Robyn
Online marketeer
Ben je benieuwd of adverteren op Facebook zinvol is voor jouw bedrijf? De kans is groot dat het antwoord op die vraag ‘ja’ is! Facebook advertenties bieden interessante mogelijkheden om je doelgroep te bereiken, zeker als je een business-to-consumer (B2C) bedrijf hebt. Maar ook business-to-business (B2B) doeleinden kunnen op verschillende manieren nagestreefd worden op het platform.
Wat maakt adverteren op Facebook zo interessant en welke voordelen biedt het adverteren op dit social media platform? We bespreken de 5 belangrijkste voordelen in deze blog:
Facebook advertenties zijn inzetbaar voor een heel scala aan doelstellingen. Een greep uit de mogelijkheden:
Zoveel mogelijk mensen (binnen je gekozen doelgroep) bereiken;
Merkbekendheid vergroten;
Verkeer naar je website stimuleren;
Betrokkenheid genereren (bijv. het aantal pagina likes verhogen of reacties op evenementen stimuleren);
Conversies / verkopen stimuleren;
Appinstallaties genereren.
Zoals je ziet kan adverteren op Facebook veel verder gaan dan puur meer mensen bereiken met je berichten. Of je nu streeft naar meer websiteverkeer, meer interactie met je doelgroep op Facebook zelf, of rekent op meer conversies en sales, het is allemaal mogelijk binnen het platform.
Advertenties worden ingesteld voor een specifieke doelstelling, en Facebook maakt vervolgens gebruik van algoritmes en jouw definiëring van de doelgroep om de juiste personen te bereiken met je advertenties. Hierbij maakt Facebook gebruik van de vele data die het platform over tijd verzameld heeft rondom de manier waarop gebruikers interactie aangaan met content. Op basis van deze data schat Facebook in bij welke gebruikers de kans het grootst is dat zij de door jouw gewenste interactie zullen realiseren, wanneer ze jouw advertentie zien. Zo kan heel gericht geadverteerd worden gebaseerd op de door jou gekozen doelstelling.
Facebook biedt verschillende plaatsingsmogelijkheden aan voor advertenties. De meest gekozen plaatsingsmogelijkheid is de vertoning van de advertentie in de newsfeed. Hierbij zien Facebook gebruikers de advertentie tussen de organische (niet-betaalde) berichten staan, in een vergelijkbare opmaak als deze berichten. Het voordeel van deze plaatsing is dat advertenties minder snel herkenbaar zijn als content met een promotioneel doeleinde, waardoor gebruikers eerder geneigd zullen zijn om te interacteren met de advertentie.
Naast deze plaatsing is het ook mogelijk om je advertentie te vertonen in de sidebar (de rechterkolom bij de desktopversie van Facebook), in Facebook Stories, in de Marketplace, in-stream bij video’s, binnen artikelen, tussen resultaten in de zoekfunctie en zelfs in Facebook Messenger. Afhankelijk van je doelgroep, hun gebruik van Facebook en je doelstelling kun je zo zelf kiezen uit optimale posities om aanwezig te zijn met je advertenties.
Afhankelijk van de gekozen plaatsing(en) heb je bovendien de keuze uit divers advertentiemateriaal. Ga je voor een bericht met een enkele foto, of is het waardevoller om een video centraal te stellen in je advertentie? En waarom zou je je beperken tot een enkele foto als je product of dienst beter uitkomt in een carrousel: een advertentievariant waarbij gebruikers zelf door meerdere foto’s kunnen bladeren, om zo een impressie te krijgen van je aanbod of mogelijkheden.
De diverse plaatsingsmogelijkheden en de ruimte om zelf het ideale advertentiemateriaal te kiezen zorgen ervoor dat adverteren op Facebook zeer flexibel is.
Met de juiste plaatsingen en interessant advertentiemateriaal kun je natuurlijk ver komen, maar deze zullen alsnog weinig opleveren als je niet de juiste doelgroep bereikt. Gelukkig biedt Facebook uitgebreide targeting mogelijkheden, waardoor het vrij eenvoudig is om je doelgroep te specificeren. Je kunt je doelgroep definiëren op basis van onder meer de volgende kenmerken:
Leeftijd
Geslacht
Locatie
Taal
Opleidingsniveau
Levensgebeurtenissen (bijv. verloofd, getrouwd, nieuwe baan, pas verhuisd)
Relatiestatus
Interesses & gedrag op Facebook (bijv. personen die pagina’s of content rondom ‘Gaming’ liken of er veelvuldig mee interacteren)
Hoewel de mogelijkheden op het gebied van doelgroepkeuze vroeger nog uitgebreider waren (toen was het bijvoorbeeld ook nog mogelijk om op basis van functies te targeten), biedt Facebook op dit vlak tegenwoordig nog steeds meer dan genoeg mogelijkheden. Zeker door kenmerken te combineren kan een goed afgebakende doelgroep ingesteld worden. Hiermee kun je gericht adverteren en vergroot je de kans aanzienlijk dat je advertenties het gewenste resultaat opleveren.
Naast het bereiken van een nieuwe doelgroep is adverteren op Facebook ook interessant om mensen te bereiken die online al eens in aanraking met je bedrijf zijn gekomen. Met remarketing kunnen namelijk advertenties ingesteld worden die vertoond worden aan personen die al eens je website bezocht hebben. Dit gebeurt op basis van cookies die op je website geplaatst worden.
Door een remarketing campagne in te stellen bereik je je websitebezoekers opnieuw, met het doel om ze terug te laten keren naar je website of op een andere manier te interacteren met je bedrijf. Het vertonen van een advertentie zorgt ervoor dat je weer ‘top of mind’ bent bij je doelgroep en kan net even het extra zetje geven om ze alsnog over de streep te trekken en te laten converteren. Zeker bij producten en diensten waarbij het beslissingsproces / de klantreis langer duurt is remarketing een ideaal instrument om het ‘contact’ met je bedrijf warm te houden.
Naast een remarketing groep is het bovendien mogelijk om een vergelijkbare doelgroep in te stellen, ook wel een lookalike doelgroep genoemd. Hierbij stelt Facebook zelf een grotere doelgroep samen op basis van de specifieke kenmerken van je remarketing doelgroep. Op basis van deze kenmerken worden profielen gevonden die overeenkomsten vertonen in zaken zoals demografie, interesses en gedrag. Zo kun je een mogelijk interessante doelgroep bereiken die je eerder niet bereikte, waarbij de kans waarschijnlijk groter is dat je advertenties de gewenste interactie opleveren.
Facebook is een relatief goedkoop platform om op te adverteren. Met een dagbudget van enkele euro’s is het al goed mogelijk om te adverteren op Facebook. Je kunt je advertenties doorlopend weergeven, maar het is ook mogelijk om een begin- en einddatum in te stellen. Wanneer je kiest voor een looptijdbudget is het bovendien zelfs mogelijk om te kiezen op welke dagen en welke momenten van de dag je advertenties weergegeven worden, door middel van een advertentieplanning. Met deze mogelijkheden baken je je bestedingen duidelijk af en voorkom je dat je meer spendeert dan de bedoeling was.
Wanneer je een advertentiecampagne instelt geeft Facebook op basis van je doelgroepbepaling en je gekozen dagbudget een schatting van je bereik en de hoeveelheid interacties aan. Zo kun je vooraf al enigszins bepalen of je met de huidige campagneinstellingen het door jou gewenste resultaat zult realiseren. Je budget, de looptijd, de gedefinieerde doelgroep en het advertentiemateriaal kun je overigens op elk moment aanpassen. Je hebt dus de gehele tijd controle over alle aspecten die jouw campagne tot een succes kunnen maken.
Met het juiste advertentiemateriaal, een goede call to action en de juiste doelgroep kun je mooie resultaten behalen met het adverteren op Facebook.
Kan jouw onderneming hulp gebruiken bij het adverteren op Facebook? Think Online biedt de mogelijkheid om gerichte advertentiecampagnes in te zetten, gebaseerd op strategische doelstellingen die we in overleg bepalen. Meer weten of vrijblijvend advies ontvangen? Neem gerust contact op met onze Facebook Ads specialisten!
Succesvolle doelgroepactivatie voor Profoto: Uitverkocht event en een wachtlijst!
Profoto is een premiummerk in flitsapparatuur voor professionele fotografen, bekend om hun inspirerende content en sterke merkimago. Maar wat als je doelgroep het product eerst moet ervaren om overtuigd te raken? Dat was precies de uitdaging waarvoor Profoto ons inschakelde. Het resultaat?