Laetitia
Sr. online marketeer & Strategy lead
De cookieless era, het cookieloos tijdperk, de toekomst is cookieless… Je hebt er de afgelopen jaren ongetwijfeld al wel iets over gehoord. Dit jaar is het dan eindelijk zover: Q3 2024 is het begin van de cookieless era. Dat is fijn voor de privacy van je websitebezoekers, maar net wat minder fijn voor je data en online marketing resultaten.
In deze blog vertellen we wat jij moet weten over cookieless: wat houdt het in en wat zijn de oplossingen voor jouw organisatie?
Even terug naar de basis: wat zijn cookies ook alweer? Een cookie is een tekstbestandje dat op het apparaat van websitebezoekers wordt geplaatst. Met deze cookies kun je informatie verzamelen over je gebruiker.
Er zijn twee soorten cookies: first party en third party cookies.
First party cookies: worden geplaatst door de website zelf;
Third party cookies: worden geplaatst door een derde partij. Denk aan Google en Meta. Het doel van deze cookies is om meer inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoeker of om de data te gebruiken voor advertentiedoeleinden.
Als we het hebben over cookieless, dan hebben we het over het verdwijnen van de third party cookie. Dit moet ervoor zorgen dat mensen niet meer zomaar door anonieme bedrijven gevolgd worden. Kortom: de privacy van websitebezoekers wordt beter beschermd.
De afgelopen jaren is er al aardig wat uitgefaseerd op het gebied van cookies. Zo blokkeren Apple en verschillende browsers third party cookies al. Het is nu eigenlijk alleen nog wachten op Google Chrome die heeft aangegeven vanaf Q3 van 2024 cookieless te zijn.
Update 24 april 2024: Google heeft laten weten de uitfasering van third party cookies in Chrome uit te stellen tot 2025.
Geen cookies betekent geen data, en dat heeft grote gevolgen voor je online marketing resultaten:
Weinig inzicht: een flinke daling in data maakt het ingewikkeld om nog iets te zeggen over je algehele online performance. Vragen over het aantal nieuwe bezoekers of welke kanalen het meeste bijdragen aan conversies kun je moeilijk beantwoorden.
Minder effectieve advertentiecampagnes: advertentieplatformen zoals Google en Meta bepalen op basis van data en algoritmes waar, wanneer en aan wie advertenties het beste vertoond kunnen worden. Maar dan moet die data er wel zijn! Cookieless heeft dus impact op de resultaten van je online advertentiecampagnes.
Doelgroepen bereiken op basis van kenmerken wordt moeilijker: het gebrek aan cookies zorgt voor minder nauwkeurige kenmerken om te targeten. Daarnaast wordt het ook niet meer mogelijk om websitebezoekers opnieuw te bereiken op basis van third party cookies.
Bereid je je niet voor op de cookieless era? Dan loop je het risico dat marketingbudgetten onterecht worden verlaagd, met gemiste verkoop- en groeikansen tot gevolg. Een tekort aan data zorgt er namelijk voor dat er onvoldoende inzicht is in de resultaten. Zo wordt de impact van de online marketing activiteiten makkelijk onderschat!
Machteloos toekijken hoe je data verdampt hoeft gelukkig niet. Er zijn oplossingen!
In plaats van cookies direct in de browser van de gebruiker te plaatsen, stuur je de data eerst naar je eigen server. Je creëert als het ware een tussenlaag. Vanuit je eigen server kun je zelf bepalen, welke data gedeeld wordt met welke software.
Het grote voordeel van deze methode is dat de datastroom niet geblokkeerd kan worden. Andere voordelen van serverside tagging:
Je kunt nauwkeuriger conversies meten
Meer data voor je campagnes betekent betere resultaten
Een snellere website doordat de tracking code niet meer vanuit de website wordt aangeroepen
Het is meer in lijn met de AVG omdat je zelf controle houdt over welke data met welke software wordt gedeeld en je data op een Europese server kunt hosten
Je bent niet meer afhankelijk van third party cookies waardoor serverside tagging een duurzame oplossing is
Door middel van contextual targeting plaats je jouw advertentie op het perfecte moment, op de juiste plek. Je adverteert alleen op webpagina’s waarvan de inhoud matcht met die van jou. Hierdoor is je advertentie erg relevant voor de lezer!
Voordelen van contextual targeting:
Relevante advertenties omdat ze aansluiten op het onderwerp waar je doelgroep op dat moment over aan het lezen is
Betere resultaten omdat mensen sneller reageren op advertenties die relevant zijn
Je bent niet meer afhankelijk van third party cookies waardoor contextual targeting een duurzame oplossing is
Laat je niet overvallen tot third party cookies verdwenen zijn, maar begin alvast! THINK kan je helpen met het opzetten van serverside tagging en contextual targeting. Wij zorgen voor een moeiteloze overgang naar cookieless.
Succesvolle doelgroepactivatie voor Profoto: Uitverkocht event en een wachtlijst!
Profoto is een premiummerk in flitsapparatuur voor professionele fotografen, bekend om hun inspirerende content en sterke merkimago. Maar wat als je doelgroep het product eerst moet ervaren om overtuigd te raken? Dat was precies de uitdaging waarvoor Profoto ons inschakelde. Het resultaat?