Wist je dat het gemiddelde doorklikratio voor e-mailcampagnes in 2020 lag op 4,41% (onderzoek Team ITG)? Het doorklikratio is één van de belangrijkste KPI’s om na te gaan of je e-mailmarketing strategie werkt.
Onder doorklikratio (CTR of Click Through Rate) verstaan we het aantal keren dat vanuit een mail op een link wordt geklikt, gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde e-mails.
Andere KPI’s die interessant zijn bij het analyseren van je e-mailcampagnes zijn COR (Confirmed Open Rate ofwel openingspercentage) en CTO (Click to Open Rate).
Onder COR verstaan we het aantal bevestigde opens gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde e-mails. Onder CTO verstaan we het aantal keren dat vanuit een mail op een link wordt geklikt, gedeeld door het aantal uniek bevestigde opens voor dat bericht.
Gemiddeld worden mailings vaker geopend op telefoons dan op desktops, blijkt uit de team ITG E-mail Benchmark van afgelopen jaar. Het is daarmee ook belangrijk om mailings voor mobiele telefoons te optimaliseren. Wanneer je dit niet doet, loop je kans dat een lezer doorklikt een stuk kleiner.
Bedenk bij het uitwerken van je e-mailmarketing strategie goed na over de campagnefrequentie. Je wil voorkomen dat mensen zich gaan ergeren omdat ze volgens hen té vaak mails van je bedrijf of organisatie krijgen. Heb je wel écht iedere week iets nieuws en waardevols te melden?
Bedrijven die een maximum van tien e-mailcampagnes per jaar versturen, hebben een hogere COR, CTR en CTO, vergeleken met het gemiddelde.
Voor zowel het verbeteren van het openingspercentage als het doorklikratio geldt: kies de juiste dag en het juiste tijdstip. Maar wat is het juiste moment voor jouw e-mailcampagne? Dat verschilt per doelgroep.
Jarenlang is 08:00 uur ‘s morgens op doordeweekse dagen als beste verzendmoment bestempeld voor b2b doelgroepen, maar dat blijkt alweer achterhaald en juist voor minder goede resultaten te zorgen. Over het algemeen zijn zaterdagen en zondagen minder effectief voor b2b e-mailcampagnes.
Verplaats je in je doelgroep. Wanneer hebben zij niet alleen tijd om je mail te openen, maar ook om verder te klikken en je website te bezoeken? Ons advies: testen, testen, testen!
Een gepersonaliseerde onderwerpregel kan niet alleen positief effect hebben op het openingspercentage, maar ook op het doorklikratio. Ook het gebruik van dynamische content heeft een positief effect op het COR én het CTR.
Met dynamische content in mailings bedoelen we dat de inhoud van de mail wordt aangepast op basis van kenmerken van de ontvanger. Een voorbeeld hiervan is upselling gebaseerd op eerdere aankopen in een webshop of een mail met een leuke actie op de verjaardag van de ontvanger. Dit gaat dus nog nét een stapje verder dan het segmenteren van je e-maillijsten.
Het goede nieuws? Er zijn nog maar weinig bedrijven die gebruik maken van deze slimme, gepersonaliseerde technieken. Maak er dus zeker gebruik van!
Houd je teksten kort en schrijf activerend. Het format van je mailings speelt een belangrijke rol in de hoogte van je doorklikratio. Gebruik duidelijke koppen, afbeeldingen, linkjes en call to action buttons om de lezer te overtuigen om te klikken.
Maar… te veel call to actions kan een averechts effect creëren. Kies daarom van te voren één primaire call en optioneel één secundaire call to action.
Voor het realiseren van een zo hoog mogelijke CTR is het verstandig om meerdere links op verschillende plaatsen toe te voegen. Bijvoorbeeld één in de tekst, één gekoppeld aan een afbeelding en één in de vorm van een call to action button.
Aan de slag met e-mailmarketing
E-mailmarketing is een ideaal marketingkanaal om mee te testen en zo steeds verder te optimaliseren.
Is je doorklikpercentage doelstelling gehaald? Tijd om de kwaliteit van het websiteverkeer uit je mailings te verbeteren en verder te sturen op conversies. Heb je hulp nodig? Onze online marketing specialisten helpen je graag verder.