelf actief zoekt.
We optimaliseerden de campagnes en de website en begonnen met het uitbreiden van de content, gericht op docenten. Deze content bestond uit informatieve blogs over burgerschapsonderwijs en nieuws items, onder andere over de maatschappelijke stage.
Zo lukte het om via Google mensen te bereiken uit de doelgroep die zelf actief op zoek waren naar informatie. Maar de uitdaging zat ‘m ook in het bereiken van de doelgroep die niet zelf actief aan het zoeken is. Daarvoor zetten we Instagram en Facebook campagnes in.
Bij aanvang van onze werkzaamheden scoorde Young Impact in de organische zoekresultaten nog niet op zoektermen als ‘burgerschap’ (gemiddeld maandelijks zoekvolume van 2.900). Alleen op branded zoekwoorden werden zij op de eerste pagina van Google vertoond.
Op dit moment scoort de website van Young Impact de vierde positie op ‘burgerschap’ en de tweede positie op ‘wat is burgerschap’. Door verder inhoudelijk te optimaliseren en linkbuilding toe te voegen aan de mix kunnen deze posities verder worden verbeterd.
Door ook de concurrentie in de organische zoekresultaten in de gaten te houden, ontdekten we nieuwe optimalisatie kansen.
Via de social media campagnes wisten we in totaal zo’n 142.491 personen te bereiken. Hiervoor gebruikten we een combinatie van remarketing (op basis van specifiek websitebezoek) en new prospect targeting.
Met name uit de advertenties in de Facebook feed en de Instagram verhalen kwam veel kwalitatief websiteverkeer, en dat voor slechts een gemiddelde van 35 cent per klik. We stuurden hierbij op lead conversies (brochure aanvragen en contactformulieren).
Door mensen die interactie hadden met een van de advertenties te stimuleren de Facebook pagina van Young Impact te gaan volgen, hebben we tevens bijgedragen aan het vergroten van het organische bereik op social media.
Heb jij ook een uitdaging op het gebied van online marketing? Lukt het maar niet om hogere posities in Google en organisch verkeer te realiseren of presteren je campagnes niet goed genoeg? Stuur ons een mail met je uitdaging of neem telefonisch contact op om de mogelijkheden te bespreken.