Demy
Online marketeer
Benieuwd hoe je contentmarketing kan inzetten tijdens verschillende fasen van de customer journey? In een vorige blog vertelden we je al wat meer over de customer journey en waarom het belangrijk is om deze uit te werken. Het helpt je namelijk om je doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken. Contentmarketing is hier een goede tool voor en kun je door de hele klantreis heen inzetten. Heb je nog niet goed in kaart hoe de verschillende fases er voor jouw doelgroep uitzien? Stel dan eerst buyer persona’s voor je doelgroep op om daar achter te komen!
Even in het kort, wat is contentmarketing ook alweer? Contentmarketing is een strategische marketingtechniek die gefocust is op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante content. Door middel van contentmarketing wordt er als het ware een connectie gemaakt tussen mens en merk. Alhoewel je merkgerelateerde content aanbiedt is het doel niet om direct te verkopen. Je deelt bijvoorbeeld tips, inspireert, of beantwoordt vragen die je doelgroep heeft (denk aan blogs of berichtjes op social media). Je leest meer over het toepassen van contentmarketing in onze eerdere artikelen!
Contentmarketing is de perfecte manier om je doelgroep te bereiken in een wereld waarin we worden overstelpt met reclame. Door je contentmarketing specifiek af te stemmen op de customer journey, en antwoord te geven op de vragen die je doelgroep heeft tijdens iedere specifieke fase, wordt het gebruik van contentmarketing nog effectiever.
In de oriëntatiefase draait het allemaal om naamsbekendheid. Je wil dat je doelgroep als eerste aan jouw bedrijf denkt wanneer ze een product of dienst nodig hebben die jij verkoopt. Dit wordt ook wel top of mind awareness genoemd. Daarnaast wil je je doelgroep prikkelen om jouw product te kopen.
Dit doe je bijvoorbeeld door middel van een inspirerende video, mooie foto’s op social media of een inhoudelijk artikel plaatsen in een (online) magazine of vakblad. Een andere goede manier om je doelgroep in dit stadium te bereiken is door een antwoord te geven op hun vragen/problemen. Zorg ervoor dat je blogs of video’s hebt op je website waarin je dit doet.
In de afweging fase wordt er een afweging gemaakt tussen verschillende aanbieders. Tijdens deze fase is het belangrijk om je doelgroep te overtuigen van jouw product/bedrijf. Het is belangrijk om online aanwezig te zijn met positieve reviews en ervaringen. Schrijf bijvoorbeeld cases over projecten waar je trots op bent. Of vraag je klanten om een testimonial te schrijven voor op je website.
Daarnaast kun je je doelgroep overtuigen van jouw product met instructievideo’s en andere kennis gerelateerde content zoals whitepapers en specialistische artikelen. Laat je doelgroep zien dat jij écht weet waar je het over hebt en ze zullen eerder geneigd zijn om voor jou te kiezen.
De aankoopfase is wanneer je doelgroep tot aankoop overgaat. Het is belangrijk om de beloftes die je in de eerste twee fases hebt gemaakt na te komen. Zorg ervoor dat het aankoopproces soepel verloopt en dat je website of webshop aansluit bij het beeld dat je in eerdere content hebt geschetst. Prikkel ze met een mooie aanbieding (dit valt niet onder contentmarketing maar is wel effectief 😉), door middel van advertenties op social media, een banner of een mailing, zodat ze jouw product kiezen.
Een leuk voorbeeld van ‘contentmarketing’ in de aankoopfase kom je tegen in de supermarkt. De magazines die je in de supermarkt mee kunt nemen (zoals de Allerhande en de Hallo Jumbo) zijn een mooi voorbeeld van contentmarketing in de overwegingsfase. Vervolgens wordt deze content gebruikt in de aankoopfase, door producten die je voor bepaalde recepten nodig hebt in de winkel te groeperen. Hierdoor word je herinnerd aan de content die je eerder hebt gezien én ben je eerder geneigd om de producten mee te nemen.
Hoe kun je contentmarketing inzetten om loyale klanten te creëren? Een manier om dat te doen is door je klanten betrokken te maken bij jouw merk. Vraag ze bijvoorbeeld om foto’s van jouw producten te delen, wanneer zij ze in gebruik hebben, met een bepaalde hashtag. Deel deze foto’s vervolgens op jouw eigen social media kanalen. De klant zal trots zijn dat zijn of haar foto gedeeld is door het merk en raakt daardoor meer betrokken bij het merk. Daarnaast genereert het delen van foto’s ook positieve mond-tot-mond reclame, dit is dan weer goed voor je doelgroep die zich in de afweging fase bevindt.
Je kunt ook content creëren die (door de ogen van je klanten) laat zien hoe goed jouw service is. Coolblue is hier bijvoorbeeld erg goed in. Iedere maand deelt de webshop de leukste gesprekken op social media in hun blog.
Voordat je aan de slag gaat met contentmarketing zijn er een aantal belangrijke dingen waarmee je rekening moet houden. De content die je creëert moet aansluiten bij je bedrijf, moet geplaatst worden op de juiste kanalen en moet consistent zijn. Weet je niet hoe je dat moet doen? Lees dan onze tips voor het succesvol inzetten van contentmarketing eens door of neem contact op met online marketing bureau Think Online! Wij kunnen je adviseren over het opzetten van een contentmarketingstrategie en helpen met de uitvoering.
Think Online helpt bedrijven en organisaties online groeien. Niet alleen vandaag en morgen, maar over een lange periode. Dat is wel zo duurzaam. Lees snel meer over onze online marketing aanpak.
THINK helpt bedrijven en organisaties met employer branding en vacature marketing. Heb je veel openstaande vacatures en is het moeilijk om deze in te vullen? Laat je voldoende aan je doelgroep zien waarom je een interessante werkgever bent? Wij kunnen je hiermee helpen! Daarnaast kunnen we met online campagnes potentiële kandidaten rechtstreeks bereiken. Ben je HR Manager en kun je hier hulp bij gebruiken? Lees dan over de aanpak van THINK Recruitment marketing.
Om er achter te komen welke online marketing specialist in Breda het beste bij je past kijk je naar je bedrijfsgrote en je doelstellingen.
Kijk eerst zelf eens in Google, welke online marketing specialisten ui Breda zijn zelf goed zichtbaar in Google? Kijk vervolgens op de blog van de specialist en vraag je af of de onderwerpen aansluiten bij wat de stijl en kwaliteit die jij zoekt! Kijk ook naar de teksten, zijn deze goed geschreven of staan ze (te) vol met zoekwoorden? Kijk goed naar de uitstraling en klanten, is dat wat bij jouw past?
Er zijn verschillende soorten onlne marketing specialisten in Breda. Freelance online marketeers (vaak hoog niveau van 1 marketing discipline), Kleine bureau's en grote bureau's. Bij online marketing bureau's kan je een onderscheid maken tussen verkoopgedreven en marketinggedreven. De verkoopgedreven bureau's werken vaak met pakketten en hebben veel accountmanagers in dienst die je bellen dat je niet goed vindbaar bent. Ze adverteren soms zelf wel in Google maar zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten vaak niet vindbaar.
Marketinggedreven online marketing bureau's leveren meestal maatwerk, hebben een goed verhaal op de overons pagina, vertellen over hun visie in plaats van pakketten en in de teamsamenstelling zie je meer inhoudelijke medewerkers dan verkopers.
Bij THINK hebben we geen verkopers, alleen specialisten. Wij leveren maatwerk en hebben specialisten op het gebied van marketing strategie, SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google Ads), social media marketing, Analytics, en conversie optimalisatie.
ROI staat voor Return Of Investment, ofwel als ik 1 euro investeer, hoeveel euro levert investeren in online marketing mij dan op?
Een logische vraag waar we niet direct antwoord op kunnen geven omdat dit per bedrijf, sector, periode en ook regio kan verschillen. Daarnaast is ook de aansluiting van jouw product of dienst op de markt een belangrijke factor.
Natuurlijk is dit afhankelijk van de benodigde inzet van online marketing. Belangrijke factoren die de kosten van online marketing bepalen zijn hoe sterk de beschikbare middelen zijn zoals website en online autoriteit. Maar ook de naamsbekendheid en concurrentie spelen een rol. Daarnaast hangt het ook af van wat je doelstelling is en hoeveel van het werk je zelf op kan pakken. Wij kijken graag samen met je naar deze zaken en kunnen dan een inschatting maken van de benodigde investering die nodig is om je online marketing doelstellingen te realiseren.
Waar je zelf vast over na kan denken; wat mag een verkoop, contactmoment of nieuwe klant kosten? En hoeveel wil ik die per maand hebben?
Om een vliegende start met online marketing te maken heeft THINK Start Smart ontwikkeld. Ook slim starten met online marketing?
Ja, met de introductie van SGE verandert de indeling van de zoekresultatenpagina’s. Advertenties kunnen nu op andere posities verschijnen dan voorheen, wat invloed kan hebben op hun zichtbaarheid en effectiviteit. Het is belangrijk om je SEA-strategie hierop aan te passen.